Gå til innhold

Reklamasjon av Bærbar hos Netshop


Anbefalte innlegg

Hadde en kunde forrige dagen som var tydelig irritert fordi vi tok 60 kroner mer enn NetShop på en Logitech-kontroller. Det at NetShop hadde stengt på dette tidspunktet, at han måtte ha ventet til neste dag om han bestilte varen og at han ikke ville få personlig service på de tingene han lurte på skjønte han ikke at skulle ha noen ting med saken å gjøre. Plusser man på at NetShop ville ha nektet han reklamasjon etter 3,5 år så blir jo saken fortryllende morsom. Det som var ekstra morsomt var at han endte opp med å kjøpe den hos oss. Personlig hadde jeg nesten håpet på at han ville ha kjøpt den hos NetShop. Hehe..

 

Litt OT, men sier allikevel litt om hva man kan/må forvente når man handler på slike steder..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må ærlig innrømme at jeg er redd for at Netshop går særdeles dårlig. Det må jo være en grunn til at det dukker opp så mange rare saker angående reklamasjoner og Netshop.

 

Hvis det er hold i antageligelsene mine, så er det veldig synd, for vi trenger konkurranse blant de store nettbutikkene. Jeg ser heller at webmercs butikkene går dukken da de ikke tilfører noe vettugt til forbrukeren annet enn å presse prisene.

 

Vi forbrukere må da snart skjønne at unødvendig prispress i et allerede presset marked bare går utover oss selv til slutt.

Lenke til kommentar

Slik ble den endelig mailen jeg sendte til dem i går:

 

Hei

 

Jeg har undersøkt saken, og ut ifra andres erfaringer med dere, lignende saker, forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget har jeg rett til reklamasjon på en bærbar pc opptil 5 år etter innkjøp. I min mening er ikke en mobiltelefon og en bærbar pc utsatt for samme grad av slitasje, noe som blir støttet av en sak i Forbrukertvistutvalget (Se link nedenfor).

 

Sak for Forbrukertvistutvalget - klage på bærbar pc: 08/839.

 

Jeg ser også at dere har hatt andre lignende saker i tilegg til den ovenfor som har fått lignende utfall.

 

Jeg vil nødig bruke Forbrukertvistutvalget, men jeg kommer til å gjøre det om denne saken ikke ordner seg på annet vis. Jeg håper jo at jeg enten tar feil og dere kan opplyse meg på hvordan måte, eller at vi finner en løsning så fort som mulig.

 

mvh

*Meg*

 

Positiv vending: Dagen etter fikk jeg følgende mail:

 

Hei

 

Skriv under på vedlagte skjema, og send produktet komplett til oss så vil vi undersøke din reklamasjon på denne.

I tillegg til dette skjemaet legger du ved et eget reklamasjonskjema hvor du skriver hva det reklameres på og hva fabrikasjonsfeilen er på maskinen. Send produktet til denne adressen:

 

Netshop Asa

Søndre Kullerød 6

3241 Sandefjord

"Reklamasjon - *Reklamasjonsnummer*"

 

med vennlig hilsen

*Avsender*

Netshop

 

Ingen unnskyldning, og mailen er skrevet på en slik måte at jeg får på følelsen de ikke vil gi helt opp enda: "Undersøke" en reklamasjon. Jeg kommer til å sende en mail til etter jeg har fått reklamert datamaskinen, og denne vil be on en unnskyldning på deres vegne og en lovnad om å ikke prøve å lure flere, kanskje mer uinformerte, folk på samme måte.

 

Jeg må få sagt det at når noen kommer med et såpass definitivt utsagn og trekker det tilbake, selv om det ikke inkluderer en unnskyldning, er bra gjort. Da håper jeg at reklamasjonen går uten problemer videre..

 

Jeg skal holde dere oppdatert.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg må skuffe deg, men det eneste du nå har fått er lov til å levere inn varen din til reklamasjon. Det er ofte her problemene begynner... Du kunne i teorien bare sendt den inn til reklamasjon uansett hva de sa ang. de årene. Samme sak de sa til meg om skjermen min, nå er den sendt inn.

 

Registrerte du returen via innlogging etc. på Netshop.no eller sendte du bare mail til kundeservice?

Endret av Martin A
Lenke til kommentar

Kontoen min på Netshop.no er blitt slettet eller noe lignende - jeg kunne ihvertfall ikke logge meg på sidene deres. Dette nevnte jeg i den første mailen jeg sendte til dem, men jeg får bare svar på det de gidder å svare på, så noe om kontoen har jeg ikke hørt.

 

Når det er sagt, så skuffer du meg ikke når du sier at problemene kanskje starter nå - det nesten regnet jeg med fra før av, men jeg setter pris på at du opplyser om det uansett. Det som var mest illevarslende er jo det de skriver i en kontrakt de vil jeg skal underskrive på før jeg sender inn - hvis noen kan klarere om jeg må underskrive en slik før jeg får lov til å sende inn, hadde det vært utrolig bra - Hvis ikke må jeg ev. ringe Forbrukerrådet.

 

Her er "kontrakten":

 

 

REKLAMASJON UTOVER PRODUKTETS PRODUSENTGARANTI (ref: Norsk kjøpslov om 2 eller 5 års reklamasjonsrett.)

 

 

INFORMASJON OM REKLAMASJONSRETTEN:

 

Viser til følgende: [http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023964913.16]

 

Hvem skal betale utbedringen?

 

Er det grunn til å tro at varen er beheftet med en kjøpsrettslig mangel, må selger/produsent i utgangspunktet dekke kostnadene ved å få klarlagt dette.

 

Viser undersøkelsen at det ikke er en mangel, men at feilen skyldes din bruk av varen, kan selgeren kreve at du betaler undersøkelse og reparasjon. Forutsetningen er imidlertid at selgeren, før undersøkelsen eller reparasjonen, har avtalt med deg at du skal betale hvis du er ansvarlig for feilen.

 

Dette skjemaet har du fått tilsendt fordi ditt produkt er over 2 år gammelt.

 

Vi godkjenner automatisk alle reklamasjoner som er innenfor 2 år da man har 2 års reklamasjon på alle produkter som ikke ansees å være en "forbruksvare." i Norge.

 

Etter "Mobilsaken" har du 5 års reklamasjonsrett som følge av at mobiltelefonen er ment å vare i lenger enn 2 år, men i domsavgjørelsen er det også tatt hensyn til at den gjeldende telefonen i saken hadde en beregnet levetid på mellom 3 og 4 år.

 

Levetiden må derfor anslås å ha sammenheng mellom hvor mye man har brukt varen i denne tiden. Større bruk av produktene, gir selvsagt mer slitasje og man kan dermed ikke påberope seg at det er en produksjonsfeil som skyldes at produktet ikke lenger virker, når produktet har levd sin levetid.

 

Det vil derfor ha betydning med alderen på ditt produkt og den brukstid du har hatt med produktet. Er produktet slitt og bærer preg av å ha vært mye i bruk, så mener vi at de fleste elektroniske produkter ikke har en forventet levetid som er over 2 år.

 

Dette vil bli vurdert av oss før vi sender produktet videre til undersøkelse.

 

EVENTUELLE KOSTNADER VED REKLAMASJON:

 

Vi er pliktige til å opplyse om at følgende kostnader vil bli fakturert deg dersom ditt produkt

 

ikke har en produksjonsfeil, feilen er selvforskyldt eller produktets levetid må ansees å være over.

 

 

Følgende vil da bli fakturert:

 

* Registrering og behandling av reklamasjonen hos oss.

* Undersøkelse og testing av ditt produkt hos oss dersom produktet ikke har en eksternt serviceverksted.

* Pakking av vare og utsending til leverandør/serviceverksted.

* Oppfølging mm. fra leverandør/serviceverksted.

* Mottak og behandling av returen når denne kommer tilbake til oss.

* Viderefakturering av kostnader vi får fra leverandør/serviceverksted.

* Utsending og pakking av varen tilbake til deg.

 

For det overstående vil du fakturert for kr 600,- per arbeidstime hos oss.

(Merk at ved reklamasjoner vil vi fakturere hele den faktiske tiden som er brukt ved din reklamasjon.)

 

* Selve fakturaen for undersøkelsen fra leverandør/serviceverksted vil også bli lagt til på din regning.

(Prisen her avhenger av serviceverkstedets timepriser og kan variere.)

 

* I tillegg til dette vil du bli fakturert for alle direkte fraktkostnader vi har hatt i forbindelse med din retur.

 

VIKTIG!

 

Fakturaen vil bli inndrevet uansett om du ønsker produktet tilbake eller ikke!

 

Vi gjør også oppmerksom på at en reklamasjon fort utgjør vesentlige kostnader dersom reklamasjonen ikke blir tatt til følge. Ofte mer enn det produktet er verdt.

 

 

HVORDAN LEVERER JEG VAREN?

 

Betingelser for innlevering av varen:

 

 

•Produktet må være komplett (kabler, drivere, lader, strømadapter etc.) og pakket forsvarlig pakket ved ankomst vår returavdeling. Antistatisk pose må brukes ved retur av elektroniske komponenter. (minne, skjermkort, hovedkort og lignende)

 

•Vi tar ikke ansvar for data som ligger på produktene, ta derfor sikkerhetskopiering av dine data om mulig.

Trenger du at vi tar sikkerhetskopiering av dine data vil vi ta ordinær timepris på dette. Opplys om dette i feilbeskrivelsen.

 

 

Du kan levere produktet inn til oss i Sandefjord eller Oslo.

 

Alternativt sender du produktet med billigste fraktmåte med sporing (som oftest Smartpost-pakke) til:

 

Netshop ASA

 

Søndre Kullerød 6

 

3241 Sandefjord

 

”Reklamasjon”

 

 

NB! Vi har ikke mulighet til å ta i mot oppkravspakker.

 

 

HVA SKJER DERSOM REKLAMASJONEN BLIR TATT TIL FØLGE:

 

(Vi forsøker å rette reklamasjonen din i følgende rekkefølge.)

 

 

1. Produktet vil bli forsøkt reparert dersom det er mulig og er rimeligere enn å levere ny vare. Dersom ikke mulig/lønner seg.

 

2. Prisavslag dersom det ikke er en vesenlig feil som gjør varen ubrukelig. (Må avtales) Dersom dette ikke er aktuelt må vi:

 

3. Omlevering til annet tilsvarende/likeverdig produkt. Dersom det ikke finnes tilsvarende varer i dag til anslått gjenstått bruksverdi på produktet er siste mulighet:

 

4. Kreditering/Utbetaling av kjøpsbeløp.

 

Du får utbetalt kjøpsbeløp minus bruksfradrag på produktet i den tid du hadde nytte av produktet. (Vanligvis 20% per år) I tillegg får du forsinkelsesrenter (ca 10% per år) fra den dag vi mottok oppgjør.

 

"Jeg aksepterer at ovenstående kostnader på (Side 1) vil bli fakturert meg dersom reklamasjon ikke kan gjøres gjeldende for mitt produkt."

 

UNDERSKRIFT:

 

DATO:

 

Skriv ut, signer og legg ved kopi av begge sidene med varen.

 

Legg også med informasjon som beskriver problemet og hva det reklameres på sammen med på et eget ark.

 

Med vennlig hilsen

*Avsender*

Netshop Kundesenter

 

 

Så, det jeg reagerer på er følgende:

  1. De skriver at de ser på produktet om det er "mye brukt" og da blir plutselig reklamasjonen redusert til 2 år? Jeg vil si at det skal heller være "unormal bruk". Alle som kjøper seg et produkt bruker det "mye" vil nå jeg si - man skal ikke forvente at noen kjøper seg noe og bruker det "lite". Når det er sagt; hva slags kompetanse har de til å si om en gitt mengde "bruk" er mye eller lite? Jeg tenker liksom: "Ja denne er litt mer brukt enn normalt: vi sier 4 år reklamasjon på denne".
  2. De vil ta betalt for ALL aktivitet som kommer i forbindelse med dette, når de fleste tar kun betalt for undersøkelsen, ev. reparasjon og selvsagt frakt. Og til 600 kr i timen?! La meg se: Arntfinn tar pakken og går til reparasjonsbygget: 10min - 100 kr. Leif åpner pakken og leser igjennom dokumentet jeg ga: 5 min - 50 kr. Torleif registrerer reparasjonen på datamaskinen sin for loggføring: 10 min: 100 kr OSV OSV OSV.
  3. Setningen hvor de påstår at jeg ikke vil få den reklamert hvis "produktets levetid må ansees å være over". Er ikke reklamasjon 2 år eller 5 år da? Er det plutselig alt imellom også?

Når jeg tenker over det så tror jeg det blir en telefon til Forbrukerrådet uansett jeg..

Lenke til kommentar

Ville vært skeptisk til å signere på noe sånt jeg. Men fikk ikke "tilbud" om å skrive under på noe når jeg ville ha reklamasjon hos netshop.

 

Uansett kan de vel ikke nekte å ta imot reklamasjonen hvis du ikke skriver under? eller kan de det ?

Lenke til kommentar
Jeg må ærlig innrømme at jeg er redd for at Netshop går særdeles dårlig. Det må jo være en grunn til at det dukker opp så mange rare saker angående reklamasjoner og Netshop.

 

Hvis det er hold i antageligelsene mine, så er det veldig synd, for vi trenger konkurranse blant de store nettbutikkene. Jeg ser heller at webmercs butikkene går dukken da de ikke tilfører noe vettugt til forbrukeren annet enn å presse prisene.

 

Vi forbrukere må da snart skjønne at unødvendig prispress i et allerede presset marked bare går utover oss selv til slutt.

 

Tror du har rett vedrørende at Netshop sliter finansielt. I følge årsregnskapet deres har resultatet de siste 3 årene gått nedover:

 

2005: -1,739 mill.

2006: -6,455 mill.

2007: -9,259 mill.

 

En utvikling med større og større underskudd vil før eller siden knekke et firma, men får håpe at innfusjoneringen av Microplex kan bidra til et bedre resultat i 2008.

 

Se også vedlagt regnskapsanalyse av Netshop ASA.

Netshop_regnskapsanalyse.PDF

Endret av jobra1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

coRnflEks: Det er bare å skrive under. Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av forbrukerkjøpsloven, og endelig tolkning av fkjl. foretas av domstolene - ikke Netshop. Din underskrift endrer ikke dette. Det følger av fkjl. §30 siste ledd at Netshop kan kreve betalt for nødvendige undersøkelser dersom reklamasjonen ikke tas til følge.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.
Lenke til kommentar

Sindres: Jeg skriver ikke under fordi "det ikke har noe å si". Hvis jeg skal skrive under skal det være pga det er et generelt krav i reklamasjonsprosessen. Det er mulig du er villig til å ta den sjansen og ev. havne i en klinch hvis det viser seg at det er jeg som tar feil eller har forårsaket den feilen på produktet, men jeg er ikke slikt disponert.

 

Mitt personlige synspunkt er jo at det er bedre å undersøke om det er påkrevd før man sender inn. En kjapp samtale med Forbrukerrådet i morgen vil gjøre dette forhåpentligvis.

 

Hvis det viser seg at jeg ikke har krav på reklamasjon og de vil komme etter meg med en regning på 10000 kr og en kontrakt jeg skrev under så er det godt mulig at jeg kan slå i bordet med loven og fortelle dem at kontrakten var ulovelig fra begynnelsen og den er dermed ikke gyldig. ELLER, jeg kan sjekke om det er nødvendig nå.

 

Mange måter å si den samme saken på, men ingen av de var for å rakke ned på deg eller dine meninger, så det er sagt.. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Sindres: Jeg skriver ikke under fordi "det ikke har noe å si". Hvis jeg skal skrive under skal det være pga det er et generelt krav i reklamasjonsprosessen. Det er mulig du er villig til å ta den sjansen og ev. havne i en klinch hvis det viser seg at det er jeg som tar feil eller har forårsaket den feilen på produktet, men jeg er ikke slikt disponert.

 

Mitt personlige synspunkt er jo at det er bedre å undersøke om det er påkrevd før man sender inn. En kjapp samtale med Forbrukerrådet i morgen vil gjøre dette forhåpentligvis.

 

Hvis det viser seg at jeg ikke har krav på reklamasjon og de vil komme etter meg med en regning på 10000 kr og en kontrakt jeg skrev under så er det godt mulig at jeg kan slå i bordet med loven og fortelle dem at kontrakten var ulovelig fra begynnelsen og den er dermed ikke gyldig. ELLER, jeg kan sjekke om det er nødvendig nå.

 

Mange måter å si den samme saken på, men ingen av de var for å rakke ned på deg eller dine meninger, så det er sagt.. ;)

Hvis du leser paragrafen jeg henviste til over, har Netshop sitt på det tørre når det gjelder å kreve betalt for nødvendige utgifter de påføres om ikke skulle foreligge noen mangel. Nødvendighetskravet umuliggjør at du kan belastes en "regning på 10000 kr" - undersøkelsene må ha vært foretatt på en rasjonell måte og at det bare er utgifter som er en direkte følge av undersøkelsene, som etter omstendighetene kan kreves dekket.

 

At Netshop krever din underskrift, er bare av bevishensyn - du er i alle tilfelle gjort "uttrykkelig oppmerksom" på at du selv må dekke slike kostnader. Dersom du sender inn PC-en og den ikke har en mangel, kan altså Netshop rettmessig kreve betalt uavhengig av din signatur.

 

Du kan jo selvsagt legge ved en hjemmelaget bekreftelse på at du er gjort "uttrykkelig oppmerksom", men det er strengt tatt bare bortkastet tid. :)

Lenke til kommentar

Jeg reagerte litt på det brevet selv, men skrev under ettersom jeg var ganske sikker på at de ville finne feilen min.

 

Jeg tror det brevet mest er til fordi de plikter å opplyse om eventuelle utgifter ved reklamasjonen.

 

Du kan jo sende det inn til forbrukerrådet for et råd der når det kommer til dette skrivet såklart.

Endret av Martin A
Lenke til kommentar

Så sant så sant, men det står i paragrafen at dette involverer undersøkelse og reparasjon, ikke all saksbehandling og alt annet rask som håntering av pakken, skriving av mail til meg, osv som er det de skriver - ihvertfall slik jeg tolker det, men jeg ser poenget ditt at de vil ha samtykke på at jeg er informert om de gjeldende forskrifter.

 

Ble usikker nå, forhåpentligvis kan forbrukerrådet klarere saken videre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg ble provosert når jeg leste førsteinnlegget. Har hatt en stygg retursak med NetShop selv, der de blant annet trenerte saken, løy mtp. garantiordning, prøvde å snike seg unna lovverket og hadde generelt elendig kundebehandling. Det endte med at jeg ga opp saken, selv om jeg visste at retten var på min side.

 

Håper NetShop får som fortjent, som følge av sin dårlige og uærlige kundebehandling!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...