Gå til innhold

Hvordan er veien til Inginør?

petter268

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg går siste året på Bachelor ingeniør. På vgs gadd jeg ikke ta matta og fysikken,men dette tok jeg igjen på forkurs for ingeniør som er ettårig studium for å få 2mx, 3mx og 2fy kunnskaper.

Vet ikke hvilken linje innenfor ingeniør du mente, men vær klar for litt tyngre matte og fysikk enn vgs og 1 semester med kjemi. I tillegg til andre fag, avhengig av type ingeniør.

Håper det hjalp litt :)

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg går siste året på Bachelor ingeniør. På vgs gadd jeg ikke ta matta og fysikken,men dette tok jeg igjen på forkurs for ingeniør som er ettårig studium for å få 2mx, 3mx og 2fy kunnskaper.

Vet ikke hvilken linje innenfor ingeniør du mente, men vær klar for litt tyngre matte og fysikk enn vgs og 1 semester med kjemi. I tillegg til andre fag, avhengig av type ingeniør.

Håper det hjalp litt :)

Ja, dette hjalp litt. Jeg går Realfaglinjen på vidregående nå. Går bare 1 år. Og tror jeg skal klare meg gjennom vidregående uten noe stryk. :p

Men jeg hører for eksempel de som blir ingenør på norsjøen, tjener 1 mill i året, osv.. Du/dere vet ikke hvilken vei disse har gått, for å oppnå dette.

- Petter

Lenke til kommentar

Olje/offshore-industrien behøver personer fra mange forskjellige ingeniørgrener, men hovedsaklig de som er rettet mot industrifag. Skal man jobbe i oljebransjen som dataingeniør bør man vel satse på lavnivåprogrammering (assembly, c, c++) og muligens vurdere mastergrad eller ha litt interesse for elektronikk-fag.

Lenke til kommentar
Olje/offshore-industrien behøver personer fra mange forskjellige ingeniørgrener, men hovedsaklig de som er rettet mot industrifag. Skal man jobbe i oljebransjen som dataingeniør bør man vel satse på lavnivåprogrammering (assembly, c, c++) og muligens vurdere mastergrad eller ha litt interesse for elektronikk-fag.

Det må data, og elektronikk, høres ganske morsomt ut, egentlig. Vet du ca, hvor mye en sånn tjener offshore?:p

Og har jeg hørt rett, er det 3 år etter vgs og 5 hvis du skal bli sivil ingenør.

- Petter

Lenke til kommentar
Vet du ca, hvor mye en sånn tjener offshore?:p

Tips: velg utdannelse etter interesser og ikke tenk lønn. Det er en klisje, men gud du kommer til å bli lei hvis du ikke brenner for faget. Det er dessuten kjedelig for oss andre som må jobbe med noen som ikke interesserer seg.

Lenke til kommentar

Det må data, og elektronikk, høres ganske morsomt ut, egentlig. Vet du ca, hvor mye en sånn tjener offshore?:p

Og har jeg hørt rett, er det 3 år etter vgs og 5 hvis du skal bli sivil ingenør.

- Petter

Ja, det er 3 år for Bachelor + eventuelt 2 år for master. Skal du bli sivilingeniør så må du gå NTNU, 5 år sammenhengende.

Lenke til kommentar

Generelt for alle ingeniørgrener er at man er problemløsere og det forventes at du klarer å tilpasse deg nye problemstillinger på en effektiv måte. Man finner f.eks. ofte stillingsannonser hvor det spørres etter ingeniører uten at arbeidsoppgavene ligner det man har lært på skolebenken. Men man jobber som regel med det ingeniørgrenen din spesialiserer seg på. Høgskolene pleier å ha god beskrivelse av hva man kan forvente å jobbe med i de forskjellige ingeniørgrenene. Du kan også finne endel materiale hos NITO. :dremel:

Edit: Å ja, å være ingeniør er morsomt. Er man nyskjerrig og liker å bryne seg på ting så er det masse spennende muligheter.

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...