Gå til innhold

TV med fysisk av/på knapp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På min Panasonic TH-42PX81 er det fysisk AV/PÅ knapp jeg trykker på. På en 1 år gammel Toshiba 32 LCD som står på barnerommet er det ingen ordentlig AV/PÅ knapp.

Plasma skjermer er utstyrt med dette, men det er ikke mange lcd som kan skilte med en skikkelig av/på knapp. Det kan uansett løses med et spenningsvern som har bryter:).

Lenke til kommentar

for tungvindt etter min mening.

selv om det er litt tungvindt ( det også) så bruker jeg en 6-veis skjøteledning med bryter. riktignok til dataen.

denne skjøteledning er spesiell siden den og så beskytter mor overspenning.jeg har en skjerm ( lcd ) som mangle en skikkelig av/på knapp

tv dekoderen min ( laget av Mototrola ) har ikke en enste knapp på boksen. hvis jeg kutter strømmen på den så bruker den lang tid på å være klar når strømmen slåes på.

jeg lurer i grunnen på hvordan en tv uten skikkelig av/på knapp vil oppføre seg når strømmen kommer på igjen. om den da bruker lang tid før den er klar ?

det er sagt fra produsenten at de tok vekk av/påknappen fordi kundene ønsket det. MEn hvor har de fåt det fra ?

vi vil ha av/på knappen selv om vi ikke bruker den hele tiden

Lenke til kommentar

Vel, alle Plasmaskjermer har ikke fysisk AV/PÅ knapp. Samsungs skjermer f.eks, og LG om jeg ikke husker feil. På enkelte TVer kan en høre en klikkelyd når en skruer TVen av/på. Slik jeg har forstått det skal dette være et relee. Det skal altså ikke være tiljengelig full spenning hele tiden.

Det er også viktig å skille LCD fra CRT som de fleste er vandt med. I en LCD-TV står det ikke flere tusen volt på for å lage et bilde. Standbye effekten skal vel være typisk rundt 2W, altså ikke noe særlig å engste seg over.

Jeg savner hvertfall ikke fysisk av/på knapp, og synes det hører 2008 til å kunne betjene dette via fjernkonttroll.

Lenke til kommentar
Jeg savner hvertfall ikke fysisk av/på knapp, og synes det hører 2008 til å kunne betjene dette via fjernkonttroll.

Nei, hvis det ikke medfører noen som helst brannfare, og minimalt strømforbruk, så er jeg forsåvidt enig. Men i manualen til min TV finner jeg følgende setning:

"If you go away for a few days or will not use your TV for a long period of time, please unplug the power cord to turn the main power off."

Av en eller annen grunn vil produsenten at man drar ut kontakta når man reiser bort. Det er klønete å komme tilfor å dra ut strømkabelen av apparatet, og enda vanskeligere å sette den inn igjen uten å dra fram TV-en. Å komme til enden av strømkabelen som er plugget i veggen er i mange tilfeller umulig. Jeg har heldigvis plassert TV-en på et møbel med hjul. Jeg drar ut både antennekabel og strømkabel når jeg drar på mer enn to uker ferie, men ikke for ei langhelg. Hadde TV-en hatt en fysisk av/på-knapp, kunne jeg lett skrudd av strømmen på TV-en også for ei langhelg. Eller hver natt.

Lenke til kommentar

det var vel i grunne brannvernet som begynte med at man måtte slå av strømmen på apparatene hjemme hvis man dro bort.

selv om det brukes 2 watt i standay så blir det en del på et år

av/på knappen ner noe vi ønsker å ha hvis vi ønsker å slå av all strømmen i steder for å krype under benker og trange plasser ( og kanskje skade seg ) for å koble ut strømmen

det er heller ikke noen tvang for de som ikke vill bruke den

Lenke til kommentar

Jeg tror hva Svinks fant i bruksanvisningen er mest et føre-var fra produsentens side for å lettere isolere seg fra eventuelle garantiskaer. Dessuten kan det være greit å gjøre dette for å sikres mot overspenning. Noen som vet om det også står i bruksanvisninger til TVer med av/på knapp?

2 watt er ikke særlig mye. Om en renger med at denne effekten bidrar til oppvarming i 2/3 av året er det ikke noe særlig å tenke på.

Jeg er ellers enig med Elg-elg123 at en av/på knapp i tillegg til en slik løsning vi har i dag kan være praktisk. Men det hjelper ikke mot overspenning. I så måte kan et relee gjøre samme jobben.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

det kunne faktisk ha vært en ide at overspeningsvern var innebygget i apparatene.

butikken blir jo nærmest på lagt å selge galvanisk skille selv om det er et mindre tall som faktisk har bruk for det.

hvorfor ikke tilby overspenningsvern samme med den nye tven i stedet ?

de fleste ønsker at tvn skal være klar med engang man slår den på.

pc brukerne klager over at oppstarten på pcen tar alt for lang tid og man ønsker ikke det samme når man skal se noe på tv.

tv dekoderen som jeg har bruker ca 1.5 til 2 minutter fra den tilkobles strøm til den kan brukes.

her blir det upraktisk å slå den helt av hver gang.

noen synes 2 watt er mye hvis det står på 24 timer i 240 dager i året. det utgjør 11,5 kW. hvis du har flere apparater så blir det mer

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

De fleste butikker tilbyr vel også overspenningsvern. Men dette er en vesentlig høyere kostnad enn det galvansike skillet til en hundrelapp.

2 W = 0,002 kW

Et døgn gir 0,002 kW * 24t = 0,048 kWh

I løpet av ett år blir dette 0,048 kWh * 365 = 17,52 kWh

Om dette bidrar til oppvarming 2/3 av året gir det 17,52 kWh * 1/3 = 5,84 kWh som går til spille

Med en strømpris på 70 øre gir det en kostnad på 5,84 kWh * 0,70 kr/kWh = 4,088 kr/år

I realiteten blir det enda mindre ettersom TVen er i bruk, og standby tiden da blir mindre. Strømprisen er også lavere i den tiden vi ikke har like stort behov for oppvarming.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Enig, alle tver burde hatt ein fysisk av/på knapp. Kunne til og med vært ein knapp på baksida av tven av samme type som det er på størmforsyningen på pcen.

Problemet er no at det i praksis ikkje er mulig for forbrukere å nekte å kjøpe LCD uten av/på knapp sidan det er så få som tilbyr dette.

Lenke til kommentar

En tv som bare har stby funksjon er litt brannfarlig. Som nevnt tideligere så bruker den da litt strøm hele tiden og dette er jo svært unødvendig. Selv bruker jeg spenningsvern med bryter og dette funkere alldeles utmerket. Det er ikke mer en et halvt år siden en flat tv gikk i lufta pågrunn av nettopp mangelen på av/på bryter. Oppsamling av støv og slitasje øker risikoen for dette og selv om det hjelper med et galvanisk skille så blir det ikke helt trygt av den grunn.

Lenke til kommentar

å argumentere mot standby funksjonen p.g.a. av brann er litt søkt.

da tven faktisk er varmere når du ser ett program på den.

da er også sjansen for brann større.

nå er det også slik at lynet kan slå ned i en vanlig antenne og så ødelegge tven ( kansje brann også)

da bør men også dra ut antenne kabelen ( for dem som bruker vanlig antenne )

for min del så kommer jeg ikke til å ha bruk for galvanisk skille hvis jeg skaffer meg flatskjerms-tv

Lenke til kommentar

Galvanisk skille er kun hensiktsmessig for de som har anntenne kabel (coaxial) i en TV tilstluttet strømnettet via jordet stikkontakt. Det vil da kunne oppstå store spenningsfall som potensielt kan være brannfarlige.

Mesteparten av elektronikken i en TV er isolert av lakkert PCB og gummibelakte kabler. For at 2W skal utvikle nok varme må det stor motstand til. Selv om støv skulle komme til kritiske deler tviler jeg på at det vil ha stor nok resistans til å være brannfarlig.

Jeg vil tro TV-branner mest skyldes overspenning samt produksjonsfeil - gjerne i strømforsyningen.

Jeg er ikke kjent med strømstyringen i LCD-skjermer, men jeg mener at en del plasmaskjermer skal bruke relee. For de som ikke kjenner til hva dette er, se HER. Kort sakt er det en elektronisk bryter. I mine øyne et det mye greiere enn en mekanisk bryter. En del av standby effekten går også med til lys i den lille dioden. Som sakt er heller ikke kostnaden av denne effekten særlig ruinerende for Ola Nordmann.

Men det er svært viktig å skille flatskjermene fra de gamle CRT-skjermene på dette punktet. Her var det faktisk forskjell på standby og avslått. Det er også helt andre spenninger det er snakk om.

Lenke til kommentar
å argumentere mot standby funksjonen p.g.a. av brann er litt søkt.

da tven faktisk er varmere når du ser ett program på den.

da er også sjansen for brann større.

Brann er farligst når man sover. Det er da det rekker å utvikle seg røykgasser som dreper deg, dersom røykvarslerbatteriene er defekt, før noen oppdager brannen. Og sjansen for at huset brenner ned til grunnen, er stor om brannen oppstår ingen er hjemme. Om TV-en tar fyr mens du ser på den, er sannsynligheten stor for at du får slengt over et ullteppe eller sprøytet den med pulver før brannen får utvikle seg.

Av disse grunnene er det tilrådelig å skru elektrisk utstyr helt av eller koble det fra nettet når det ikke er i bruk, selv om faren for brann er mindre enn når de er i bruk, kan konsekvensene være mer alvorlige.

Lenke til kommentar

Om eg ein gang skal bygge hus skal eg installere ein brytar som sløkker eitt og eitt rom. Veldig praktisk å kunne kutte tilførselen til eit heilt rom med ein brytar. Eg slår alltid av straumen til TV og stereoanlegg om kvelden. Ikkje fordi det går så mykje straum, trekker til saman rundt 40W, men for å redusere sjansene for skade ifm. lynnedslag eller liknande og ein minskar risikoen for brann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...