bør børson Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Jeg har akkurat kjøpt en 60GB OCZ SSD til min stasjonære PC og jeg har problemer med massiv lagging og at maskinen henger: - Vista 64 m/alle oppdateringer - Rampage forumla HK - Q9450 cpu - 8GB minne - Nye chipset drivere er installert - OCZ 60GB V2 Maskinen lagger ekstremt mye ved helt vanlig surfing (feks. VG, dagbladet...) uten noe annen belastning. Under resource monitor får jeg typisk en hel haug med filer som har "response time" på 800ms til 1800ms ved skriving. Her snakker vi om ie eller firefox tempfiler osv. Når jeg kjører Everest Disk Benchmark uten annen belastning får jeg en helt flate kurve på ca. 130MB/sec, helt uten antydning til flaskehals. I det øyeblikk jeg starter andre aktiviteter som krever write to disk oppstår det problemer. Da kan lineære lesehastigheten gå fra 120MB/sek til 1-20MB/sek og systemet henger (se bilde). I det øyeblikk "dippen" kommer er systemet helt uten respons og det ser ut som om OCZ-disken ikke takler medium I/O. Hvis så er tilfelle, ja da er det faktisk helt tragisk. Lenke til kommentar
bør børson Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 Her ser dere random read i Everest med surfing (på vg.no) i IE. Minimum 0,56MB/sec.! Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Veldig mange som har det samme problemet. Tror ikke disse diskene er noe å satse på. Du kan lese på forumet til ocz at det er masse feil, men at ocz ikke gidder å ta ansvar å innrømme at det er noe feil. Virker som det er kontrolleren som er flaskehalsen og at den ikke takler i/o i det hele tatt. OCZ Forum Endret 22. oktober 2008 av Zephyr Lenke til kommentar
bør børson Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 VelociRaptor vs OCZ SSD V2 60GB Her har jeg kopiert innholdet(med HDClone) fra OCZ SSDen til en VelociRaptor 150GB (10.000rpm). Jeg har heller ikke tatt meg bryet til å defragmentere disken. Det er ikke gjort noen andre endringer i software eller hardware. Maskinen går som en klokke og jeg har ingen problemer med lagging eller at maskinen "fryser". Mitt spørsmål er: 1. Er det feil på SSD-disken? 2. Er det problemer med HD controller eller HK? 3. Ligger feilen i Vista? Lenke til kommentar
bør børson Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 Her er en relativ grundig analyse av OCZ Core Series V2. Konklusjonen er at denne disken ikke duger i det hele tatt og etter min mening bør ikke omsettes i det hele tatt. Latterlig er vel et passende ord for denne SSD-disken. Jeg mener det er såpass dårlig at man bør få pengene tilbake. "This is just ridiculous. Average write latency climbs up to fifteen seconds, while max latency peaked at over thirty seconds for the JMicron based MLC drives. All this graph tells you is that you shouldn't dare use one of these drives in a server, but even at a queue depth of four the max latency is over two seconds which is completely attainable in a desktop scenario under heavy usage. I've seen this sort of behavior first hand under OS X with the SuperTalent MLC drive, the system will just freeze for anywhere from a fraction of a second to over a full second while a write completes in the background. The write that will set it off will often times be something as simple as writing to my web browser's cache or sending an IM, it's horribly frustrating." (Screenshots fra www.anandtech.com) http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel...?i=3403&p=8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå