Gå til innhold

Kommunisere mellom pc og mac (ekstern hd,backup)

khvm

Anbefalte innlegg

Hei.

Eier en Macbook og en Vista-laptop.

Etter et uhell nå nylig med macen hvor det ble glemt å ta backup, så har jeg nå lyst til å få orden på et par ting:

- Hvilket backupprogram bør jeg bruke til pcen og macen min? Hvordan går jeg frem?

- Kan jeg ta backup på en ekstern harddisk for både macen og pcen (trådløst)? Bør jeg ikke i så fall ha veldig stor lagringsplass på den eksterne? Her trenger jeg råd og innspill om hvilken ekstern harddisk jeg bør gå for (jeg er helt blank her).

- Har lest at det er en del her, som benytter seg av programmer som gjør det mulig at ulike pcer kan dele filer, hvis man er under det samme trådløse nettverket på en enkel måte. Men da må man ha en eller annen slags base, har jeg skjønt. Hvordan går jeg frem her?

Jeg vet at det sikkert er laget en del tråder om mine spørsmål tidligere, men jeg trenger konkrete svar på problemstillingene mine, da det haster veldig!

Takk for alle innspill.

-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du oppretter bare en delt-mappe på eksterndisken som er koblet til windows pcen. Jeg vet ikke hvordan man kobler til SMB-Shares på Mac. Men tipper du finner noe som heter "koble til delt mappe" e.l i Finder (Er ikke det hva filutforskeren heter i Mac OS?).

I windows vista er det veldig enkelt å sette opp backup. Bare skriv Backup eller sikkerhetskopiering (avhengig om du har norsk eller engelsk) i søkefeltet på startmenyen og åpne konfigurasjonsveiviseren for sikkerhetskopiering.

For windows XP kan du f.eks bruke NTBackup. Start>kjør>ntbackup [ok]

For mac har jeg ikke peiling. Du finner vel plenty av backup-programmer som har mulighet til å lagre til SMB-share om du tar en liten runde på google.

Dersom det er mye data som skal sikkerhetskopieres kan det hende at trådløs overføring vil gå for tregt. Du får prøve deg fram. Dersom det er mye data som ikke forandrer seg så kan du jo bare kopiere over det manuelt til sharet og så eksludere den dataen fra backup-tasken.

Størrelse på eksterndisk kommer selvsagt ann på hvor mye data som skal sikkerhetskopieres. Men 1TB er ikke veldig dyrt og jeg kan ikke tenke meg at du har så mye viktig data hjemme.

Jeg synes eksterne harddisker er litt for upålitelige til å kunne brukes som eneste backup-løsning hjemme. Jeg ville brennt ut det viktigste du har av data. For annen data som ikke er så veldig viktig, bare litt irriterende å miste, så gir en eksterndisk grei nok beskyttelse IMO. Du kan jo også vurdere en eksterndisk som kjører RAID 1.

Husk å ha off-site backup i tillegg. Ta med deg DVDene som du brenner ut hjem til noen slektninger eller en kompis. Så kan kompisen ta med sine backuper hjem til deg. :)

Lenke til kommentar
Du oppretter bare en delt-mappe på eksterndisken som er koblet til windows pcen. Jeg vet ikke hvordan man kobler til SMB-Shares på Mac. Men tipper du finner noe som heter "koble til delt mappe" e.l i Finder (Er ikke det hva filutforskeren heter i Mac OS?).

I windows vista er det veldig enkelt å sette opp backup. Bare skriv Backup eller sikkerhetskopiering (avhengig om du har norsk eller engelsk) i søkefeltet på startmenyen og åpne konfigurasjonsveiviseren for sikkerhetskopiering.

For windows XP kan du f.eks bruke NTBackup. Start>kjør>ntbackup [ok]

For mac har jeg ikke peiling. Du finner vel plenty av backup-programmer som har mulighet til å lagre til SMB-share om du tar en liten runde på google.

Dersom det er mye data som skal sikkerhetskopieres kan det hende at trådløs overføring vil gå for tregt. Du får prøve deg fram. Dersom det er mye data som ikke forandrer seg så kan du jo bare kopiere over det manuelt til sharet og så eksludere den dataen fra backup-tasken.

Størrelse på eksterndisk kommer selvsagt ann på hvor mye data som skal sikkerhetskopieres. Men 1TB er ikke veldig dyrt og jeg kan ikke tenke meg at du har så mye viktig data hjemme.

Jeg synes eksterne harddisker er litt for upålitelige til å kunne brukes som eneste backup-løsning hjemme. Jeg ville brennt ut det viktigste du har av data. For annen data som ikke er så veldig viktig, bare litt irriterende å miste, så gir en eksterndisk grei nok beskyttelse IMO. Du kan jo også vurdere en eksterndisk som kjører RAID 1.

Husk å ha off-site backup i tillegg. Ta med deg DVDene som du brenner ut hjem til noen slektninger eller en kompis. Så kan kompisen ta med sine backuper hjem til deg. :)

Tusen takk til deg for lang og utfyllende post! :)

Sikkerhetskopieringen på Vista startet jeg med en gang jeg leste linjen din om dette, og den er nå i full gang. Men jeg har egentlig aldri helt forstått dette med backup. Når den tar backup på pcen og pcen krasjer, så vil jo ikke det som er blitt sikkerhetskopiert kunne innhentes på nytt?

Du skriver at jeg bør brenne over på DVD-plater. Men dette er da vel en litt tungvint løsning? Da må det jo gjøres minst en gang i uka, noe som vil resultere i mange plater, vel? :/

Når det gjelder backup på macen, så har jeg allerede fått dette ordnet, ellers takk!

Når det gjelder den eksterne harddisken, så vil jeg ha behov for ganske stor lagringsplass, da jeg har en del filer o.l som jeg trenger å få konvertert allerede i starten. Finnes det forresten eksterne harddisker, som jeg kan koble opp med en TV med f.eks HDMI, og som i seg selv fungerer som en liten datamaskin, som jeg kan navigere meg frem til filene (f.eks filmfiler), og få de avspilt på TV'n, uten å være avhengig av at en datamaskin kontinuerlig må stå på under en film? Hadde vært veldig kjekt dette.

1 TB bør gjøre susen, men hvis det finnes alternative med 2 TB, som ikke er så mye dyrere så går jeg gjerne for dette isteden. Forstår ikke helt hva du mener med RAID 1. Hva er dette?

Kan noen komme med noen gode eksempler på noen solide og gode eksterne harddisker?

Takk igjen!

Lenke til kommentar

" Når den tar backup på pcen og pcen krasjer, så vil jo ikke det som er blitt sikkerhetskopiert kunne innhentes på nytt? "

Du må selvfølgelig velge å lagre backupen på en annen disk. I dette tilfelle eksterndisken som du skal kjøpe. Når/hvis hoveddisken kræsjer kan du bare sett inn Windows Vista Dvden, og på installasjonsveiviseren har du et valg som heter for "gjennopprett fra sikkerhetskopi".

"Du skriver at jeg bør brenne over på DVD-plater. Men dette er da vel en litt tungvint løsning? Da må det jo gjøres minst en gang i uka, noe som vil resultere i mange plater, vel? :/"

Jeg er veldig enig at dette er mye pes. Dette er jo bare for å forsikre seg at du ikke mister noen data dersom huset brenner ned e.l. Men det finnes jo selvsagt bedre måter å gjøre det på. F.eks kan du sette opp en FTP-server til en bekjent og laste opp data der. Ellers så finnes det betaltjenester der du installerer en liten klient som laster opp den dataen du marker til deres servere. Men dette koster jo noen kroner dersom du har mye data.

"1 TB bør gjøre susen, men hvis det finnes alternative med 2 TB, som ikke er så mye dyrere så går jeg gjerne for dette isteden. Forstår ikke helt hva du mener med RAID 1"

RAID 1 er to disker som speiler hverandre. Dvs at de to diskene er i sync slik at man ikke mister noen data dersom den ene kræsjer.

Her er et eksempel på en slik disk: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=358588

Den inneholder 2 stk 1TB disker. I praksis vil det si at du får utnyttet 1TB fordi den ene disken er kun en kopi av den andre. Dette er ikke nødvendig men gir økt data-sikkerhet. Det kommer ann på hvor mye du verdsetter dine data.

Når det gjelder ditt spørsmål om å se film på tv uten at pc skal stå på. Da ville jeg heller ha gått for en NAS løsning i stedet for ekstern disk. Og så kjøpt noe som kan streame media fra NAS. NAS = network attached storage og betyr bare at man kjøper et lite kabinett/pc med ca 1-4 harddisker som kjører en intern filserver.

Se her for eksempel: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?mfr=&...&zbo2=false

Et annet produkt du kan ta en titt på er Windows Home Server. Jeg vet ikke om dette funker noe særlig med Mac, men det finner du fort ut av med litt googling.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344915 en slik kan koble til en filserver og streame media innhold. Du kan også koble til en eksterndisk til denne dersom det er ønskelig. Så du kan i grunn kopiere innhold fra PCen til eksterndisken og så koble denne til media-avspilleren. Dette er etter min mening ikke en spesielt elegant løsning.

Endret av arnizzz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
" Når den tar backup på pcen og pcen krasjer, så vil jo ikke det som er blitt sikkerhetskopiert kunne innhentes på nytt? "

Du må selvfølgelig velge å lagre backupen på en annen disk. I dette tilfelle eksterndisken som du skal kjøpe. Når/hvis hoveddisken kræsjer kan du bare sett inn Windows Vista Dvden, og på installasjonsveiviseren har du et valg som heter for "gjennopprett fra sikkerhetskopi".

"Du skriver at jeg bør brenne over på DVD-plater. Men dette er da vel en litt tungvint løsning? Da må det jo gjøres minst en gang i uka, noe som vil resultere i mange plater, vel? :/"

Jeg er veldig enig at dette er mye pes. Dette er jo bare for å forsikre seg at du ikke mister noen data dersom huset brenner ned e.l. Men det finnes jo selvsagt bedre måter å gjøre det på. F.eks kan du sette opp en FTP-server til en bekjent og laste opp data der. Ellers så finnes det betaltjenester der du installerer en liten klient som laster opp den dataen du marker til deres servere. Men dette koster jo noen kroner dersom du har mye data.

"1 TB bør gjøre susen, men hvis det finnes alternative med 2 TB, som ikke er så mye dyrere så går jeg gjerne for dette isteden. Forstår ikke helt hva du mener med RAID 1"

RAID 1 er to disker som speiler hverandre. Dvs at de to diskene er i sync slik at man ikke mister noen data dersom den ene kræsjer.

Her er et eksempel på en slik disk: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=358588

Den inneholder 2 stk 1TB disker. I praksis vil det si at du får utnyttet 1TB fordi den ene disken er kun en kopi av den andre. Dette er ikke nødvendig men gir økt data-sikkerhet. Det kommer ann på hvor mye du verdsetter dine data.

Når det gjelder ditt spørsmål om å se film på tv uten at pc skal stå på. Da ville jeg heller ha gått for en NAS løsning i stedet for ekstern disk. Og så kjøpt noe som kan streame media fra NAS. NAS = network attached storage og betyr bare at man kjøper et lite kabinett/pc med ca 1-4 harddisker som kjører en intern filserver.

Se her for eksempel: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?mfr=&...&zbo2=false

Et annet produkt du kan ta en titt på er Windows Home Server. Jeg vet ikke om dette funker noe særlig med Mac, men det finner du fort ut av med litt googling.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344915 en slik kan koble til en filserver og streame media innhold. Du kan også koble til en eksterndisk til denne dersom det er ønskelig. Så du kan i grunn kopiere innhold fra PCen til eksterndisken og så koble denne til media-avspilleren. Dette er etter min mening ikke en spesielt elegant løsning.

Hei igjen,

Beklager sen tilbakemelding på svaret ditt. Er opptatt med jusstudiet dag inn og ut :/

Uansett... FTP-server. Er det en server, som man kan laste ubegrenset til? Altså, hvis jeg f.eks laster ned dette programmet; http://itpro.no/fil/691.html så kan jeg laste opp alt av filer jeg ønsker å ta backup av fra macen (bruker denne primært) til den serveren? I så fall, virker jo det som en helt genial løsning contra ekstern harddisk? Men det blir jo noe alla den klienten, jfr det du skrev, man betaler for å laste opp til?

RAID 1 vil nok evt ikke være en nødvendighet for meg. De fleste eksterne harddisker på 1 TB har vel en ganske så sikker løsning for at ikke hele disken skal krasje, regner jeg med.

Den NAS løsningen virker ikke dum. Men dette blir vel en form for ekstern harddisk? Altså til denne så kan man lagre filer trådløst, men samtidig fungerer den mer som en datamaskin, hvis jeg har forstått det riktig? Kan det også ta backup av filer ukentlig, uten at jeg må minne den på det?

Når det gjelder å streame media fra NAS, så ser jeg egentlig som du også selv skriver, ikke på denne løsningen som særlig gunstig. Dette fordi man da isteden bare kan la datamaskinen kjøre under en film, fremfor å gå igjennom, så mange knotete ledd.

Igjen, takk for din hjelp! Du virker veldig dyktig på dette området, må jeg si :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...