Gå til innhold

Wii Fit kan utkonkurrere GTA IV i 2008

lektroluv

Anbefalte innlegg

The market for video games is changing profoundly, and a comparison of two prominent titles’ recent sales figures shows just how much: Wii Fit, a game largely marketed to women, is outpacing the latest installment of one of the industry’s biggest franchises, Grand Theft Auto.

With some 8.7 million units sold worldwide, Nintendo’s Wii Fit has already grossed far more money than Take-Two’s Grand Theft Auto IV. (Roughly 10.6 million copies of GTA IV have been sold for the Xbox 360 and the PS3 combined, but that game retails at about $60 vs. $90 for Wii Fit.) And though both titles went on sale in the U.S. within three weeks of each other last spring, GTA IV has long ceased to be a top seller. Nintendo’s exercise game, meanwhile, continues selling phenomenally well– about 225,000 units a week for the last couple of months.

At that rate, Wii Fit will outsell GTA IV in absolute units before the end of 2008. Since I whipped up the rough forecast chart below with data from VGChartz.com, a valuable but imperfect reference, I double-checked my prediction with Wedbush Morgan’s Michael Pachter, who is considered by many to be the best gaming sector analyst around.

“Wii Fit is attaching at around a 30 percent rate,” he said via e-mail, meaning that nearly one in three owners of Nintendo’s console are buying Wii Fit, “so I suppose if that continues, it will outsell GTA.”

Les resten.

Skummel utvikling spør du meg. Fortsetter det sånn vil spillindustrien ende opp som musikkindustrien, hvor de store selskapene bare lager møl til massemarkedet, mens noen små independent firmaer lager gode spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wii Fit har faktisk et ganske godkjent snitt på gamerankings.com, så jeg ser ikke hvorfor Wii Fit plutselig blir den store stygge ulven her. Som vanlig er det et Wii ....-spill som blir dratt frem. Hva med å trekke frem at SMG, Mario Kart, SSBB og Zelda har solgt bedre enn forgjengerene på GC? Er det ikke bra at et godt spill med et nytt konsept selger bedre enn alle fps'ene som florerer på markedet?

Så lenge spill som GTA, Bioshock, Gears of War, Ratchet & Clank, Mario etc etc selger bra så ser jeg ikke problemet. Spill deres favorittspill og la andre få spille sine.

Lenke til kommentar

Jepp, det er skummelt. Noe av grunnen til at Nintendo selger spill som Wii Music er at "lignende" spill som Wii Fit selger så bra. Hvis jeg hadde spilt mer enn det jeg gjør er det ikke sikkert at Wiien hadde hatt nok gode spill. Og det er ikke rart når Nintendo og andre utviklere bruker energi på "familiespill" som dessverre selger bra.

Wii Fit er ikke det verste eksemplet. De fleste som har anmeldt det sier at det faktisk fungerer. Men hvis du ikke har planer om å komme i bedre form, vil det fortsatt være underholdende/motiverende? Jeg tviler. Og skal ikke spill i første rekke være underholdende?

Som sagt, jeg er nærmest glad for at jeg ikke spiller mer enn det jeg gjør. :-)

Lenke til kommentar
Jepp, det er skummelt. Noe av grunnen til at Nintendo selger spill som Wii Music er at "lignende" spill som Wii Fit selger så bra.

Wii Music ble vist frem for FLERE år siden. Det er ikke et resultat av salget til Wii Fit. Wii Sports Resort kanskje, men ikke Wii Music.

Nintendo har nok av tradisjonelle spill under utvikling, men jeg gidder ikke å ramse dem opp da folk kommer med helt absurde kommentarer samme hva Nintendo gjør. "Mario, Zelda, Pikmin eller Punch-Out? "Lag noe nytt Nintendo." Disaster, Another Code, Sin & Punishment? "Hvor blir det av Donkey Kong, F-Zero eller Starfox?".

Og så har vi de som hele tiden drar frem Wii-serien selv om det kun har blitt gitt ut et spill som ikke har fulgt med selve konsollen eller kontrolleren. Med Wii Music og Wii Sports Resort blir det tre.

Og det er ikke rart når Nintendo og andre utviklere bruker energi på "familiespill" som dessverre selger bra.

Ja gud forby. De som kjøper familiespill bør heller bruke pengene på Gears of War eller GTA.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke forstår at disse spillene appellerer til en helt annen kundegruppe. De tradisjonelle spillene vil eksistere så lenge folk kjøper dem. Det er vår egen skyld om de forsvinner fra markedet.

Legg forresten merke til hva f. eks Sega, Bandai-Namco, Capcom og Marvelous driver med. Det annonseres stadig flere core spill til Wii.

Men hvis du ikke har planer om å komme i bedre form, vil det fortsatt være underholdende/motiverende? Jeg tviler. Og skal ikke spill i første rekke være underholdende?

Jeg eier ikke spillet selv, men jeg har prøvd det. Det er underholdende på en annen måte enn andre typer spill, men det har absolutt underholdningsverdi. :)

Lenke til kommentar

@Bruskork: Greit, du vinner. Jeg orker ikke å diskutere mye nå, hadde ikke forventa at noen skulle skrive et så langt innlegg. ;-)

PS: Du synes ikke det er rart at alle spillene du ser mest frem til kommer til andre konsoller enn Wii (og de versjonene som kommer til Wii blir sannsynligvis dårligere enn de andre)? Eller er det bare de i nærmeste fremtid du ser mest fram til? :-)

Lenke til kommentar

Så lenge det er eit marked for begge deler vil det eksistere. Sjølv om ein type spel sel meir enn ein anna betyr ikkje den at sistnevnte forsvinner. Det er egentleg ganske naturleg at eit bra spel mynta for heile familien, som i tillegg er laga for den mest solgte konsollen i denne generasjonen sel betre enn GTA som i tillegg til å være voldeleg har 18 års aldersgrense.

Lenke til kommentar
PS: Du synes ikke det er rart at alle spillene du ser mest frem til kommer til andre konsoller enn Wii (og de versjonene som kommer til Wii blir sannsynligvis dårligere enn de andre)? Eller er det bare de i nærmeste fremtid du ser mest fram til? :-)

Det er snakk om spill som kommer i den nærmeste fremtid ja. Wii har egentlig ikke hatt et særlig godt år i år. Jeg satser dog på at det forbedrer seg til neste år med f. eks The Conduit, MadWorld, Little King Story, House of the Dead: Overkill, Fragile, Tales of Symphonia 2, Monster Hunter 3(hvis det kommer til vesten) og selvsagt Nintendo's egne spill.

...men nå gikk jeg litt offtopic her. For å dra frem noe relevant, så kan jeg dra frem et casualspill som har solgt mer enn GTA4: Guitar Hero 3. Hvor er sytetråden over at det har solgt så utrolig mye?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe problem med at det finnes produkter som WiiFit og WiiMusic, men jeg frykter at de blir for dominerende. Når disse selger så bra kan de store spillprodusentene være fristet til å flytte resursser fra dyre hardcore produksjoner til disse mer casual rettede spillene. De kan trolig lage 10 WiiMusic varianter for 1 GTA.

Hvilke spill bør en CEO i et spillselskap greenlighte for å tilfredstille investorene? Spill som koster $100 millioner å lage og selger 10 millioner kopier, eller et spill som koster en brøkdel å produsere og selger like bra?

Lenke til kommentar
Guitar Hero kan jeg faktisk spille uten å gå lei, mens Wii fit kjøper folket for å teste, sette det til siden.

Hva har det at du og jeg liker Guitar Hero med saken å gjøre? Det fins mange folk som går lei Guitar Hero etter å ha testet det også. GH er fortsatt et casual-spill som har solgt bedre enn GTA4. Hva er det du vil frem til egentlig? Det er greit at et casual spill som GH selger bedre enn GTA mens det ikke er det for Wii Fit? Kom frem med noen gode grunner iallefall.

Når disse selger så bra kan de store spillprodusentene være fristet til å flytte resursser fra dyre hardcore produksjoner til disse mer casual rettede spillene. De kan trolig lage 10 WiiMusic varianter for 1 GTA.

Hvilke spill bør en CEO i et spillselskap greenlighte for å tilfredstille investorene? Spill som koster $100 millioner å lage og selger 10 millioner kopier, eller et spill som koster en brøkdel å produsere og selger like bra?

Det er selvsagt en sjanse for at noe sånt vil skje. Man kan dog spørre seg dette: Hvor mange treningspill er Wii(eventuelt PS3/360)-eierene villige til å kjøpe? Selger GTA-klonene like bra som GTA? Vi vet ikke noe om hvor stort markedet for Wii Fit lignende spill er før noen andre utgivere gir ut slike spill. Det er godt mulig at de tjener mer på å lage et spill for 100 mill og et for 10 mill enn 11 spill for 10 mill pr. stk.

Lenke til kommentar

Jeg ser ærlig talt ikke grunnet til dette forferdelig sytet som florerer nå for tiden at Wii selger godt. Det er bevist at der finnes et splid i markedet hvor Wii er mer eller mindre alene mens PS3 og X360 selger til sitt marked. Men fremdeles holker folk avgårde med "buhu, Wii selger bra, for en skam, grafikk er alt som betyr noe".

Vel GTA 4 har solgt over 10 millioner eksemplarer, er ikke det et klart fint tegn på at det finnes et marked for begge? Både hardcore og casual.

Lenke til kommentar
Hva har det at du og jeg liker Guitar Hero med saken å gjøre? Det fins mange folk som går lei Guitar Hero etter å ha testet det også. GH er fortsatt et casual-spill som har solgt bedre enn GTA4. Hva er det du vil frem til egentlig? Det er greit at et casual spill som GH selger bedre enn GTA mens det ikke er det for Wii Fit? Kom frem med noen gode grunner iallefall.

Jeg vill frem til at det er kvalitet i GH motsetning til Wii fit. For all del, kom med casual spill, som LBP. Grafikk, gameplay, og spillbarhet.

Lenke til kommentar
Jeg ser ærlig talt ikke grunnet til dette forferdelig sytet som florerer nå for tiden at Wii selger godt. Det er bevist at der finnes et splid i markedet hvor Wii er mer eller mindre alene mens PS3 og X360 selger til sitt marked. Men fremdeles holker folk avgårde med "buhu, Wii selger bra, for en skam, grafikk er alt som betyr noe".

Vel GTA 4 har solgt over 10 millioner eksemplarer, er ikke det et klart fint tegn på at det finnes et marked for begge? Både hardcore og casual.

Og jeg ser ærlig talt ikke grunnen til surkingen din(og andres) hver gang wii og dens spill kritiseres. Holker? Hva i guds navn er det? Og tror du virkelig at folk kritiserer at wii selger bra? Hva er det du ikke skjønner her? Dette er ett spill forum, og består 99% av det folk flest vil kalle gamere. Ingen her er sure fordi Wii selger, men folk er "redde" for at trenden med at billige middelmådige casual spill kommer til å bli prioritert foran "hardcore" spillene VI GAMERE foretrekker. Vi kan alle spille litt casual spill, men først å fremst ånder vi for de gode hardcore spillene, med historie som får deg til å le, gråte, bli sint eller lei, eller gameplayet som utfordrer hjernen, eller gladvolds spillene som bare er morsomme å spille. Derfor har vi gamere alt å tape om disse dårlige casual spillene blir for populære, for hvem gidder vel da å produsere disse multi $$$$$ spillene vi elsker?

Lenke til kommentar
Jeg vill frem til at det er kvalitet i GH motsetning til Wii fit.

Greit.. Da snakker vi altså om personlige meninger. Hvor lenge har du prøvd Wii Fit? Hvis du ikke har prøvd det: Ignorerer du at Wii Fit har 80% i snitt mens GH3 har 86% i snitt hos gamerankings? Det kan vel neppe kalles en stor forskjell. Og før dere syter over at jeg alltid bruker gamerankings som kilde: Spillanmelderene er en del av spillbransjen. De har ikke noe imot spillet i de hele tatt. Så jeg spør igjen: Hva er så galt med at et spill med god kritikk selger bra?

For all del, kom med casual spill, som LBP. Grafikk, gameplay, og spillbarhet.

Ikke skyt meg om jeg tar feil. Jeg har ikke prøvd det, men er ikke LBP et platformspill slik som Mario, Banjo eller Ratchet & Clank?

Lenke til kommentar

Personlig klager jeg ikke over at Nintendo selger godt, men jeg syntes det er en skummel trend at det er så utrolig mange tullespill som selger godt. Jeg frykter rett og slett at skikkelige studioer blir frista til å kaste seg på toget.

Jeg syntes også det er trist at det så og si BARE kommer slike spill til Wii for tida. Er jo omtrent ikke noe kult som kommer til den konsollen. Min Wii kommer til å fortsette å støve ned helt til Madworld blir sluppet (om det viser seg å være så kult som det ser ut). Men hvorfor skal utviklerne gidde å lage noe komplekst og fengende når lettvindt drit selger så bra?

Lenke til kommentar
jeg ser ærlig talt ikke grunnen til surkingen din(og andres) hver gang wii og dens spill kritiseres.

For meg er det ikke kritiseringen som gjør noe, men all dobbeltmoralen og egoismen folk viser. Det er komisk at et spill som Wii Fit gang på gang blir fremstilt som djevelen selv, mens Ubisoft får spy ut makkverk etter makkverk på Wii. Men det er vel greit så lenge Assasins's Creed, GRAW, Rainbow Six og Price of Persia kommer til HD konsollene? Sony har produsert haugevis med Buzz, Singstar og EyeToy spill siden PS2-dagene. Plutselig kommer Nintendo med sin Wii og opplever stor suksess blant både core og casual spillerene. Da er plutselig casual spill en stor trussel mot de tradisjonelle spillene.

Og tror du virkelig at folk kritiserer at wii selger bra?

Det ser til tider slik ut. Jeg skjønner dog at folk kan være irriterte over at konsollen med verst bibliotek ifølge gamerankings har solgt nesten like mye som PS3 og 360 kombinert.

Derfor har vi gamere alt å tape om disse dårlige casual spillene blir for populære, for hvem gidder vel da å produsere disse multi $$$$$ spillene vi elsker?

Det er synd at dårlige casual spill selger bra, men hva har det med Wii Fit å gjøre? Vi har ingen bevis for at utgiverene flytter ressurser til casual spill. Det ser heller ut som om at de bruker mer penger på core spill til Wii enn før. Og det er pokker meg på tide.

Endret av Bruskork
Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd GTA III, Vice City og San Andreas uten å forstå sjarmen med noen av de - så gadd jeg ikke å kjøpe den siste.

Guitar Hero setter jeg i samme bås som Singstar - ikke noe for meg.

MEN - Wii Fit - det er jo glimrende. Utrolig stilig og nyskapende sak/spill!

Så for egen del så blir jeg ikke overasket om Wii Fit selger mer enn GTA IV :)

Men jeg synes at det godt kan komme flere spennende titler til Wii.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke rart Wii Fit vil utkonkurrere GTA4? Wii Fit har en enorm potensiell kundemasse, GTA4 har en mye mindre målgruppe. 18 år+ kontra et spill for alle, selv de som kun er ute etter å få rørt litt på rævva og ikke er spes keen på å "spille" som sådan. Sikkert fler "soccer moms" som spiller Wii Fit enn som spiller GTA4 for eksempel. Det kommer ikke som noe sjokk at spill som er myntet på den generelle befolkningen selger bedre enn spill som sikter seg inn på tungt belastede spillere.

Lenke til kommentar
Og jeg ser ærlig talt ikke grunnen til surkingen din(og andres) hver gang wii og dens spill kritiseres. Holker? Hva i guds navn er det? Og tror du virkelig at folk kritiserer at wii selger bra? Hva er det du ikke skjønner her? Dette er ett spill forum, og består 99% av det folk flest vil kalle gamere. Ingen her er sure fordi Wii selger, men folk er "redde" for at trenden med at billige middelmådige casual spill kommer til å bli prioritert foran "hardcore" spillene VI GAMERE foretrekker. Vi kan alle spille litt casual spill, men først å fremst ånder vi for de gode hardcore spillene, med historie som får deg til å le, gråte, bli sint eller lei, eller gameplayet som utfordrer hjernen, eller gladvolds spillene som bare er morsomme å spille. Derfor har vi gamere alt å tape om disse dårlige casual spillene blir for populære, for hvem gidder vel da å produsere disse multi $$$$$ spillene vi elsker?

Redde for? Hva i hvette er der å være redd for, Wii's salgstall har på ingen måte lagt noe demper for utviklingen av spill på grafikk fronten, snarere tvert imot, det suser avgårde som alltid på den fronten, X360 og PS3 blir langt fra lagt i bakleksa, det utvikles spill til dem, og selges spill til dem, som bare rakkern. Hvilken trend er det dere ser som andre tydeligvis ikke klarer å få med seg?

Vi Gamere? Når ble du talsmann for meg? Jeg er grangivelig en hardcore gamer og har vært det i ufattelig mange år nå og jeg kan aboslutt ikke huske at jeg utnevnte deg som min talsmann, la folk tale for seg selv, om de ikke har baller nok til det så blir det deres problem.

Hvilken story er det du snakker om? Ufattelig mange av spillene i dag på X360 og PS3 består av middelmådig historie med essense av "slakt alt du støtter på". Er det noe man mangler i dag er det faktisk spill med god historie. Du har enkelte perler innimellom slik som Bioshock og Mass Effect men å kalle spill som Gears of War og Residence for spill med god historie er å lyve så du selv tror det. X360 og PS3 består i 90% av tilfellene av meningsløs vold og utlaje scenarier av "skyt alt" pakket inn i cliché historier og dialoger som får Dollywoods B filmer til å ligne på klassikere. Er det noe jeg håper på så er det at Wii's retning får utviklerne til å åpne øynene for andre elementer enn den forbanna grafikken.

Personlig klager jeg ikke over at Nintendo selger godt, men jeg syntes det er en skummel trend at det er så utrolig mange tullespill som selger godt. Jeg frykter rett og slett at skikkelige studioer blir frista til å kaste seg på toget.

Jeg syntes også det er trist at det så og si BARE kommer slike spill til Wii for tida. Er jo omtrent ikke noe kult som kommer til den konsollen. Min Wii kommer til å fortsette å støve ned helt til Madworld blir sluppet (om det viser seg å være så kult som det ser ut). Men hvorfor skal utviklerne gidde å lage noe komplekst og fengende når lettvindt drit selger så bra?

Igjen spør jeg, hvilken trend? Det utvikles som aldri før på X360 og PS3 med nye titler som stadig dukker opp og folk som satser på å utvikle til disse konsollene. Det har på langt nær vært noe direkte demper på salget av spill til X360 og PS3 mye fordi Wii nettopp satser på et marked som gjør at det ikke anfekter X360 og PS3 sine salgstall. Som sagt GTA 4 har solgt meget godt og andre spill selger og godt. Det kommer nyheter om nye spill hele tiden, så denne trenden dere snakker om har jeg faktisk ikke snøring på hvor den blir tatt fra men en plass må dere få det fra.

PS2 solgte grangivenlig veldig godt til casual markedet men jeg husker ikke at det ble hoyet i korridorene da, er det fordi det nå står en N fremfor casual markedet fremfor P som gjør at klagekoret jomer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...