Hrodebert Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Det at de utstyrte en eks-narkoman med kamera og han ble behandlet ufint er selvfølgelig feil. På slike steder er det som oftest kjenninger som går igjen. Og det er ikke alltid lett å se om noen er ruset eller ei. Man skal behandler dem med respekt uansett, men her feilet de. Så det at vekteren fortalte vedkommende "å barbere seg, og komme seg til helvete ut" er ikke en reel oppførsel blandt vektere? Kunne tydelig se at denne personen ikke var beruset på noe måte. Har selv hatt varierende erfaringer med vektere, mange blærete, selvopptatte egoister som ikke har noe og gjøre i en slik jobb. Hvis narkomane er tydelig beruset, mens de oppholder seg på et feks. et kjøpesenter skal de selvsagt vises vekk fra området, men her blir de jo dratt ned i kjelleren og banket opp! Dette hadde også forekommet når de narkomane hadde solgt =Oslo i stedet for å tigge. Aldri vært ulovlig og selge et blad? Utrolig! Endret 24. oktober 2008 av roberteh™ Lenke til kommentar
trøls Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 At du ikke skjønte at jeg mente at det er bedre enn at en bedrift blir frastjålet noe enn at et menneske blir urettferdig behandlet av noen som ikke har rettigheter til det får være så. For det er jo det som er poenget mitt, det er ikke så grusomt farlig for de største bedriftene at de blir frastjålet et salathode, men det er verre for tyven som blir overfalt av vektere. Jeg jobber selv i Norges største dagligvareforettning med tanke på omsettning og jeg vet hvor lite en enkelt vare har å si på profitten for bedriften. At mennesker - også kriminelle - blir behandlet med verdighet betyr mye mer for min egen del. (...) Jeg syns det er trist at myndighetene åpner mer og mer for vektere, når dette er politiets område. Skal jeg bli pågrepet skal det være av noen med utdannelse, ikke en gutt i 20åra som har hatt noen timer kursing. Såvidt jeg vet betyr ikke uniformen noen ekstra rettigheter til å behandle folk som drit, ikke i større grad enn hvermannsen har. Selvfølgelig skal tyver behandles i henhold til lovverket - altså med et minimum av makt, og kun med makt når det er hjemlet. Når det er tvil om dette, skal vekterne etterforskes - noe som ble gjort etter salatepisoden i Oslo. Men det er fortsatt lite man kan (eller bør, i mine øyne) gjøre med vektere som jobber for det private. I forhold til hvor mange forhold vektere hanskes med, hører man relativt sjelden om maktmisbruk. Det du skriver i andre avsnitt er jeg helt og holdent enig i, og har skrevet det tidligere. Når vektere blir leid inn til offentlig ordensvaktsoppgaver (som på kollektivtrafikken i Oslo, for eksempel), er det ikke bra. Her burde man helt klart benyttet politi i stedet. Lenke til kommentar
The North Sea Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg leste for ikke så lenge siden i Adressa om en gutt og hans familie som ble trakassert på det groveste (knuste vinduer, konstante trusler osv) av en gjeng på ca 50 stk. Grunnen var at to jenter hadde anmeldt gutten for voldtekt. Dette er et eksempel på borgervern hvor mange føler at politiet ikke har gjort jobben sin bra nok, eller raskt nok. Dette er et eksempel på hva denne tankengangen fører til. Det finnes flere eksempler på dette også, er bare å søke litt rundt. Problemet med borgervern er at det undergraver politiet og dets autoritet. Hva har det med vekteres autoritet i samfunnet? Dette er kanskje et tilfelle hvor vektere kunne kommet for å roe ned sitiuasjonen, slik at ikke fult så mye skade hadde skjedd. Dette er en tid hvor politiet ikke har ubegrenset resurser av forskjellige politiske grunner, og da er det jo bedre å ta vektere der hvor jobben deres er nettopp å roe ned situasjoner. Hvis det er slik at politiet sliter, så må det skje noe fra politikernes side for å styrke politiet. Hvis alle er så redde for eiendomen sin at de må leie inn vakter, så syns jeg de heller burde gi disse pengene til politiet. La oss si at en person betaler 3000 kr til politiet, dette tilsvarer ca. prisen på en alarm fra et vaktselskap, personen får det ikke noe mer sikkert selv da. Det hjelper jo ingenting. Du tenker sikkert slik at om alle betaler 3000 hver til politiet, da hjelper det litt. Men er det slik vi skal ha det i Norge? Jeg vil heller si at vektere burde få lenger utdannelse i hvordan de sakl håndtere folk, kriminelle vektere skal ikke få jobb og vekterne burde få klarere regler om hva de får lov til og ikke. Vektere som bryter lovene bør bli straffet. Ellers så synes jeg at om disse momentene går i oppfyllelse så synes jeg at vektere burde få utvidede rettigheter i samfunnet. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Hva har det med vekteres autoritet i samfunnet? Dette er kanskje et tilfelle hvor vektere kunne kommet for å roe ned sitiuasjonen, slik at ikke fult så mye skade hadde skjedd. Dette er en tid hvor politiet ikke har ubegrenset resurser av forskjellige politiske grunner, og da er det jo bedre å ta vektere der hvor jobben deres er nettopp å roe ned situasjoner. Jeg ser på vektere som et skritt nærmere borgervern, i og med at bedrifter er villige til å betale for ekstra sikkerhet enn det myndighetene er i stand til å tilgi. Forøvrig er det helt uakseptabelt å sette inn vektere i en situasjon hvor noen har blitt voldtektsanmeldt. En såpass alvorlig sak burde iallefall få politiets oppmerksomhet (ikke at jeg mener du sier dette burde vært tilfellet). Hvis det er slik at politiet sliter, så må det skje noe fra politikernes side for å styrke politiet. Hvis alle er så redde for eiendomen sin at de må leie inn vakter, så syns jeg de heller burde gi disse pengene til politiet. La oss si at en person betaler 3000 kr til politiet, dette tilsvarer ca. prisen på en alarm fra et vaktselskap, personen får det ikke noe mer sikkert selv da. Det hjelper jo ingenting. Du tenker sikkert slik at om alle betaler 3000 hver til politiet, da hjelper det litt. Men er det slik vi skal ha det i Norge? Jeg vil heller si at vektere burde få lenger utdannelse i hvordan de sakl håndtere folk, kriminelle vektere skal ikke få jobb og vekterne burde få klarere regler om hva de får lov til og ikke. Vektere som bryter lovene bør bli straffet. Ellers så synes jeg at om disse momentene går i oppfyllelse så synes jeg at vektere burde få utvidede rettigheter i samfunnet. Bedrifter som ansetter vekterselskap for å ha vektere gående rundt på eiendommen for å "passe på" kunne heller brukt disse pengene på politiet. Det er jo nettopp dette som er poenget mitt, folk begynner å miste tillit til politiet og tar saken i egne hender. Dette burde vært unødvendig, og myndighetene burde istedet for å åpne for dette (slik de gjorde i 2002) gjøre politiet bedre rustet til å ta hånd om situasjoner som oppstår på og utenfor kjøpesenter og liknende. Vil forøvrig om at jeg ikke har noe i mot vektere som utfører den oppgaven de egentlig er ment som, overvåkning og rapportering. Vektere har aldri, og skal aldri, være noe substitutt for politi uansett situasjon. At de i det heletatt settes i slike situasjoner hvor de "må" ta grep er unødvendig og skaper ikke noe annet enn situasjoner som har ført frem til denne debatten. Lenke til kommentar
Coleridge Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Jeg elsker vektere! Min gode venn er vekter og alle mine kollegaer er vektere og jegselv er vekter. Ingen av oss har vært i avisen eller på tv. Min erfaring er at vi gjør en god jobb. Selv om narkomane er søppel skal man behandle dem som mennesker. Det gjør alle vektere som vil beholde jobben. Skal ikke så mye til før du får sparken dersom du går over grensa. Det er ikke sånn at sjefene elsker sine ansatta eller vekterene elsker sjefen sin. Kan også fortelle kort om dagens vekterutdanning: Trinn 1: 4-5 dager med introduksjonskurs og eksamen Trinn 2: Praksis og litt teori Trinn 3: 65 timer langt kurs med avsluttende eksamen må taes innen 6 måneder etter ansettelse. Narkomane er søppel? Den eneste grunnen til at vektere ikke slår i hjel narkomane er fordi de vil beholde jobben sin? Jeg blir kvalm av slike holdninger. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Narkomane er søppel? Det skrev han, ja. Den eneste grunnen til at vektere ikke slår i hjel narkomane er fordi de vil beholde jobben sin? Det skrev han ikke, nei. Jeg blir kvalm av slike holdninger. Javel, men det er irrelevant. Med mindre du sikter til "narkomane er søppel". Forøvrig: Har du vært i Oslo i det siste? Har du gått av T-banen på Jernbanetorget en søndag morgen og måttet gå sikksakk mellom heroinister som sitter i trappa og setter skudd? Jeg ønsker selv at narkomane skal bli behandlet med verdighet, men i dagens Oslo er de nær ved å si fra seg siste rest av dette. Myndighetene hjelper ikke akkurat positivt til heller ... dermed vokser det frem et behov for vektere, og det er ikke vekternes feil. Endret 25. oktober 2008 av trøls Lenke til kommentar
Coleridge Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Narkomane er søppel? Det skrev han, ja. Den eneste grunnen til at vektere ikke slår i hjel narkomane er fordi de vil beholde jobben sin? Det skrev han ikke, nei. Jeg blir kvalm av slike holdninger. Javel, men det er irrelevant. Med mindre du sikter til "narkomane er søppel". Forøvrig: Har du vært i Oslo i det siste? Har du gått av T-banen på Jernbanetorget en søndag morgen og måttet gå sikksakk mellom heroinister som sitter i trappa og setter skudd? Jeg ønsker selv at narkomane skal bli behandlet med verdighet, men i dagens Oslo er de nær ved å si fra seg siste rest av dette. Myndighetene hjelper ikke akkurat positivt til heller ... dermed vokser det frem et behov for vektere, og det er ikke vekternes feil. Det er ikke nok politi i det offentlige rom, det er jeg helt enig i, men det forsvarer likevel ikke at vektere skal ta på seg politiets oppgaver. Når det i tillegg kommer frem at det hersker en pervers ukultur i vektermiljøet, så oppleves vekternes nærver som truende, snarere enn betryggende. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Det er uaktuelt å sette inn politiet i vekterens arbeid. Det er helt uaktuelt! Skal politiet: -sitte som resepsjonist på et arbeidssted og drive adgangskontroll for et privat firma? -godkjenne billetten din når du skal på danskeferja? -dirigere trafikken på E6 mens Mesta legger asfalt? -montere tyverialarm på rema1000? -transportere penger til og fra banker? Da hadde det ikke vært penger igjen til det offentlige. Takke seg til at vi har vektere som gjør jobben! Endret 25. oktober 2008 av Abigor Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 At vi trenger vektere er utvilsomt. Spørsmålet er ikke om politiet skal gjøre vekternes jobb, men i hvor stor grad vi skal la vekterne gjøre politiets... Geir Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 At vi trenger vektere er utvilsomt. Spørsmålet er ikke om politiet skal gjøre vekternes jobb, men i hvor stor grad vi skal la vekterne gjøre politiets... Geir Vekterne må gjøre politiets jobb når politiet ikke gjør sin egen. Synd er det. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Heilage taler kloke ord nå. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Ja det er synd, men sant. Men det er ikke uproblematisk: Hvem skal definere poltiets og vekternes jobb...? Politiets rolle og oppgaver er - på godt og vondt - definert av samfunnet. Det er en demokratisk prosess. Demokratiet er selvsagt ikke perfekt, men det er det beste vi har. Vekterne derimot får sitt mandat fra arbeidsgiver og oppdragsgiver. Dermed kommer vi opp i åpenbare dillemmaer: Hva om oppdragsgivers interesser ikke samsvarer med samfunnets? Skal han da kunne definere sine egne regler? Hvis samfunnet bestemmer at narkomane skal ha samme rett til å ferdes fritt på offentlig sted som alle andre samfunnsborgere, er det noe Karl Johans forretninger må leve med? Eller kan de definere egne regler for å beskytte sin virksomhet mot "uønskede" individer. I så fall, strekker denne retten seg utenfor forretningens område? Og som noen spurte tidligere: Kan et kjøpesenter regnes som privat område? Geir Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Nå er dette en ganske mangesidet debatt, men det kommer til syvende og sist ut på hvorfor politiet ikke gjør jobben sin. Nå politiet ikke en gang vil ta imot anmeldelser, så er det enda mindre sannsynlig at de kan patruljere et handlesenter. Det er myndighetene som har lagt opp til dette, og liker du det ikke, så stem på et parti som er villig til å øke bevilgningene til politiet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Faktisk har vektere det vi kaller begrenset politimyndighet. De går gjennom et kurs iscenesatt av politiet og gjennomgår opplæring i hvordan man hanskes med farlige situasjoner. Alle dørvakter ved utesteder og sikkerhetspersonell (som Securitas, Hafslund, Pro-Sec etc) er nødt til å gjennomgå dette kurset. Bevilninger og bevis på fullført kurs er utstedt av politiet, ikke av vaktselskapene. Jeg har ikke lest hele tråden og vet ikke om noen allerede har kommentert dette, men: Vanlige vektere har IKKE begrenset politimyndighet, nei. Dette er helt feil. De vekterne som har begrenset politimyndighet er vanligvis de på flyplasser og andre viktige ting, kommer ikke på flere eksempler for øyeblikket. Men la oss nå si at denne vekteren hadde hatt begrenset politimyndighet. Da hadde det vært sånn at han kun hadde hatt politimyndighet innenfor butikken/senteret, og kun innen arbeidstiden sin, hvilket betyr at han uansett brøt loven ved å overfalle/pågripe noen UTENFOR området han hadde politimyndighet i. Jeg vil kalle det overfall fordi han hopper på en mann som snur ryggen til han og går bort fra han. Håper virkelig denne vekteren får en god smekk på pungen. Når den nye loven trer i kraft så vil man etter hva jeg har forstått kunne pågripe folk på ferskt spor, da hadde det vært lovlig, det denne vekteren gjorde, men ikke på en så voldelig måte. Pågripelse er siste utvei hvis ikke den mistenkte vil gi deg personalia så du kan anmelde han. Endret 27. oktober 2008 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Faktisk har vektere det vi kaller begrenset politimyndighet. De går gjennom et kurs iscenesatt av politiet og gjennomgår opplæring i hvordan man hanskes med farlige situasjoner. Alle dørvakter ved utesteder og sikkerhetspersonell (som Securitas, Hafslund, Pro-Sec etc) er nødt til å gjennomgå dette kurset. Bevilninger og bevis på fullført kurs er utstedt av politiet, ikke av vaktselskapene. Jeg har ikke lest hele tråden og vet ikke om noen allerede har kommentert dette, men: Vanlige vektere har IKKE begrenset politimyndighet, nei. Dette er helt feil. De vekterne som har begrenset politimyndighet er vanligvis de på flyplasser og andre viktige ting, kommer ikke på flere eksempler for øyeblikket. Men la oss nå si at denne vekteren hadde hatt begrenset politimyndighet. Da hadde det vært sånn at han kun hadde hatt politimyndighet innenfor butikken/senteret, og kun innen arbeidstiden sin, hvilket betyr at han uansett brøt loven ved å overfalle/pågripe noen UTENFOR området han hadde politimyndighet i. Jeg vil kalle det overfall fordi han hopper på en mann som snur ryggen til han og går bort fra han. Håper virkelig denne vekteren får en god smekk på pungen. Når den nye loven trer i kraft så vil man etter hva jeg har forstått kunne pågripe folk på ferskt spor, da hadde det vært lovlig, det denne vekteren gjorde, men ikke på en så voldelig måte. Pågripelse er siste utvei hvis ikke den mistenkte vil gi deg personalia så du kan anmelde han. For tretten hundrede gang, jeg støtter ikke reaksjonene som ble gitt mot "salattyven". Og jeg begriper ikke hvorfor så mange er uenig med meg om det med begrenset politimyndighet, da det var det jeg ble informert om da jeg begynte å jobbe i utelivsbransjen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) For tretten hundrede gang, jeg støtter ikke reaksjonene som ble gitt mot "salattyven". Og jeg begriper ikke hvorfor så mange er uenig med meg om det med begrenset politimyndighet, da det var det jeg ble informert om da jeg begynte å jobbe i utelivsbransjen. Jeg snakket mer generelt der, burde gjort det mer klart, men det var altså ikke rettet mot deg, kun det med begrenset politimyndighet. Som sagt, begrenset politimyndighet er noe som utstedes av politimesteren/lensmannen, og er ikke noe som en vanlig vekter har. Om du har blitt opplyst om at vektere har begrenset politimyndighet så har du altså blitt feilinformert Hvis han hadde hatt dette, kunne han lovlig ha pågrepet den mistenkte innenfor arbeidstiden- og området sitt. Endret 27. oktober 2008 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 At vi trenger vektere er utvilsomt. Spørsmålet er ikke om politiet skal gjøre vekternes jobb, men i hvor stor grad vi skal la vekterne gjøre politiets... Vektere skal aldri gjøre politiets jobb, men desverre har det blitt slik grunnet dårlige ressurser i politiet. Virker nesten om om politiet tenker: "ja, ja, vi er jo ikke der så la heller vekterne gjøre jobben", hvis dette er tilfellet er det et steg i feil utvikling. Dette handler også om at hele vekter bransjen må omorganiseres. Det må stilles høyere krav, det må skaffes bedre kvalifisert personell (som ikke har et kriminelt rulleblad) og kravene for oppførsel må bedres. En vekteruniform skal ikke gi muligheten til og behandle menensker som dritt. Vanskelig og bevise at disse "banke opp" og "spyle" episodene er sanne, men velger likevel og tro på de. Lenke til kommentar
Xtend Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Hvis han hadde hatt dette, kunne han lovlig ha pågrepet den mistenkte innenfor arbeidstiden- og området sitt. Hvis det er "salattyvepisoden" du sikter til nå, så hadde vekteren lovverket på sin side når han gikk til pågripelse av tyven. Vektere, eller andre for den saks skyld, trenger ikke å jobbe innefor et spesielt område, ei heller være på jobb for å pågripe på fersk gjerning eller ferske spor. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Hvis han hadde hatt dette, kunne han lovlig ha pågrepet den mistenkte innenfor arbeidstiden- og området sitt. Hvis det er "salattyvepisoden" du sikter til nå, så hadde vekteren lovverket på sin side når han gikk til pågripelse av tyven. Vektere, eller andre for den saks skyld, trenger ikke å jobbe innefor et spesielt område, ei heller være på jobb for å pågripe på fersk gjerning eller ferske spor. Dette er såvidt jeg vet feil, fordi den nye loven ikke har tredd i kraft enda. Det vil si at han ikke hadde noen rett til å pågripe/overfalle "salattyven". Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Nå har ingen av kurslærerene jeg har møtt på vekterskolen sagt noe om å hoppe på salattyver, men jeg er helt sikker i min sak når jeg sier at lærerene aldri ville sagt at man skulle hoppe på en tyv bakfra, uansett situasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå