Gå til innhold

Ny CPU-kjøling, eller flere vifter?

fnuffleh

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sliter med til tider litt vel varmt system. Handla inn en ny CPU-kjøler og vifte i dag, men det er ingen fare for at det kan passe, da det ikke er nok plass rundt CPU til en rundt kjøler med 10cm diameter.

Maskinen er ganske gammal, og kabinettet er lite. Prata med en kar på Datakjeden i Oslo i dag, som nevnte at jeg kanskje heller burde fram med saga og slenge inn ei ekstra vifte, da jeg bare har vifta på PSUen. Jeg har tidligere hatt hele den ene sida oppe, da dette senker temperaturen til et mer eller mindre akseptabelt nivå, hvis jeg ikke kjører noen tyngre programmer. Han sa at det var fy-fy, og ødela gjennomtrekken.

Spørsmålet blir da, og det kan hende det er vanskeligere å svare på enn jeg veit; Hva vil gangne meg best? Ny CPU-kjøler, da av mindre kaliber enn jeg hadde håpet, eller å montere en vifte et stykke foran i kabinettet for mer gjennomtrekk?

I fall siste anbefales: Burde jeg montere vifta i den avtagbare sida på kabinettet, eller må jeg av med hovedkort og greier? Antar det første, da vifta forsåvidt ville blåse rett i baksida på hovedkortet, og ledningstrekking ville blitt vanskelig..

Uansett, alle innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føl deg litt frem, åpne døra og kjenn om det er varm luft inne i kabinettet, kjenn om det er varmt rundt cpu ram og skjermkort.

Optimalt: Vifte i døra som blåser INN, vifte i front av kabinettet som blåser INN, Vifte bak som blåser UT. En cpu kjøler vil også hjelpe på kjøligere CPU, men ikke kjøligere system.

Prøvd med døra oppe og sett om det hjelper?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...