Gå til innhold

Sterk Dollar! Reiser til USA om 2 uker - what to do?


Zorlee

Anbefalte innlegg

Heisann dere!

I de siste dagene har dollaren steget helt ekstremt mye - fra ca. 6,2 for noen uker siden til 7 i morges.

Jeg reiser til USA om to uker, og synes dette er litt småkjipt, for å si det mildt. Kall meg kynisk, men jeg synes det hadde vært ganske så kjekt å få en del mer for pengene!

Derfor lurer jeg på - er det smart å veksle inn en del penger i dollar nå? Og ikke vente to uker?

Er det mulig å forutsi? Det går greit med en kurs på ca. 1 US$ = 7, som i dag, men hvis den stiger til 8 eller deromkring, så kan det bli litt trangt!

 

Hva er deres synspunkt? Er bare litt småfrustrert her... Ikke akkurat tidenes timing på denne turen!

(Men turen blir nok bra uansett, hehe!)

 

Vh

Zorlee

Endret av Zorlee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Krona går opp og ned, og krona i forhold til dollaren går også veldig opp og ned.

Jeg har personlig Postbanken VISA og hadde som sagt i første omgang planlagt å ta ut penger i New York (der jeg reiser). Allikevel snakket jeg nettopp med en dame hos Postbanken, som det var lite hjelp å få fra. Jeg lurer nemlig på hvordan jeg kan regne ut hva kurs jeg får. Jeg vet selvfølgelig at jeg må se på kursene hele tiden, fordi de forrandrer seg, men det må da være mulig å vite noe på forhånd hva jeg får i det jeg tar ut fra bank/minibank. Grunnen til at jeg er litt usikker her, er pga jeg lurer på om det er forsinkelser o.l. i systemet, som gjør at jeg får en annen kurs enn den som er der og da når jeg tar ut...

 

For eksempel: Kan jeg gå på dn.no/finans/valuta for å sjekke NOK/USD, for så å legge til 1,75% (som er tillegget) pluss gebyret, for så å finne ut hva kurs jeg får, eller er det gambling?

Bør jeg bruke vanlig bank, eller minibank?

 

Alt i alt, hvordan kan jeg gjøre økonomien min på denne turen mest mulig forutsigbar (selv om det er svært vanskelig å si noe, så må det vel være noen forhåndsregler jeg kan ta!)

 

Vh

Geir...

Lenke til kommentar

Når det gjelder CASH er det nok best å ta ut penger hos FOREX. De har ingen gebyr og grei kurs!

Nå siers det at krona har styrket seg litt - og hva som er best er jo rent gambling!

Går kursen ytterlig ned kommer du å angre om du kjøper nå,

eller om den blir værrer igjen kan du glede deg. SVARET ER DET INGEN SOM VET 100%.

 

Husk, når det gjelder kreditkort som VISA og MASTERKORT er det best å bruke de på KJØP i utlandet.

Man bør unngå kontantuttak med slike kort fordi det blir belastet med renter fra uttaksdato + ca 35kr gebyr per uttak (untatt Gebyrfri.no og evt skandiabanken).

 

Personlig tar jeg ut godt med lommepenger og betaler hotel/restaurant og andre varer med kort.

Da påløper det ingen rente eller gebyr såfrem du betaler regning til forfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...