P0nduz Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Hei Har en ca 1200.nef filer jeg skulle konvertert til jpeg og byttet navn på. vil jpeg være det beste formatet? eller burde jeg velge noe annet? Programmer jeg har: CS3 og lightroom. regner med et av disse kan brukes. Takker for gode svar. mvh Christer Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Hvorfor bruker du ikke Nikon ViewNX (lastes ned gratis) som har batch funksjon for det du skal gjøre? (og er blandt de aller raskeste på å se og organisere nef filer). Lenke til kommentar
perottol Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Alternativt benytter du CS3: File -> Scripts -> Image Processor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Et annet alternativ er Faststone. (gratis) Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Lightroom kan fint brukast. Merk alle bileta og velg File --> Export. Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Okay takker for svar. har sett litt på det og ser ut som om lightroom er det som gir best kvalitet på bildene. så tror jeg bruker det. er det noe format som er bedre enn jpeg? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Kva skal du bruke bileta til? Det vert litt kvalitetstap når ein lagrer i JPEG, men i dei fleste tilfelle er det nok ubetydeleg. Alternativet er TIFF, men det tek mykje større plass, og er i mange tilfelle ikkje hensiktsmessig. Men det kjem an på kva du skal bruke bileta til. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Okay takker for svar. har sett litt på det og ser ut som om lightroom er det som gir best kvalitet på bildene. så tror jeg bruker det. er det noe format som er bedre enn jpeg? Alle formater har sine sterke og svake sider, så på bakgrunn av dét, kan man si at alle er "best" siden du ikke avslører hva som er bakgrunnen og hensikten med konverteringen. Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Det er en bunke med bilder fra en tur med jobben som skal gis til alle de ansatte. og noe skal publiseres på web Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jpeg er helt fint da ja. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Jeg bruker Nikon Capture NX til jobben, og gjør dette i 2 runder, en med jpg i så høy kvalitet som mulig, og en i mer "vanlig" oppløsning til web/mail bruk. Sparer en del "Save as..." kan man si... Hei Har en ca 1200.nef filer jeg skulle konvertert til jpeg og byttet navn på. vil jpeg være det beste formatet? eller burde jeg velge noe annet? Programmer jeg har: CS3 og lightroom. regner med et av disse kan brukes. Takker for gode svar. mvh Christer Lenke til kommentar
kaian Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Har en ca 1200.nef filer jeg skulle konvertert til jpeg og byttet navn på. ... fra en tur med jobben som skal gis til alle de ansatte ... Snakk om fotografen fra helvete Det kan jo hende at de tolv hundre bildene er knallgode alle sammen, men jeg tror du er i ferd med å la en mulighet til å framstå som en habil fotograf gå fra deg. Plukk ut de 20-40 aller beste, med et blikk på at de fleste finner et av seg som de liker, og at det omfatter de viktigste begivenhetene. Det er så helt vanvittig mye hyggeligere å bla gjennom et skjønsomt utvalg enn hele råmaterialet. Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 Det er de beste bildene jeg hadde. et fra hvert av stedene vi var på. bilder av div kirker og andre ting folk mener er verdt og se. men skal bare gi ut 600 av de tenker jeg. men trenger uansett og konvertere alle for mitt eget bruk da jeg ikke gidder innstallere program for å lese nef filer på alle maskinene jeg har. Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Dersom bildene skal brukes på web, bør du sørge for å lagre i fargerom sRGB, og ikke AdobeRGB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå