Eplesaft Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Hei, går på VG1 studiespesialisering, gjør det ganske bra men det er et fag jeg sliter litt med. Går på teoretisk matte, og syns det kan være litt vanskelig. Sliter litt i dette faget og har sett på hvordan fysikk er, ser helt håpløst ut. Samtidig er jeg ikke interessert i å bli f.eks ingeniør, så jeg vet ikke om jeg trenger fysikk og slikt. Neste år skal jeg mest sansynligvis ta samfunnsfaglig matte. Har hørt at samfunnsfaglig matte på 2.året er en light-versjon av teoretisk matte i 1.året. Det er 2 yrker jeg har tenkt på i det siste: *Jurist *Økonom Spørsmålene mine blir da: *Vil jeg trenge realfag for å bli økonom/jurist? Får jeg ekstrapoeng om jeg tar realfag og ikke samfunnsfag? Er det lettere for folk med realfag å komme inn på disse studiene? *Hvor mye kommer karakteren fra VG1 (teoretisk matte) til å telle på vitnemålet når jeg skal søke om plass på universitet/høyskoler? Endret 22. oktober 2008 av Eplesaft Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Du trenger ikke realfag for å bli økonom jurist, men å ha realfagsmatte er _alltid_ lurt. Rettslære, R-matte og enten fysikk, et samfunnsfag eller et språk tror jeg er en veldig god kombinasjon. R-matte gir flere poeng, og fysikk gir ekstrapoeng (sammen med alle de andre realfagene), så det er lettere å komme inn på alle studier om du har valgt realfag. Ulempen er at realfagene er blant de mest krevende fagene, med mindre du virkelig har anlegg for det. Så fremt du klarer å ta R-matte, anbefaler jeg på det sterkeste at du velger det. De andre fagene bør du velge etter interesse. VG1 matte teller akkurat like mye som alle andre tellende karakterer. Enten teller en karakter, eller så gjør den det ikke. Gym og norsk teller for eksempel kun i tredje klasse, matte kun i andre klasse om du fortsetter på T- eller P-kurset. For å finne ut hvor mange karakterpoeng du har tar du gjennomsnittet av alle karakterene som teller og ganger med ti. Alle de tellende karakterene teller like mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå