blackcurrant Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) SU er kanskje vanskelege for å vekke sympatilyst hos ein del. Då trekk eg fram Bjørn Eidsvåg! Synger ut om Israel Nedslått Han vokste opp i bedehusmiljøet på Sauda blant Israelvenner og det han kaller «fantastiske fortellinger om jødenes historie». – Midtøsten og Israel er steder jeg har et sterkt forhold til. I moden alder har jeg fått et atskillig mer nyansert blikk på Midtøsten-konflikten. I vinter dro jeg til Jerusalem etter invitasjon fra venner – og jeg kom hjem trist og nedslått. Jeg har lest, hørt og sett om konflikten, men virkeligheten var mye verre enn jeg hadde trodd, forteller Eidsvåg. – Jeg har besøkt mange steder der det var vanskelig å være: Jeg var i Sør-Afrika under apartheidstyret, i regi av ANC. Jeg har vært i Guatemala og sett overgrepene mot mayaindianerne. Der møtte jeg tross alt håp. Men i Midtøsten var alt håp borte. Det var bare desillusjonerte folk på begge sider. Det var gjennomgripende trist, forteller Eidsvåg. Han forteller at han ble rystet av å oppleve hvordan de jødiske bosetterne opptrer overfor den palestinske lokalbefolkningen. – Vi var i gamlebyen i Hebron, der bosetterne har bygd oppå den gamle bybebyggelsen. Der ble vi rådet til ikke å gå midt i gata, men trekke inn mot husveggene, fordi bosetterne kastet avføring og urin ut fra vinduene sine, for å ramme den palestinske befolkningen, forteller Eidsvåg. – Jeg så med egne øyne hvordan bosetterne kynisk og systematisk krenker palestinerne, under beskyttelse av staten Israel. Og etter at jeg kom hjem, så jeg på TV om hvordan Anita Apelthun Sæle leder an i pengeinnsamling til disse settlerne. At norske menigheter samler inn penger til bosettere som bokstavelig talt kaster dritt på andre – det er grusomt, raser Eidsvåg. Endret 22. oktober 2008 av blackcurrant Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg kjenner folk som har vært der, og har sett bilder derfra. Det skjer. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Men i første rekke var mitt poeng å få svar på om de som mener dette er helt greit ville mene noe annet om det var folk fra FpU som ble angrepet av palestinere. Og det har jeg ennå ikke fått noe svar på. Det er klart det hadde vært akkurat like alvorlig dersom en FpUer hadde blitt kastet sten på av palestinere, og det hadde vært akkurat like LITE alvorlig at en journalist med bakgrunn fra FpU dekket det. Det er vi nok enig i. Spørsmålet mitt er hvorfor du i det hele tatt nevner det? Er det noen som har sagt noe annet? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 My bad, må ha lest litt for raskt. Det var vel heller ikke et spørsmål rettet mot deg, for å si det slik. Lenke til kommentar
Mangellapp Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Så har det skjedd igjen Og igjen! Norsk ungdomspolitiker arrestert på Vestbredden http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2783649.ece Er ikke sikker på hva jeg ønsker å diskutere her annet enn å konstatere faka. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Slike utskudd fortjener absolutt ikke noe annet. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Slike utskudd fortjener absolutt ikke noe annet. dette er et helt idiotisk utspill, som mest sannsynelig kommer kun fordi berge er su-medlem. Det står i artikkelen at han var nede for å besøke kirkens nødhjelp. Det er ingen tvil om at Berge er et offer her. Greit at du ikke liker sosialisme, men det er lov å opptre litt intelligent. Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Slike utskudd fortjener absolutt ikke noe annet. Enig, slike hatspredende individer fortjerner ikke bedre! Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 (endret) Slike utskudd fortjener absolutt ikke noe annet. dette er et helt idiotisk utspill, som mest sannsynelig kommer kun fordi berge er su-medlem. Det står i artikkelen at han var nede for å besøke kirkens nødhjelp. Det er ingen tvil om at Berge er et offer her. Greit at du ikke liker sosialisme, men det er lov å opptre litt intelligent. Alt som står i avisen er ikke nødvendigvis sant. Er jo ikke rart folk er skeptiske til SU etter alt det idiotsiske de har funnet på? Endret 22. november 2008 av Gynekologen Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Men ønsker du de som ikke har de samme verdiene som deg vondt? Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Nei, men er du med på leken må du smake steken Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Slike utskudd fortjener absolutt ikke noe annet. dette er et helt idiotisk utspill, som mest sannsynelig kommer kun fordi berge er su-medlem. Det står i artikkelen at han var nede for å besøke kirkens nødhjelp. Det er ingen tvil om at Berge er et offer her. Greit at du ikke liker sosialisme, men det er lov å opptre litt intelligent. Alt som står i avisen er ikke nødvendigvis sant. Er jo ikke rart folk er skeptiske til SU etter alt det idiotsiske de har funnet på? Lyst til å komme med noe debattfremmende dokumentasjon fremfor flåsete utsagn? Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 Lyst til å komme med noe debattfremmende dokumentasjon fremfor flåsete utsagn? En representant fra organisasjonen "Sosialistisk Ungdom" er arrestert på Vestbredden, og slik skaper denne grupperingen enda en gang overskrifter og oppmerksomhet om seg selv. Den nå frigitte utsendingen fra SU er angivelig, i følge sine talsmenn, på "ferie" i utsatte områder. Men blir ikke trodd av alle. Ikke i Israel og ikke hjemme i Norge. Det er alltid noen som følger med. Men det er egentlig helt samtidig et problem som raskt kan forplante seg også på arabisk side: De er ute med farlige eksperimenter, cellene i Sosialistisk Ungdom (SU) i Norge. De føler seg åpenbart trygge på kontaktene i de ulike palestinske fraksjonene. Dette er imidlertid farlige feilvurderinger, fordi det politiske landskapet er i forandring innad blant fanatiske arabere. Dette gjelder i høyeste grad i områdene ved Jayyous, som av flere fraksjoner i PA/Hamas betraktes som strategiske. Slik forholdene er nå pågår det rivalisering mellom Hamas-fraksjoner og Fatah/Tanzim Fatah-fraksjoner, pluss andre mindre enheter i og utenfor PA.Også Yassir Arafats gamle livgarde, Force 17, er i indre oppløsning, med avskalling i alle retninger. Revolusjonære svermere fra SVs ungdomsorganisasjon driver en type kurertrafikk og naive forsøk på å knytte til seg kontaktnett i særdeles høyspente områder. Dette kan når som helst få dramatiske konsekvenser, da de revolusjonære svermerne ikke er i nærheten av å ha nødvendige forutsetninger og ikke minst lokalkunnskap for å drive denne spesielle formen for politisk virksomhet i disse områdene. SU-cellene oppfattes som medløpere for bestemte palestinske fraksjoner, mens andre fraksjoner setter dem på en fiendeliste. De innen SV og SU som er voksne nok til å forstå alvoret i dette bør ta affære før noe langt mer dramatisk skjer. Det er også særdeles uheldig at representanter fra Kirkens Nødhjelp står som lokale kontakter for SU, som nå helt systematisk synes å bygge opp nye forbindelser i utsatte og til dels farlige områder i territoriene. Nåværende leder for Sosialistisk Ungdom, Mali Steiro Tronsmoen, er direkte ansvarlig også for de konsekvensene disse farlige eksperiementene på Vestbredden kan før med seg, i sin ytterste konsekvens. Denne gang kan organisasjonen prise seg lykkelig over at det var en israelsk sikkerhetsstyrke som først fattet interesse for virksomheten. På arabisk side er det slett ikke sikkert at en person som, eksempelvis, Lars Klottrup Berge, ville bli så stemoderlig behandlet. Han ville forøvrig bli holdt lenger i avhør og trolig varetekt, om det ikke hadde vært for at det var fredag og sabbat da pågripelsen(e) fant sted. Nå bør SU ta til vettet og slutte å leke hobbykrigere og agenter i forberedelser til "væpna revolusjon" på Vestbredden. Det er rett og slett ikke behov for flere militante elementer som stimulerer likesinnede i dette området. SUs aktiviteter er like naive som fordummende, og intet blir bedre av at organer som Kirkens Nødhjelp synes å stille deler av sine ressurser og sitt apparat til rådighet, slik den norske humanitære organisjonen "Norsk Folkehjelp" tidligere har åpnet sine dører i spesielle, politiske øyemed. Dette kan når som helst få praktiske konsekvenser for Kirkens Nødhjelp, som er avhengig av tillit hos alle parter. GodNatt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Trur eg skal flytte til Isreil og bli med i den gjengen. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Nei, men er du med på leken må du smake steken Slike malplasserte ordtak er som oftest bare et subsitutt for argumenter. Det du egentlig sier her er at de som er med på en demonstrasjon må tåle å bli utsatt for vold. Synes du dette er tøft? Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Jeg har egentlig aldri skjønt hvorfor fanatisk kristne og konservative i vesten er slike elskere av staten Isreal. Historisk sett har det i Europa vært disse gruppene som har utsatt jødene for gudvethva av trakassering, mens nå støtter de at jødiske fanatikere skal trakassere andre. Forøverig så tar jeg ikke "side" i denne konfliket, siden administrasjonen/staten/fanatikere på begge sider behandler de andre som dritt, eller prøver å utrydde "de andre" hver gang de får muligheten. For øyeblikket står Isreal for mye mer palestinsk lidelse en omvendt, grunnet at de har mer våpen, samt et organisert(normalt) samfunn. Men historisk sett, dvs siden Israel har blitt laget, har begge parter gjort meningsløse overgrep mot hverandre,og forsøk på å utrydde hverandre, folkemord og gud vet hva. Gærne Islamister som sprenger seg selv på busser, jødiske "Tora"-skoler som lager fanatikere, IDF-tanks som ruller over husene til folk, arabiske naboland som på død og liv skal prøve å utrydde Isreal, samt Isreal sin omgjørelse av palestinere til et ghettofolk. Det artige er at de nesten er det samme folket, begge snakker nesten samme språk(semitter), og de ser faen meg like ut hele gjengen, dvs Israelere og Palestinere.... Og jeg ser ingen politisk part der nede med et normal menneskesyn, og støtter derfor ingen. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Kanskje greit å få med seg dette Om å smake egen medisin. Men det rettferdig gjør ingenting. VG artikkelen virker svak. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 (endret) Nei, men er du med på leken må du smake steken Slike malplasserte ordtak er som oftest bare et subsitutt for argumenter. Det du egentlig sier her er at de som er med på en demonstrasjon må tåle å bli utsatt for vold. Synes du dette er tøft? Skal de være med å leke "krig" må de tåle å få seg en smekk. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2665214.ece Hva er dette da, sosialistisk ungdom? Endret 23. november 2008 av Gynekologen Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Kanskje greit å få med seg dette Om å smake egen medisin. Men det rettferdig gjør ingenting. VG artikkelen virker svak. Dette er jo et horribelt dårlig bloginnlegg, hvor bloggeren gjør sine egne, svært feilaktige konklusjoner. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Nei, men er du med på leken må du smake steken Slike malplasserte ordtak er som oftest bare et subsitutt for argumenter. Det du egentlig sier her er at de som er med på en demonstrasjon må tåle å bli utsatt for vold. Synes du dette er tøft? Skal de være med å leke "krig" må de tåle å få seg en smekk. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2665214.ece Hva er dette da, sosialistisk ungdom? Det er vel hovedsakelig du som viser at du ikke kan lese. Demonstrantene er trolig deltakere på konferansen European Social Forum 2008 (ESF2008), som går av stabelen i Malmö 17.-21. september i år. Rundt 20.000 deltakere fra hele Europa er målsetningen. Fra Norge kommer blant annet flere deltakere fra ungdomspartiene Rød Ungdom og Sosialistisk Ungdom, og organisasjonen Attac. Det står at SUere er med på ESF. Det er også 20.000 andre mennesker. Det står også at de TROR demonstrantene er deltakere fra ESF. Det står også følgende: Ifølge Kvällsposten skal det være omtrent 60 svartmaskerte demonstranter som sørger for uroligheter i Malmö sentrum. Politiet er på åstedet og har sperret av alle gater ned til sentrum. og 11 personer skal ha blitt arrestert i opptøyene, og flere fredelige demonstranter skal ha forsøkt å stanse de maskerte demonstrantene som kastet stein. En person som forsøkte å stanse andres steinkasting fikk selv en stein i hodet, og har blitt sendt til sykehus 700 av 20.000 mennesker demonstrerte, av dem var ca 60 idioter som lagde bråk. Dersom SUerne hadde vært blant disse ville dette såklart blitt nevnt i artikkelen. Det er derimot ikke engang nevnt at SUerne var me dpå demonstrasjonen, bare at SU har sendt delegater til den konferansen som man går utifra at demonstrantene var med på. Din uvilje til å lese kommer også til syne i dine utspill om å "leke krig" i Saken om Lars Berge. Aftenposten melder som tidligere sagt at han skulle besøke observatører fra Kirkens Nødhjelp. Ikke akkurat det jeg ville kalle å "leke krig". Som et siste poeng, så ser jeg liten grunn til å kiritisere noen, hverken SUere, frikirkelige, eller andre, for å ville se midtøsten, og da spesielt israel/palestina på førstehånd. Det er en svært vanskelig konflikt som mange (f.eks her på foumet) har ganske bastante meninger om uten å ha altfor mye kunnskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå