Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk detter ut og går treigt!

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg idag en trådløs router og et trådløst nettverks-kort (54mbs).

Det er et Atheros AR5005G nettverks-kort fra Jensen.

Og en Jensen AirLink 7954 trådløs router.

Det som er problemet er at;

Det går veldig tregt. Og det detter stadig ut..

Veldig ustabilt.

Ligger på ca 0.2 - 3mbs når jeg har det trådløse nettet inne..

Når jeg plugger i kabelen, så ligger det på 6-9mbs.

Hva kan dette skyldes?

Noen som har en løsning på dette?

Og; hvor mye skal jeg egentlig kunne kjøre med 54mbs-kort og router?

Skal jeg få brukt hele linja mi: ca 9mbs?

Takker for svar!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si om det er forstyrrelser eller svakt signal.

Du skal kunne oppnå 9Mbit på en god link, men det går fort tregere gjennom vegger etc.

Du kan først prøve å bytte kanal i routeren. Det kan hjelpe om det er støy eller en dødsone på kanalen du brukte først. Du kan også prøve å laste ned mens du flytter på router eller antennen. Trykker du ctrl_alt_delete og velger nettverk så vil du se realtime hastighet.

Lenke til kommentar

Har prøvd å skifte kanaler uten hjelp..

Når jeg prøver det programmet der, så bliker det nede på linja at det ikke er funnet noe WiFi adapter, enda jeg er koblet til med full signalstyrke..

EDIT: Tok den bærbare PC`n inn på rommet her nå, og den ligger på rundt 7mbs, mens min ligger på 0.2 - 1mbs på akkuratt samme testen!

Endret av benbeni
Lenke til kommentar

På en 54 mbit/s kort skal du kunne trykke 6.75 MB/s teoretisk uten overhead. Den farta du opplever er jo ergo litt under par, men prøv som det sies her å gå over til a-radio hvis du har mulighet da b-radio kun har 3 ikke-overlappende kanaler, og det kan være endel støy fra andre basestasjoner i nærheten. A-radio har mange flere kanaler å velge i, og skal mer til å "treffe" på en annen som sender i samme bånd. Det kan også komme litt an på innstillingene på basestasjonen for hvor mye kontroll-data som sendes, men du er uansett godt under det som skal være mulig på 54 mbit.

Lenke til kommentar
På en 54 mbit/s kort skal du kunne trykke 6.75 MB/s teoretisk uten overhead. Den farta du opplever er jo ergo litt under par, men prøv som det sies her å gå over til a-radio hvis du har mulighet da b-radio kun har 3 ikke-overlappende kanaler, og det kan være endel støy fra andre basestasjoner i nærheten. A-radio har mange flere kanaler å velge i, og skal mer til å "treffe" på en annen som sender i samme bånd. Det kan også komme litt an på innstillingene på basestasjonen for hvor mye kontroll-data som sendes, men du er uansett godt under det som skal være mulig på 54 mbit.

Sorry men de tallene du kommer med er ikke i nærheten av sannheten.

En helt normal 11g router yter vanligvis i nærheten av 2MByte om du setter router og klient rett ved siden av hverandre. Når du snakker om 11a så har ikke routeren dette.

EDIT: Når det gjelder løsning på denne saken ellers så vil jeg råde trådstarter til å levere tilbake produktene og heller kjøpe nytt.

Hvis du søker på prisguiden etter DKT-410 så får du et kjempebra kit til ca 600.- med 11n teknologi som gir inntil 100Mbit trådløst.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Hehe nei, som du må lese i teksten står det "uten overhead" og "teoretisk". Det er selvfølgelig vesentlige forskjeller på radiomiljøer, men 2 MB/s er uansett slapt. I vårt miljø, med over 1400 basestasjoner og en god bråte WiSM-kontrollere, kjører vi gjennom over 4 MB/s med neglisjerbar last på en base. Å gå over til 11n før draftet er ferdig vil jeg heller ikke råde trådstarter til å gjøre.

Lenke til kommentar

Det som teller er jo hvilket resultat han kan få i praksis. Ikke hva man kan få med proffutstyr.

Trådløsroutere med 11g yter typisk 14-20Mbit ved helt optimale forhold (innenfor 10M og fri sikt).

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke vil anbefale 11n. Hvis det står igjen noe på 11n-draft nå så er det i alle tilfelle kun firmwareendringer for hardware er vedtatt afaik. 11n yter typisk 50-100Mbit ved brukbare forbindelser. Disse koster omtrent det samme som 11g og dekker 11b, g og n. Kjøper man en nyere D-link så får man i tillegg 11 års garanti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...