medlem-82104 Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Hei! Har fått litt dilla på Actionscript programmering i Actionscript 3. Jeg lurer på om noen vet om en god og fin innføring i hele greia med children og parents? Jeg vet sånn halvveis hva det dreier seg om, men har lyst til å finne ut mer, også finner jeg ikke noe informasjon om det på nettet. Andak Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Det brukes til å lage en tre-struktur av det som tegnes på skjermen. Du kan bruke til f.eks. å skjule ting som henger sammen lengre nedi treet eller for å animere mange deler samtidig ved å kun flytte en del som sitter høyere i treet. I et tre vil alle kun ha en forelde og hver enkelt kan ha så mange løsunger de vil. Endret 22. oktober 2008 av hishadow Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 lausunger (orphants) er vel strengt tatt child-noder som ikke har en parent, så de har ikke noe i en trestruktur å gjøre Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Siden vi likevel er OT så er vel lausunger barn født utenfor ekteskap, ikke barn uten foreldre. Så ettersom nodene bare har en forelder er vel egentlig lausunge et ganske greit ord. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg var da ikke OT. Jeg snakket om orphants som brukes som uttrykk når man driver med trær i en programmeringsteknisk sammenheng. Dette er vel child-noder uten parent. Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 lausunger (orphants) er vel strengt tatt child-noder som ikke har en parent, så de har ikke noe i en trestruktur å gjøre Riktig. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg var da ikke OT. Jeg snakket om orphants som brukes som uttrykk når man driver med trær i en programmeringsteknisk sammenheng. Dette er vel child-noder uten parent. Jg husker ikke å ha hørt ordet løsunger i forbindelse med tre-programmering, dog det skal sies at det er noen år siden jeg hadde det. Jeg leste "løsunger" som et uttrykk som ble slengt ut, ikke som en oversettelse av orphants. Men hvis det er et vanlig ord å bruke så er det my bad. Lenke til kommentar
medlem-82104 Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2008 Kan noen komme med litt mer konkrete måter å bruke det på i Actionscripts? Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Alt du viser på skjermen i Flash (Sprite og Shape f.eks.) er en del av et hovedtreet. Toppen av treet er selve "skjermområdet" og alt som henger på denne er det som skal vises på skjermen. Du kan f.eks. lage en Sprite kalt sprite1, tegne en sirkel i den og legge den til hovedtreet med addChild(sprite1). Deretter kan du lage en Sprite til kalt sprite2, tegne en firkant i den og legge den til sprite1 med sprite1.addChild(sprite2). Da har du laget et tree som ser ut som: "skjermområdet" | v sprite1 | v sprite2 Nå vil sprite2 vil få sin posisjon relativ til sprite1, og sprite1 sin posisjon relativt til "skjermområdet". Flytter du sprite1 ved f.eks. sprite1.x = 100, så vil sprite2 flytte seg med sprite1. Sjekk denne for hvordan du kan kode en del av dette. Endret 24. oktober 2008 av hishadow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå