Gå til innhold

Jeg snuser ikke!

Swafty

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg snuser ikke. Blir oppgitt av folk som kommer og sier "det er jo ikke påvist at det er farlig å snuse, det er bare en sjanse for at det er det". Latterlig kommentar, det fantes en tid da røyking var sunt :roll:

Du får fortelle litt om farene ved å snuse du da :roll:

Dette kommer fra et fakta hefte som ble utdelt på skolen jeg går på:

" Snus inneholder over 2500 kjemiske stoffer. Kreftfremkallende stoffer og tungmetaller som krom, Kadmium, bly og kvikksølv.

Snus virker etsende på Munnhulen. Tannkjøttet i området der du plasserer snusen kan trekke seg tilbake. Det gir ekstra lange tannhalser og ising i tennene. Når tannkjøttet trekker seg tilbake, kan snusen også etse direkte rett på festet for tennene. Dette kan i verste fall føre til at tennene løsner.

Snus kan også føre til impotens, da nikotintilførsel trekker sammen alle blodkar i kroppen, også i penis. Snus kan også påvirke stoffskiftet og øker risikoen for overvekt.

Når du driver med fysisk akvitivet(som idrett) kan også snus påvirke negativt. Når man snuser stiger både puls og blodtrykk. Disse nivåene forblir høye så lenge man har snusen i munnen. De som snuser kan merke at det føles tyngre å yte maksimalt under trening og i konkurranse. Niktoinet i snusen gjør at blodårene trekker seg sammen og øker motstanden for blodstrømmen. Når blodtrykket stiger, må hjertet arbeide hardere, og du får dårligere kondisjon. en norsk studie viser at snusing også øker sjansen for at du skader muskler og skjellet. På grunn av redusert blodtilførsel, vil slike skader i vev og muskler leges saktere."

Jeg har ikke noe problem med at folk snuser, men når folk jeg er glad i og bryr meg om utsetter seg for noe som er skadelig for dem, klarer ikke jeg å bare sitte å se på. Men, dere kan bare lukke øynene deres for faresignaler.

Edit: Leif

Endret av Hans-O
Lenke til kommentar
Jeg snuser ikke, å føler meg bedre og mye mer stilig en alle de andre som snuser og røyker, jeg er et bedre menneske siden jeg ikke snuser :cool:

Det er du sikkert.

Det er greit at dere ikke snuser, men gir det dere tillatelse til å se ned på oss som snuser? :)

Ikke at jeg bryr meg, synes bare det er litt dumt.

Og ja, snus kan være farlig, alkohol også (hvor er "alkohol er helseskadelig"-lappene?).

Vedder på at jeg får munnkreft, bukspyttkjertelkreft, blir inkompetent og får skrumplever før jeg blir 20.

Stakkars meg.

Endret av Zodiiac
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...