Gjest Slettet+1374861 Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Noen jeg kjenner var nylig på Island og kjøpte da med produktet Skyr. Jeg fikk smake og må si jeg likte det veldig godt. Ikke bare smakte det fortreffelig, næringsinnholdet er jo av den pene sorten! Men så kommer da spørsmålet. Er det mulig å få tak i Skyr i Norge? Holdbarhetsdatoen på produktet må vel sies å være svært begrenset, så noen hamstring ved en Islandstur er ikke spesielt optimalt det heller. Håper på informative svar fra personer som har sett eller hørt om dette i Norge! ( For de som lurer på hva dette er: http://en.wikipedia.org/wiki/Skyr ) Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Skyr er det islandske ordet for kesam. Kesam finner du i alle norske matvarebutikker. Mager kesam har omtrent akkurat det samme næringsinnholdet som Wiki-sida du linker til. Endret 22. oktober 2008 av eskhyo Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Ja jo, det er mulig skapelsesprosessen er noe lik, men må si at jeg er noe skeptisk til om de gastronomiske egenskapene er like. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 En god måte å finne ut mer om det på er å kjøpe en boks kesam og smake på den "Skyr" høres ellers veldig likt ut "skjør", noe min mor (som er fra Nordfjord) kaller surmelk/kefir. Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Ondkloss: Jeg leste en plass at mager kesam med litt sukker skulle smake helt likt som skyr. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Ja jeg får ta å teste ett par av de greiene her når jeg går tom for de importerte orginalene! Forøvrig mailet jeg en av de som lager Skyr (www.skyr.is) og de sa at Q-meieriene skal begynne med Skyr i Norge fra og med 1. februar 2009! Det passet meg egentlig helt ypperlig, så da har jeg vertfall en backupplan i form av å vente til den datoen. Endret 22. oktober 2008 av Slettet+1374861 Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Skyr er det islandske ordet for kesam.De er kanskje akkurat det samme, men aa si at det er det samme ordet blir vel litt feil Jeg som bor paa Island kan kjöpe Skyr hver dag jeg, desverre syns jeg ikke den smaker saa mye jeg da Endret 22. oktober 2008 av Rabbid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå