Gå til innhold

Kjøpsrett på vare.

kloffsk

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte en vare fra en butikk X. Jeg betaler for varen, men oppdager senere at jeg har fått en bedre variant av varen enn den jeg egentlig betalte for. Det vil si at jeg fikk med noe ekstra tilbehør. Har da selger rett til å kreve å få tilbake dette ekstra tilbehøret hvis selger finner det ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålet er vel: "Har du samvittighet til å beholde noe du VET du ikke har betalt for?".

Selger har vel krav på å få tilbake varen dersom det bilr funnet ut at du har fått feil regner jeg med.

Spørsmålet er rent hypotetisk og jeg har lyst på et juridisk svar.

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar

Beklager. Som sagt ville jeg tro selger har krav på det, men er ikke sikker. Dersom du ved et bilkjøp hadde fått en BMW M5 istedet for en 3.23 ville jeg tro det ble rabalder. Litt større skala, samme problem. Regner med at selger vil måtte finne ut av det og så ta kontakt. Du kan jo si at du har handlet i god tro uvitende om at det faktisk var et bedre produkt du fikk.

Lenke til kommentar
Takk for svar. Men strengt tatt er det vel selgeren som har gjort en feil? Du betaler for en gitt vare som viser seg å være noe bedre enn den du egentlig betalte for..

Du har jo også gjort en feil ved å beholde en annen vare enn den du betalte for. Hva om varen det er snakk om går i stykker og du må levere kvittering? Du har jo ikke kvittering på varen du har, bare den du betalte for.

Lenke til kommentar

Hvis du har fått en annen vare enn det som står på kvitteringen har du plikt til å levere den tilbake hvis selgeren skulle gidde å kreve det. Jeg kan ikke skjønne hvorfor du ikke skulle ha det. Selgeren har kanskje gjort en feil, men er ikke uten rettigheter. Vet ikke hvor i loven dette skulle befinne seg, men det er da selvsagt. En handel krever to parter.

EDIT: Straffelovens kapitler 24, 25 og 26 om bedrageri, tyveri etc. dekker kanskje dette. Det kommer nok litt an på hvor aktiv du selv er. Hvis du med viten og vilje f.eks. tar med deg en 40" fra Elkjøp selv om du har betalt for en 32", handler du ikke akkurat i god tro. Noe helt annet er det selvsagt om du får en dyrere laptop enn den du bestilte i posten fra Komplett. Uansett kan jeg umulig forestille meg at du ikke skal måtte levere varen tilbake.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke gå over alle støvleskaft her. Bare synes det er litt morsomt - denne tråden er opprettet noen timer etter jeg ringte en kunde om akkurat en slik sak i dag. Og denne person var heldigvis enig med meg i at han skulle komme tilbake. Så jeg regner med saken løser seg.

Jeg tilbydde tilogmed en rimelig god løsning hvor han kunne beholde det ekstra tilbehøret mot å betale et langt mindre mellomlegg enn det vanlig pris er :).Det er i min sak snakk om tilbehør til en verdi av 3000,-, nesten like mye som det originale salgets verdi.

Så, tilbake til det hypotetiske. Som mange andre sier så har man plikt til å returnere slikt som du spør om, da man har fått varer du ikke har betalt for - varer som ikke var en del av avtalen (kvitteringen) mellom en selv og selger. Selv om selger har gjort en glipp. Denne glippen betyr ofte at kunde kompenseres litt for bryderiet.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...