Gå til innhold

TV med fysisk av/på knapp

Anbefalte innlegg

Gjennom EØS-avtalen kan ikke Norge aleine nekte å importere TV-er uten av/på-knapp eller stille tilsvarende krav, det vil kunne oppfattes som konkurransevridende hinder som rammer enkelte produsenter. Og det er neppe mange produsenter som ville lage TV-er med av/på-knapp fordi lille Norge krever det. Men EU er store nok til å stille slike krav. Og de har valgt å kreve at innen en viss dato skal alle apparater i standby-modus bruke maks 0,5W. Ikke primært pga brannfare, men av energiøkonomi-hensyn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan går det med produsenten nå folk som kjøper ny tv begynner å lete etter tver med en fysisk av/på knapp.

det vil uansett begynne hvis brannvernet anbefaler det.

hva er den egentlige grunnen til at av/på knappen er fjernet ?

det er ikke mye å spare på det likevel.

argumentet at "kunde ønsker det ikke " holder ikke.

det er heller stikk motsatt.

Lenke til kommentar

Om det faktisk er slik at alle flatskjermer er utstyrt med relee, slik mange plasmaskjermer er, har man jo en fysisk bryter. Et relee er også en fysisk bryter, dog elektronisk styrt. Den kutter strømmen fra størsteparten av innholdet, og man står igjen med effekt til dioden og for å drive releet.

Jeg vil ikke tro TVer er bidrar særlig til brannstatistikk. En TV i standby er nok ikke mer brannfarlig enn en klokkeradio som mange har en halvmeter fra hodeputen.

For å gjenta meg selv: En releebasert bryter som kan styres via fjernkontroll hører hjemme i 2008!

Lenke til kommentar

hm ok, jeg datt litt av lasset når det ble snakk om galvanisert, brann, eøs etc.

var egentlig mest ute etter å få litt tips om diverse skjermer(så at en panasonic ble nevnt). kanskje også pris segment, han hadde vært å hørt på pris på en tv, rundt 17000 tror jeg, en pris jeg mener er noe stiv etter hva som er hans bruk av tv.

Lenke til kommentar

Det kan fortsatt være mulig å få tak i Pioneer PDP-428XD. Denne ligger nok i prisklassen 17.000, og er forøvrig en utrolig bra TV.

Som nevnt tidligere er Panasonics 42PX80/81 gode kandidater i en lavere prisklasse. Disse gir mye bildakvalitet for pengene (ca 8000 kr i butikk). LG's PG6000 er også en god kandidat, men sortnivået på denne er ikke like bra som Panasonics.

En del produsenter har i disse dager også nye modeller i full utrulling. Det er for det meste små oppdateringer av eksisterende modeller, eller nye toppmodeller. Om dere har tid kan det være lurt å se om det dukker opp noe spennende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...