Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel corsa 95, kveler seg selv og sliter med start

pollex

Anbefalte innlegg

Hei,

har en 1995 opel corsa 1,4 city/corsa-B som ha gått i overkant av 100000km.

Den har en stund lugget litt når jeg gasser, men så begynte den å krangle noe voldsomt. Motoren ble kvalt i fri eller når jeg forsøkte å starte fra første gir. Videre ville den ikke starte i det hele tatt. Jeg byttet pluggene, som var helt utrolig sotete (og ikke altfor gamle). Bilen gikk som en kule, og var helt frisk. Men på et par uker var problemet tilbake. Motoren starter, men tar seg god tid før den kommer ordentlig igang. Lyden er altfor dyp, før det plutselig tar og turtallet fyker i været. Jeg byttet luftfilter og renset pluggene(sot), det hjalp en del. Motoren kveles ikke lenger i fri på flat mark. Men bakkestart er et stooort problem, og det tar tid før jeg klarer å starte igjen når motoren stopper. Videre kjennes det som jeg forsøker å starte i 3.gir (noe jeg ikke gjør), kveles og kveles...

Noen ideer om hva jeg skal bytte ut for å fikse dette?

Bør vel nevne at sist jeg tørket sot av pluggene var to av de bare veldig sotete, mens to av de var litt grisete i tillegg og luktet bensin..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du netopp byttet pluggene ( jeg har ikke bytta mine de siste 120 000 km ) og dem ble sotete så fort, så kan det ut som om bilen bruker mye olje. Har du prøvd og bytte olje ? Bensinfilteret kan også være tett slik at den får for lite bensin. Kan være at tennpluggene ikke tenner ordentlig.. Ville sjekket dette. Kan og være at bensinpumpa er dårlig. Kan være så utrolig mange ting, men ville begynnt med og bytta olje og oljefilter, og bensinfilter. Dette er billig og tar ikke lange tiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Får du feilmelding fra motorstyringslampen (orange motor med lyn gjennom)? Dersom pluggene soter, kan det være at motoren får feil blanding. Dette kan være forårsaket av for eksempel defekt lambda-sensor eller luftmassemåler.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips, har nå skiftet olje og byttet oljefilter og bensinfilter. Bilen har fått en mye friskere lyd når jeg kjører, så det var nok på høy tid. MEN problemet er ikke helt løst. Plutselig stopper bilen på tomgang. Og når jeg skal starte igjen må jeg gi gass for at det skal ta, hvis ikke bare dauer den. Og da fyker turtallet opp, og så kan jeg kjøre som normalt. Det virker som det er værre når jeg nettopp har kjørt, testa når jeg parkerte nå. Ved start hørtes bilen ut som en karslig traktor mange sekunder. Buldra liksom.. Ingen lamper lyser for å si at noe er galt. Er det mest sannsynlig at det er bensinpumpen?? Hvis det er den som er svak, skal det hjelpe at jeg gir gass da? Håper litt på en billigere løsning :ermm:

Har forresten satt i nye plugger, venter spent for å se om de også soter...

Lenke til kommentar
Takk for gode tips, har nå skiftet olje og byttet oljefilter og bensinfilter. Bilen har fått en mye friskere lyd når jeg kjører, så det var nok på høy tid. MEN problemet er ikke helt løst. Plutselig stopper bilen på tomgang. Og når jeg skal starte igjen må jeg gi gass for at det skal ta, hvis ikke bare dauer den. Og da fyker turtallet opp, og så kan jeg kjøre som normalt. Det virker som det er værre når jeg nettopp har kjørt, testa når jeg parkerte nå. Ved start hørtes bilen ut som en karslig traktor mange sekunder. Buldra liksom.. Ingen lamper lyser for å si at noe er galt. Er det mest sannsynlig at det er bensinpumpen?? Hvis det er den som er svak, skal det hjelpe at jeg gir gass da? Håper litt på en billigere løsning :ermm:

Har forresten satt i nye plugger, venter spent for å se om de også soter...

Justér forgasseren, slik at du får høyere RPM ved tomgang.

Lenke til kommentar

Forgasseren?!? Denne bilen har ikke forgasser.

Har du prøvd å spraye startgass rundt omkring for å utelukke falskluft? Det er ikke bestandig motorlampa lyser ved falskluft (da som regel pga umulig regulering av tomgangen), så det er verdt et forsøk å sjekke det ut først. Har også opplevd det du beskriver på en annen Corsa og da kom det pga en defekt styreenhet.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...