Gå til innhold

Varsomhet ved bruktkjøp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker du på kameraet eller selgeren ?

Hvis selgeren går med maske ville jeg forduftet :ph34r:

Det viktigeste er og få prøvet kameraet,så hvis batteriet er utladet er det en grunn for det,skjekk fokuseringautomatiken og blits,se også etter irr rundt der batteriet sitter.

Prøv og finn ut hvor mange bilder som er tatt med det,amatørkameraer har en gjennomsnittlig levetid på 50.000 ekponeringer.

Alt av manualer og programvare må følge med,det er spesielt viktig for Canonkameraer da du ikke får lastet det ned i etterkant.

Se også på frontlinsa på objektivet at den ikke har skader.

At du skal få med en kjøpskvittering med serienummer på er vel unødvendig og nevne.

Sikkert tusen andre ting du kan være oppmerksom på,men det er vel hvordan selgeren oppfører seg/sier som er viktigst.

Lenke til kommentar
Prøv og finn ut hvor mange bilder som er tatt med det,amatørkameraer har en gjennomsnittlig levetid på 50.000 ekponeringer.

Se også på frontlinsa på objektivet at den ikke har skader.

At du skal få med en kjøpskvittering med serienummer på er vel unødvendig og nevne.

Sikkert tusen andre ting du kan være oppmerksom på,men det er vel hvordan selgeren oppfører seg/sier som er viktigst.

Selger sier kameraet har hatt 10 000 eksponeringer. Er det spesielt mye? Mitt Nikon D50 har tatt 12 000 bilder siste tre årene - jeg har tatt vare på og redigert i PS. Vil anslå at så mye som 1 av 6 bilder blir forkastet. Men allikevel er det i god stand. Hva legger du i ordet levetid?

Kun hus jeg kjøper :)

Selgeren har en stor og lang profil på Foto.no og begrunner salget med overgang til nytt kamera, så virker jo som en ordentlig. Uansett kan skinnet bedra! Får vente å se :)

Lenke til kommentar

Antall aksponeringer er en pekepinne på hvilken tilstand speilmekanismen er i,det er ikke en fasit på levetid,har hørt om et Canon 350D som har 360.000 ekponeringer noe som er bra da det har en antatt levetid på 50.000 eksponeringer.

De mere profersjonelle amatørkamerahusene har betydelig lengere levetid på mekanismen.

Ville skjekket opp mot andre kilder om prisen er forsvarlig i forhold til kavliteten på kameraet,da jeg personlig synes bruktprisene på foto.no ligger godt over de gjenomsnittelige bruktprisene generelt på markedet.

Lenke til kommentar
Antall aksponeringer er en pekepinne på hvilken tilstand speilmekanismen er i,det er ikke en fasit på levetid,har hørt om et Canon 350D som har 360.000 ekponeringer noe som er bra da det har en antatt levetid på 50.000 eksponeringer.

De mere profersjonelle amatørkamerahusene har betydelig lengere levetid på mekanismen.

Ville skjekket opp mot andre kilder om prisen er forsvarlig i forhold til kavliteten på kameraet,da jeg personlig synes bruktprisene på foto.no ligger godt over de gjenomsnittelige bruktprisene generelt på markedet.

Det er en grunn til at de ligger der. Det er fordi de ikke er solgt. Rktig prisede ting selges på timen.

På finn ligger ting priset ut i fra hva man betalte nytt. f.eks ligger det nå D200+18-200 VR+50 1.8 til 12.000 kroner. Kunne tenkt meg pakka selv, men vil ikke betale mere enn max 8500.

Mitt råd til bruktkjøpere er å studere prisguiden her på akam. Beregn minimum 30% rabatt i forhold til laveste ny pris. Vær oppmerksom på at det kan ligge igjen gamle priser på utgåtte produkter.

Lenke til kommentar
Hva slags kamera er det du skal kjøpe?

Det er Nikon D300 det er snakk om. Kjøpet er med overkant av 20 % rabatt forhold til fullpris. Fyren virker seriøs (og jeg har handlet på nett med privatpersoner over 200 ganger), men denne gangen skal jeg møte han for overdragelse.

Lenke til kommentar

10k eksponeringer for et kamera i d300 klassen er peanuts.

Du skal betale ca 7500 for kameraet - kanskje i overkant. 30% rabatt er mer standarden - men ingen regel på dette.

Skal du møte karen er det jo ikke noe problem. Da prøver du kjapt ut kameraet og ser at det funker, fri for større merker/hakk og ellers ser bra behandlet ut. Ikke så mye mer enn det du kan få testet. Ta med minnekort og ta et par testbilder for å sjekke hvordan sensoren ser ut eventuellt.

Er alt greit, og du får med evt papirer, er det bare å gi han pengene og that's it. Har bare hatt positive erfaringer med kjøp/salg av brukt.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...