Gå til innhold

Canon 40D, Canon 50D eller Nikon D300?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg vurderer å bytte ut mitt gamle Canon Powershot G3 med et ok speilreflekskamera.

Jeg ønsker et raskt kamera som ikke har problemer med å fange bevegelse/fart. Med Powershot'n må jeg panorere for å f.eks. kunne ta bilde av en temposyklist som suser forbi, og selv om panorering kan resultere i mange artige bilder, så vil gjerne ha flere valgmuligheter.

Hva kameraet skal brukes til:

Ta bilder med høy fart/bevegelse

Naturbilder, både close ups & landskap - går veldig mye i skog/mark/fjell

Portretter

Kan tenke meg en startsum på ca. 15.000 kr for kamerahus og et bra objektiv som i hvert fall dekker normalområdet. Går det forresten an å bruke objektiver fra gamle "vanlige" speilrefleks hvis merket er det samme? Jeg har et Nikon 501 liggende med bl.a. en Nikkor 28 og en Nikkor 50.

Setter pris på anbefalinger mtp objektiv og blitz også!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kjenner jeg ikke til Nikon 501, men vet at kompatibiliteten med fatningen strekker seg omtrent 20-30 år tilbake, så det er godt mulig at de objektivene kan brukes.

Til bilder med stor fart (og skumringslys/dårlig lys) så bør du ha et kamera som gir gode bilder på ganske høy ISO. Canon 50D ligger nok på førsteplass av de du nevner. Nikon D300 på en god andreplass og Canon 40D på tredje. Høy ISO gir som regel mer støy, men noen kameraer takler høy ISO bedre enn andre. Samtlige er "ubrukelige" på høyeste mulige ISO-verdi, men på f.eks ISO 3200 så er rekka sånn jeg nevner. Høyeste mulige ISO er 3200 for 40D, 6400 for D300 og 12800 for 50D. Kort og greit: Jeg vil ikke anbefale 40D fordi de to andre er bedre.

I tillegg så er det en fordel med:

- Stor blenderåpning

- bildestabilisator (siden stativ kan være upraktisk til sånne bilder)

1. Stor blenderåpning er det objektivet som står for. Jo større blenderåpning jo kortere tid trenger kameraet på å få nok lys. Altså rask lukkertid så motivet fryses skikkelig. Fastobjektiver har de største blenderåpningene men de er jo ganske upraktiske når motivet beveger seg mye mot deg eller fra deg. Jeg vil derfor anbefale et lyssterkt zoomobjektiv. Nå vet jeg ikke hvilken brennvidde som er mest praktisk for deg men jeg gjetter på 50-150mm for temposyklister. Sigma har et slikt med f/2,8 blenderåpning.

2. Bildestabilisator motvirker ikke motivets bevegelse men gjør at din bevegelse av kameraet ødelegger bildet. Motvirkingen er normalt så god at den tilsvarenr 3-4 blendere eller 3-4 ISO-verdier eller litt av begge deler. Litt mer konkret: Hvis du trenger ISO1600 f/2 for å ta et bilde så kan stabilisatoren gjøre at du kan ta det samme bildet på ISO400 og f/2,8-4 med tanke på stabilitet av kameraet men da bør motivet stå i ro. Stabilisator motviker kun kamerabevegelser, ikke motivets bevegelser.

Stabilisator får man kjøpt i enkelte objektiver til Canon og Nikon, eller man finner det innebygget i kamerahuset i andre merker som Pentax, Sony, Samsung og Olympus. De konkurrerende kameramerkene har ikke noe merkbart påslag i prisen for denne funksjonen. Objektivene til Canon og Nikon har ofte et stort påslag i prisen for denne funksjonen, og man må kjøpe det på nytt for hvert objektiv man ønsker stabilisert. Derfor vil jeg anbefale deg å ikke utelukke andre kameramerker så raskt. Andre aktuelle modeller i din klasse er Pentax K20D, Samsung GX20 og Sony Alpha A700. Alle disse har maksimal ISO-verdi på 6400 og har stabilisator innebygget.

Sammenlign de tre ved å bruke URL-en:

http://produkt.akam.no/vis_side_ved_side.php?pids[]=89058&pids[]=80127&pids[]=89335&Sammenlign=Sammenlign

Eller sammenlign alle fem: 50D, D300, K20D, GX20 og A700:

http://produkt.akam.no/vis_side_ved_side.php?pids[]=89058&pids[]=80127&pids[]=89335&pids[]=100215&pids[]=79316&Sammenlign=Sammenlign

I tillegg til kameraet kan det være kjekt med:

Vidvinkelzoom til landskapsbilder: ca 10-20mm

Normalzoom til generell bruk: ca 18-55mm

Telezoom: ca 50-150mm

Makro (fast): ca 50-150mm

Portrett (fast): ca 50-100mm

Siden denne lista garantert koster en del så kan det være en fordel å kutte litt ned på kameraprisen for å få skikkelig optikk. F.eks går Samsung GX20 for ca 3000 kr lavere enn de fra Sony, Canon og Nikon.

Kombiner den med f.eks Tamron 17-50mm f/2,8 (ca 3000 kr) og en Tamron 70-200 f/2,8 (ca 6000 kr) så har du en knallbra løsning for 15 000. Sistnevnte objektiv har relativt bra makro til å være en zoom så der får du litt i pose og sekk. Da er det bare Vidvinkelzoom du trenger å sette opp på ønskelista til jul for å få en komplett pakke med kamera + gode objektiver.

Lenke til kommentar
Kan tenke meg en startsum på ca. 15.000 kr for kamerahus og et bra objektiv som i hvert fall dekker normalområdet. Går det forresten an å bruke objektiver fra gamle "vanlige" speilrefleks hvis merket er det samme? Jeg har et Nikon 501 liggende med bl.a. en Nikkor 28 og en Nikkor 50.
D300 støtter stort sett alt av Nikkor-optikk som er av AI-type eller nyere (nyere enn 1977). Hvis det er autofokusoptikk så fungerer det garantert.
Lenke til kommentar

Simen:

Hjertelig takk for et omfattende og ikke minst informativt svar! I den grad at jeg har printet det ut. I lys av Sutekh sitt svar, så blir kanskje Nikon D300 det mest hensiktsmessige valget? En Tamron 70-200 (den du nevner til 6000 kr) kunne da vært et bra supplement til de to gamle, fastobjektivene mine. I første omgang. Hvordan er det med bildestabilisator på dette objektivet?

Skal lese testene på de andre kameraene du anbefaler, jeg har i og for seg ingenting imot andre merker enn Canon & Nikon, men det er disse jeg har, hovedsakelig gode, erfaringer med.

Selges Samsungkameraet bare som hus? Har tatt et par kjappe søk, bl. a. på Kelkoo, men får bare opp kameraet m/objektiv.

Sutekh:

Objektivene er fra 1986-87 og de har begge autofokus. Takk for opplysningen!

Lenke til kommentar
Ah, så bra! Har tenkt på brukt, men dette er vel såpass nye kameraer at utvalget brukte begrenser seg?
Canon-kameraene støtter vel alt av EOS-optikk... EF og EF-S. Eldre manuellfokusoptikk til Canon bruker en annen fatning, så den passer ikke på huset (muligens med adapter, det må du spørre en Canon-ekspert om).

EDIT: Jeg leste feil, forstod det som at det var snakk om gammel brukt optikk på nye hus. Ikke helt våken i dag, tydeligvis :whistle:

Du kan nok finne en del brukte både 40D og D300, det er en del utstyrsfanatikere der ute som skal ha det nyeste av det nye og derfor bytter dem ut for hhv. 50D og D700. Sjekk bruktmarkedet på foto.no. Du kan finne en del på finn.no også, men selgerne der forventer gjerne en høyere pris enn det som er realistisk.

Når det gjelder den adapteren for Nikon F til Canon EF-fatning så gir ikke den autofokus, bare så det er sagt.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
En Tamron 70-200 (den du nevner til 6000 kr) kunne da vært et bra supplement til de to gamle, fastobjektivene mine. I første omgang. Hvordan er det med bildestabilisator på dette objektivet?

Det har ikke bildestabilisator. Tamron har forkortelsen VC i navnet på objektivene med stabilisator. Nikon bruker forkortelsen VR, Canon IS og Sigma OS. De betyr det samme.

Her er en liste over telezoom-objektiver med stabilisering til Nikon.

Kombinasjonen lyssterk optikk og stabilisering er genial når det er lite lys og/eller mye kamerabevegelse. Dette koster dessverre mye når man skal ha stabiliseringen i objektivet og begrenser objektiv-utvalget en god del. Med det Samsung-kameraet (m.fl) får du billig optikk med god lysstyrke og kombinerer det med kameraets innebygde stabilisering. Så vidt meg bekjent finnes det ikke f/1,4-optikk med stabilisering til hverken Nikon eller Canon. f/2 med stabilisering finnes, fra ca 28 000 kr .. Med f/2,8 blir utvalget større og prisene mer edruelige. Mens lave priser dukker opp fra f/3,5. Dette mener jeg er sterke incentiver for modellene fra Samsung, Pentax og Sony.

Stabilisering motvirker kamerabevegelse like effektivt som 3-4 blendertrinn, men motivbevegelse kan bare motvirkes av større blenderåpning. Jeg mener det er viktig med begge deler.

Selges Samsungkameraet bare som hus? Har tatt et par kjappe søk, bl. a. på Kelkoo, men får bare opp kameraet m/objektiv.

Jeg har ikke funnet det med bare huset. Det objektivet som følger med adderer heldigvis ikke så mye på prisen likevel. Ellers så kan jeg tipse om at produktguiden er et godt sted å søke etter priser:

https://prisguiden.no/cat.php?cat_id=54

Lenke til kommentar

Igjen; tusen takk for meget nyttige svar! Jeg tror jeg må ta meg tid til å sette opp en egen liste m/rubrikker for hva jeg ha, gjerne vil ha og hva jeg kan klare meg uten. Jeg er ikke den som skifter ut kameraet mitt etter et par år, så jeg vil gjerne ha et apparat som virkelig passer til meg og mitt bruk. Det samme gjelder valg av objektiver.

Forøvrig virker det fornuftig å tenke brukt, i hvert fall i første omgang. Har ingen bråhast, men det hadde vært greit å ha kjørt seg inn litt på kameraet innen sein vår/sommer. Er veldig sugen på å få med meg litt av enten Giro d'Italia eller Tour de France neste år. Greit om ting sitter i fingrene innen da.

Sutekh:

Ang. ditt siste innlegg; hva betyr BPS?

Lenke til kommentar

D300 har et par gode egenskaper jeg ikke synes har kommet særlig fram her. Autofokus-punktene dekker veldig mye av bildeflaten, og systemet er ganske så bra til action-fotografering. (Men litt tregere enn D3, som har de samme AF-sensorene.) Med batterigrep ligger det vel et hakk over de andre på seriebildehastighet også. Ergonomisk er det veldig bra, med stor søker og 100% søkerdekning. Byggekvaliteten virker glimrende på meg, det eneste av disse alternativene som uttrykt er lansert også for yrkesbruk. At mange enklere kameraer brukes av yrkesfotografer, forteller litt om hvor _bra_ utstyret er blitt..

Jeg er litt usikker på det med høy-ISO-egenskapene. De er jo helt klart ikke D300s sterkeste side. Jeg vil heller si at sensoren sånn sett trolig er det dårligste på dette kameraet, men hvor mye detaljer blir det igjen i 50D-bildene på høy ISO? De ser sikkert penere ut, ja, men hvis den fantastiske digitale smørekniven har fjerna detaljene, er en egentlig like langt. Jeg har sett utrolig bra resultater (i forhold til hva en får ut med jpeg rett fra kameraet) fra RAW-prosessering kombinert med støyfjerning på D300, så sjøl om jeg regner med at den nyere gapless-designen til 50D bør være bedre, skulle det vært interessant å se jamføringer med optimal RAW-prosessering for begge modellene.

Angående pris, så kan en D300 kjøpt fra en kamera- og linselysten utstyrsfrik være et ganske bra alternativ bruksverdimessig sett.

For optimal hastighet, er Tamrons 70-200/2.8 noe godt valg? Hvis en skal ha noe rimelig, er kanskje Sigmas versjon vel så bra. Jeg hadde kanskje starta ut med 18-200 VR-objektivet, (16-85 VR hvis 85mm i tele-enden holder) og så fylt inn etter hvert som det blir klart hva som trengs. De lyssterke 70-200-zoomene er definitivt ikke walkaround-objektiver, og 18-200 VR på D300 er faktisk ganske kjapt i autofokusen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...