Gå til innhold

Ateismens hellige tekster

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har ikke kommet så langt i min "utdanning" når det gjelder ateistisk litteratur. Så jeg tenkte det hadde vært fint med en tråd der vi kan diskutere forskjellige viktige bøker, forfattere, filosofer og forskere en ekte ateist (eller agnostiker for den del) burde vite om.

For tiden leser jeg "The God Delusion" av Richard Dawkins, og har planer om å gå til anskaffelse av "The Portable Atheist" av Christopher Hitchens. Så for enkelhets skyld, holder jeg meg til de foreløpig og lar andre komme med andre forslag.

Personer:

Richard Dawkins - Britisk atferdsbiolog, evolusjonsbiolog, og populærvitenskasforfatter.

Christopher Hitchens - Britisk/Amerikansk forfatter, journalist og litteraturkritiker.

Sam Harris - Forfatter og filosof.

Dan Dennett - Filosof.

Bøker:

"The God Delusion"

"The Portable Atheist: Essential Readings for the Non-Believer"

"The End of Faith"

"Letter to a Christian Nation"

"Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon"

Edit: Oppdaterte listen med flere navn og titler.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde også lese Dan Denett (?) og Sam Harris. Søk på youtube på disse navnene...

Sam Harris er vel kanskje dreid litt mer mot det amerikanske publikum, men absolutt greit å få med seg. Samme med Dennett.

Dennett finner du HER og

Sam Harris finner du HER

Ellers finner du en liten link til tidenes kanskje største religions kritiker, Bertrand Russel, HER , og en WIKI artikkel HER, og denne mannens fine quotes HER

Håper dette hjelper deg noe.

Det fine er at til mer du leser av disse herrene til mer innlysende er det at all religion er en gedigen bløff... :-)

Absolutt verdt å få med seg.

Ellers så anbefaler jeg DENNE boken fra Richard Dawkins. Et glimrende verk for å fremme din forståelse av hvor vi kommer fra og hvorfor... :)

Lenke til kommentar
Origin of Species er ikke en ateistisk bok,

Jo, men trådstarter spør jo etter "forfattere, filosofer og forskere" og etter "hellige tekster", og Darwin er vel kanonisert av ateister for lenge siden, og boken hans er vel også noe ateister ser på som et bedre alternativ enn 1.mos. kap 1-2 og derfor som noe viktig i forsvar av ateismen som ståsted.

Lenke til kommentar
tror de milliarder av mennesker som er religiøse OG akepterer evolusjon ville være uenige med deg

Joda, men jeg snakket jo bare om ateister og deres forhold til denne boken. Jeg tror f.eks. ikke personer som Dawkins hadde hatt like stor inflytelse om det ikke hadde vært for Darwin?

Lenke til kommentar

Bellicus:

Jeg tror ikke Dawkins hadde hatt særlig innflytelse uten bibelen, toraen og koranen heller. Men de er ikke ateistiske tekster av den grunn.

Gunfreak:

Og hvorfor skulle teistiske evolusjonister være uenig i at boka er en viktig del av ateismen? Det er mye vanskeligere å være ateist uten å kjenne til evolusjonsfaktaet.

Om boka passer i denne tråden derimot... Kanskje, men den er på grensen.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

ateisme er frahver av tro, det fantes ateister tusenvis av år før Darwin.

så det går helt fint å være ateist uten evolusjon, men ja det gjør det lettere,

men vil fremdeles ikke si at Origin of Species er en ateisitsk bok, i motsetting til Harris og Dawkins var ikke Darwins bok ment for å overbevise folk om at gud ikke eksisterer.

det var en vitenskaps bok, om en naturlig del av verden, at vi ateister liker boka var bare en bieffekt.

Lenke til kommentar

Takk for alle innlegg. Jeg tok ikke med så mange til å begynne med slik at andre kunne delta med de som de ser på som de viktigste, selv om jeg er kjent med de nevnte.

Jeg velger å ikke ta med Darwin her, siden han er mer "evolusjonsteoriens far" på samme måte som Isaac Newton er "tyngekraftsteoriens far", og ikke direkte en forfatter av ateistisk materiale. Mange religiøse støtter teorien om evolusjonen på samme måte som de støtter teorien om tyngdekraften.

Lenke til kommentar
Takk for alle innlegg. Jeg tok ikke med så mange til å begynne med slik at andre kunne delta med de som de ser på som de viktigste, selv om jeg er kjent med de nevnte.

Jeg velger å ikke ta med Darwin her, siden han er mer "evolusjonsteoriens far" på samme måte som Isaac Newton er "tyngekraftsteoriens far", og ikke direkte en forfatter av ateistisk materiale. Mange religiøse støtter teorien om evolusjonen på samme måte som de støtter teorien om tyngdekraften.

Tro meg, en går lei av å lese det som blir definert som "ateistiske" bøker. En finner fort ut at bøkene inneholder de samme argumentene om hverandre, stort sett de samme argumentene som har blitt listet opp og ned på forumet her og andre fora.

Hvis det er flere argumenter du ønsker mot teisme generelt, så vil jeg heller anbefale populærvitenskaplige bøker. The God Delusion inneholder så og si kun argumenter utifra vitenskapen; evolusjonsteori, matematikk, fysikk osv. Jeg fant mye mer glede og nytte i å lese f.eks. A Short History of Nearly Everything av Bill Bryson (som forøvrig er en hysterisk morsom forfatter, en konklusjon jeg har tatt etter å ha lest nesten alle bøkene hans). Ikke bare er denne boken godt skrevet med masse vitenskaplige fun facts, men den inneholder også referanser til de vitenskaplige verkene faktaene er hentet fra. En god oppslagsbok med andre også. Og jo mer du faktisk vet om vitenskapen, jo sterkere vil jeg påstå at dine "ateistiske argumenter" blir.

Lenke til kommentar
Ingenting er hellig i ateisme. Hvis du forguder vitenskap er du en gigantisk tusseladd.

Tittelen var valgt med en smule ironi, og det var synd du ikke skjønte det. Det er riktig at ingenting er hellig - bokstavlig talt - i ateismen. Det betyr ikke ingenting er verdt å beskytte og ivareta. Akkurat som å forgude vitenskapen - bokstavlig talt - vil være mot sin hensikt, er det meget hensiktsmessig å bruke vitenskapen til å besvare spørsmål som religionen mener den har svar på.

Og for å henge meg på "A Short History of Nearly Everything", vil jeg anbefale TV serien "Connections" av og med James Burke. Sjekk den ut her:

http://www.youtube.com/watch?v=pTbCNycm0nQ

It took an interdisciplinary approach to the history of science and invention and demonstrates how various discoveries, scientific achievements, and historical world events built off one another in an interconnected way to bring about particular aspects of modern technology.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Ironi funker dårlig på Internett, det er en hel verden av ledninger og elektronikk mellom sanseapparatet mitt og mimikken din. Synd at du ikke skjønner dette. Det er nok av tullinger som er tilbøyelige til å si noe sånt i fullt alvor, og uten hermetegn og smileys å gå etter måtte jeg nesten safe. Ikke er det sikkert det var rettet bare mot deg heller, så at du følte deg truffet nok til å svare direkte må du nesten ta på egen kappe.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Darwin er vel kanonisert av ateister for lenge siden

Hva i all verden er det du babler om? Dagens evolusjonsteori er helt annerledes enn Darwins verker. Vi vet uendelig mye mer i dag enn man visste på den tiden.

og boken hans er vel også noe ateister ser på som et bedre alternativ enn 1.mos. kap 1-2

Nå vrøvler du. Ateister trenger ikke alternativer til overtroisk nonsens.

og derfor som noe viktig i forsvar av ateismen som ståsted.

Ateismen trenger ikke noe forsvar, da bevisbyrden ligger på den som påstår at Gud eksisterer.

Lenke til kommentar
Hva i all verden er det du babler om? Dagens evolusjonsteori er helt annerledes enn Darwins verker. Vi vet uendelig mye mer i dag enn man visste på den tiden.

nja, basisien darwin kom med lever i dag i beste velgående, evolusjon gjennom naturlig utvelgelse.

tree of life brukes også i dag.

ja vi vet mye mye mer i dag, men basen er den samme

Lenke til kommentar

Victor J Stenger har jo endel som kanskje kan inlemmes her.

Anbefaler også James Randi, Michael Shermer, David J Lindens "The Accidental Mind", Gert Nygårdshaugs "Fortellernes Marked" og "Prost Gotvins Geometri".

Av andre titler jeg kan komme på er "Atheist Universe", alt av Carl Sagan, Ayaan Hirsi Ali's "infidel" og Ibn Warraq's "Why I'm not a Muslim".

Det finnes også tonnevis med nyttige populærvitenskaplige bøker som helt klart viser til et ateistisk/sterk agnostisk livssyn.

Eksempler på dette kan være det Steven Pinker har skrevet, Richard wisemanns "Quirkology" og Gary Marcus' "Kluge".

Men dette får greie seg for denne gang, det finnes tonnevis av litteratur for oss ugudelige som tilfører livet mening, jeg synes synd på de som må nøye seg med arkaiske bronsealderfabler, hehe ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
nja, basisien darwin kom med lever i dag i beste velgående, evolusjon gjennom naturlig utvelgelse.

Det er bare vrøvl og idioti å påstå at Darwin er "kanonisert", i og med at han til og med tok feil om mange ting.

nja, viss du ser på genius of darwin med Dawkins, ser det ut som han i hvertfall holder darwin like høyt som katoliker holder paven

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...