Gå til innhold

[LØST] Anbefaling av film, 35mm svart/hvitt

Anbefalte innlegg

Howdy, folks!

Jeg er på utkikk etter litt svart/hvitt-film til min berømmlige OM-1, men jeg er såpass grønn at jeg ikke aner hva jeg skal ta eller hvor jeg skal kjøpe det. Av fargefilm foretrekker jeg Velvia og Fuji Superia, hvis det skulle si noe om smaken min.

Jeg er mest interessert i ting i ISO 100-200-strøket. Den bør tåle lange eksponeringer. Korn og sånt kjør ikke noe, det ser bare kult ut :-)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha korn, så må du opp i ISO 400 eller ISO 800.

Det er en film som heter Kodak CW400BN (tror jeg) som fremkalles i samme prosess som vanlig fargefilm. Kan være grei å prøve ut.

Var selv innom Stasi i Bergen for et par uker siden. Han solgte meg da noen Rollei filmer på ISO 100; som skal være meget finkornet.

Tom

Lenke til kommentar

Kodak T-max eller Tri-x er fine allroundfilmer. T-max'en er en finkornet film, mens tri-x har litt grovere korn.

Ilford Pan-F er filmen du vil ha om du ønsker fine korn. Men med ISO 50 er det kun en godværsfilm.

Ilford FP4/HP5 eller Delta er også fine allroundfilmer. Der er det Delta som er finkornet, mens FP4/HP5 er noe mer grovkornet.

Ved lengre eksponeringer må du også huske å ta hensyn til resiprositetsfeil. Jo lengre filmen blir eksponert i lys, jo mindre lysfølsom blir den. Eksponeringstiden må da økes for å kompansere for lysfølsomheten. Fuji ACROS 100 skal visstnok være meget god på lange eksponeringer, så hvis du skal ta nattfoto kan du kanskje prøve ut den.

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar

Fujifilm ACROS 100 er vel den beste svart/hvitt-filmen på markedet i dag. F.eks nøyer den seg med et halvt trinn kompensasjon for resiprositetsfeil, hvor f.eks Ilford FP4 må ha tre-fire trinn. ACROS 100 er også noe av det skarpeste og mest finkornede som finnes, og er nesten på nivå med smått legendariske Agfa APX 25 på dette området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...