Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pusse opp gang - kle om vegger?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi går med planer om å pusse opp gangen, og har da kommet til at vi skal ha MDF-plater på veggen (slike som ser ut som panel). Om vi går for umalte eller ferdigmalte har vi ikke bestemt oss for, men det er vel ikke det viktigste.

På veggene idag er det huntonittplater, som er (dårlig) tapetsert i flere lag. Veggene i gangen er mot stue og soverom, og er tilsynelatende ikke isolert. Jeg lurer derfor litt på om jeg skal ta ned huntonittplatene og ha i litt isolasjon - ikke for varmeisolering, men mot støy.

Kan jeg kle veggene med MDF'en direkte, eller må jeg ha på ny spon/gips/huntonitt først? Er det mye styr med det eksisterende skjulte el-anlegget når man tar ved veggplatene, eller er det en relativt enkel sak å få det på plass igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Vi går med planer om å pusse opp gangen, og har da kommet til at vi skal ha MDF-plater på veggen (slike som ser ut som panel). Om vi går for umalte eller ferdigmalte har vi ikke bestemt oss for, men det er vel ikke det viktigste.

På veggene idag er det huntonittplater, som er (dårlig) tapetsert i flere lag. Veggene i gangen er mot stue og soverom, og er tilsynelatende ikke isolert. Jeg lurer derfor litt på om jeg skal ta ned huntonittplatene og ha i litt isolasjon - ikke for varmeisolering, men mot støy.

Kan jeg kle veggene med MDF'en direkte, eller må jeg ha på ny spon/gips/huntonitt først? Er det mye styr med det eksisterende skjulte el-anlegget når man tar ved veggplatene, eller er det en relativt enkel sak å få det på plass igjen?

de nye platene kan du slå utenpå de gamle om du ønsker det, det elektriske er også en grei sak, da du kan kjøpe utforingsringer, forer ut den skjulte boksen og du kan da sette på elementet igjen, har gjort dette med gang og mange soverom hos meg selv

Lenke til kommentar
de nye platene kan du slå utenpå de gamle om du ønsker det, det elektriske er også en grei sak, da du kan kjøpe utforingsringer, forer ut den skjulte boksen og du kan da sette på elementet igjen, har gjort dette med gang og mange soverom hos meg selv

Jeg tenkte at siden jeg skal ha ned de gamle veggplatene for å (støy)isolere, håper jeg å slippe å henge opp nye spon/gips/huntonittplater. Dersom jeg kan bruke MDF-"panelet" direkte ønsker jeg jo det. Men er de sterke nok? Eller må jeg uansett inn med nye plater under MDF'en?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte at siden jeg skal ha ned de gamle veggplatene for å (støy)isolere, håper jeg å slippe å henge opp nye spon/gips/huntonittplater. Dersom jeg kan bruke MDF-"panelet" direkte ønsker jeg jo det. Men er de sterke nok? Eller må jeg uansett inn med nye plater under MDF'en?

MDF, smartpanel, huntonit er samme greia, bare forskjellige produsenter(ihvertfall etter hva jeg har lest og hørt), og det kan du fint feste rett på stenderverket, jeg gjorde det når jeg bygde om en del av huset med mye nye vegger, jeg brukte da huntonit, synes det var helt genialt!! kan også anbefale å bruke krampepistol(luft kompressor) da sitter de bra og det går raskt..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På eldre hus er det ofte ikke 60 c/c på stenderverket, og da kan det være vanskelig å montere MDF-platene du tenker på, siden de er 60 cm. Når jeg har vært ute for dette, har jeg slått på sponplater på stenderverket, og MDF-platene utenpå. Normalt er det ikke behov for plater bak.

Så lenge de gamle platene har samme tykkelse som de gamle, er el-anlegget ikke noe problem. Ved avvik må du kjøpe ringer.

Dersom det er yttervegg, bytt også dampsperren når du først har det åpent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...