Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BSR tuning erfaringer?


Anbefalte innlegg

Når jeg søker på diskusjoner på norske nettsider om ulike typer chiptuning kommer stadig BSR sin Ppc tuning opp som ett godt og seriøst alternativ. Jeg har også fått dette inntrykket etterhvert uten å kjenne noen som har prøvd det.

 

Etter noen søk på Svenske diskusjonssider, så skrekkoppdager jeg derimot at BSR blir omtalt som useriøse. Det er oppskrytte effekttall, stadig feilmeldinger, rykk/fusk som ikke kan fjernes o.s.v. Noen skryter, men jeg finner flere som klager enn som skryter.

 

Tilbake på Norske diskusjonssider får jeg inntrykk av at de fleste som skryter av BSR ikke selv har det på sine biler. Har de blitt påvirket på samme måte som meg, hørt andre skryte, og dermed trodd at det leveres bra produkt?

 

Noen som har egne erfaringer fra BSR sin tuning med Ppc? Vil gjerne høre om både positive og negative. Og de som ikke vet av erfaring, men bare tror de vet, kan gjerne la være å poste innlegg. :-)

 

Jeg personlig er spesielt interresert i forhold til VW TDI med pumpedyse, men kom gjerne med erfering fra andre merker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke et slikt produkt på min bil, men min bror har det på Volvo V70 D5.

Der er det så enkelt som det sies at det er. Plugg i bilen, last ned gammel software, last opp på internett, last ned ny software og overfør til bilen din. Start og kjør.

 

En meget merkbar økning i krefter, og en liten senkning på forbruk.

Lenke til kommentar

BSR PPC er sikkert ok, men dersom du ikkje har veldig god peiling, så ville eg satt dette bort. Effektsiffer er det mangen som set veldig høgt.

 

Sjekk ut ## reklame fjernet av ilpostino ## , eksperter på VW og Audi

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
BSR PPC er sikkert ok, men dersom du ikkje har veldig god peiling, så ville eg satt dette bort. Effektsiffer er det mangen som set veldig høgt.

 

Sjekk ut *link til egen webside* , eksperter på VW og Audi

Klart du mener det..

http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=991536248

 

BSR PPC krever INGEN teknisk kunnskap, what so ever! Og BSR har min fulle tillitt. Det er en grunn til at de er så store og at de har forhandlere verden over.

Endret av Brød
Lenke til kommentar
Det innlegget til stegesgjerdet var jo bare ufint. Slu.

Men jeg støtter meg til Brød sitt innlegg.

Ja du meiner kanskje det er ufint. ;)

 

Det som eg meiner er:

 

Dersom du skal montere PPC tuning, og du får problem.

Som f.eks går strømtom, da har du "øydelagt" ecuen din,

så eg meiner det er bedre å reise til ein av norges mange tuningar,

som f.eks O.CT Tuning / ES Tuning / MTM / Oettinger

Lenke til kommentar

Da går man jo glipp av fordelen PPC eller en annen håndholdt enhet gir. Følger man bruksanvisninger, slår av alt som trekker strøm, er sikker på at bilen har god nok strømtilførsel, så er ikke det noe problem. OM det så skulle skje, noe som ikke skjer særlig ofte, er BSR behjelpelig med å løse problemet.

Lenke til kommentar

Når man skal chiptune bilen sin har man som oftest 2 muligheter;

 

1. Tradisjonell chiptuning/seriell programmering

 

Her omprogrammeres styreenheten, enten via PC eller en programmeringsenhet.

Programmeringsenheter gjør det samme som PC'en, laster ut og inn software. BSR, OCT, Bluefin osv er eksempler.

Faren for å gjøre feil er liten hvis man følger instruksjonene, pass på å ha nok strøm på batteri.

 

Fordeler:

 

Man oppnår bra ytelse og avstemming av motoren

Ikke visuelt synlig

Endrer parametre på en riktig måte

Kan øke ytelsen betraktelig

Kan brukes på både diesel og bensin

Ikke spesielt tidkrevende

 

Ulemper :

 

Kan overstyre viktige parametre slik at turbotrykk og dieseltrykk kan høynes over det anbefalte

Krever ofte kompetanse

Kan ofte ikke monteres/fjernes selv

Vil sannsynligvis kunne spores/oppdages

Umulig å utføre på enkelte biler, spesielt japanske

Kan bli borte ved oppgradering på merkeverksted

Kan komme i konflikt med diagnosesystemer

 

2. Ekstern styreenhet/tuningboks/tuningmodul

 

Her forandres signalene enten inn til styreenheten eller etter styreenheten for å bedre ytelsen på bilen.

Som oftest er det enkel montering og like bra resultet som ved alternativ 1, ofte billigere også.

 

Fordeler:

 

Man oppnår god ytelse og avstemming av motoren

Enkel og rask montering/demontering

Kan flyttes til tilsvarende bil eller styresystem

Resulterer ikke i høyere maksimalt turbotrykk

Ved bruk av riktig tuning vil ikke max dieseltrykk overstiges

Kan sendes i posten for selvmontering

Kan benyttes på alle dieselbiler med elektronisk innsprøytning

Er meget vanskelig/umulig å påvise etter demontering

Mindre risikabelt enn å omprogrammere MCU

 

Ulemper :

En fysisk enhet må sitte tilkoblet

Kan som oftest kun brukes på dieselbiler

Gir normalt ikke mer en 20-30% ytelsesforbedring (positivt?)

Kan gi begrenset ytelse avhengig av tuningprodusent

Kan på enkelte biler kreve lengre monteringstid

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...