Gjest snusola Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 God dag! Jeg skal til tannlegen om noen uker. Jeg har noen skader på tannkjøttet pga. snus-bruk, noe som tannlegen garantert kommer til å merke. Problemet er at jeg er 16 år, og at snus har en aldersgrense på 18 år. Får lov av foreldrene mine å snuse, da. Kan tannlegen anmelde dette til politiet, eller barnevernet? Takker for svar! Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Vel, tannlegen din kan vel alltids gjøre det, men hvorfor han skal anmelde deg til politiet pga bruk av snus skjønner jeg ikke. Siden han er tannlege har han sikkert vært bort i kids som har snusa før. Tror det er noe med at når du er over 16år så har han ingen rett til å informere foreldrene om dette heller. Uansett, det går nok bra Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Vet ikke hva reglene sier om snus men vet at det ikke er noen aldergrense for å drikke, mulig det er det samme for snus? Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Uten å kunne sitere fra en lov eller være 100 % sikker så mener jeg å huske at i Norge er loven: Du har ikke lov kjøpe snus/tobakk når du er under 18 år. merk kjøpe. Tror ikke det er innkludert i straffeloven å bruke tobakk i en alder av 16. Tror ikke man blir straffet for å prøve å kjøpe en gang, tror nok det er de som selger til mindreårige som får svi. Det jeg med nesten 100 % sikkerhet kan garantere derimot er at tannlegen ikke kommer til å anmelde det (min tannlege kommenterte det også i mine yngre dager, men det var ikke snakk om noe krimminelt, det var fyfy, du tar ikke vare på tannkjøttet) og det jeg også er sikker på er at om han hadde gjort det hadde det ikke blitt noen konsekvenser for deg. Folk under 18 røyker og snuser rett forran politiet. Jeg bommet Snus av en politi mann når han stoppet meg på en moped en gang (han så da på førerkortet mitt at jeg var 16 ) Lenke til kommentar
KEX Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Slapp av, gutt. Du har ingenting å frykte. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg tror ikke det er konsum av alkohol, sigaretter og snus som er ulovlig for mindreårige i Norge, det er salg til/kjøp for som er. Så du har ikke gjort noe ulovlig. Det er uansett ikke noe politiet skal bruke ett eneste sekund på. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Har ikke tannLEGEN taushetsplikt? Altså, han/hun kan ikke si noen ting som helst i utganspunktet. Lenke til kommentar
xersess Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Er da ikkje 18 årsgrense på å bruke snus? Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Er da ikkje 18 årsgrense på å bruke snus? Nei så direkte som våre lover er tror jeg det er 18 års grense for å kjøpe snus, ikke bruke. Det er vertfall sånn det fungerer i praksis. Akkurat som at en myndig person på 18 har lov til å drikke brennevin, har bare ikke lov å kjøpe det. Noen som har hørt om noen som ble dømt/anmeldt for å bruke tobakk før de var 18 ? Tror ikke det i det hele tatt er mulig. Lenke til kommentar
xersess Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Røyk (sikkert tobakk generelt) er i allefall ikkje aldersgrense på å bruke. Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Tannlegen vil muligens gi deg en irettesettelse, men jeg ser ingen grunn til at han skulle gå videre med saken. Taushetsplikten kan kun brytes ved særskilte tilfeller, noe dette ikke kan anses å være. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Drap og voldtekt blir henlagt av politiet pga. ressursmangel, og du er redd for at de skal ta seg bryet med å sikte deg for snusbruk? Tru'kke det gitt;) Lenke til kommentar
Gjest Lex Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 God dag! Jeg skal til tannlegen om noen uker. Jeg har noen skader på tannkjøttet pga. snus-bruk, noe som tannlegen garantert kommer til å merke. Problemet er at jeg er 16 år, og at snus har en aldersgrense på 18 år. Får lov av foreldrene mine å snuse, da. Kan tannlegen anmelde dette til politiet, eller barnevernet? Takker for svar! nei nei nei Lenke til kommentar
Elwani Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 hvis jeg husker riktig så er det 18 år for å oppbevare sprit, tobakk og snus osv. men 16 år for å drikke og røyke. kan hende jeg tar feil. Tannlegen kan ikke gjøre noe som helst. Politiet bryr seg ikke om du snuser, og tviler sterkt på at barnevernet gjør noe med dette. Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Trådstarter her. Morro at denne tråden våknet til liv igjen etter 2 år! Jeg skal informere dere om at det gikk bra hos tannlegen for 2 år siden, hun sa ingenting om mitt snusbruk. Nå har jeg blitt 18 så har ingenting å frykte hos tannlegen lenger 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå