Gå til innhold

Uerfarne vektere - Det nye politiet?!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan i alle fall si at jeg ikke stjeler i butikker eller angriper andre mennesker, og om en vekter prøver å pågripe meg med makt pga. en mistanke om tyveri vil jeg yte motstand, og være i min rett til å gjøre det.

Men så forventer jeg ikke mistanke om slikt. Og jeg kan for all del åpne handleposer og vise hva jeg har i lommene. :)

Lenke til kommentar
Men debatten handler om mer en denne "salat-tyven" (selv om den er dramatisk nok i seg selv), men om en utvikling der vektere med et halvt års utdannelse har muligheten til og utføre denne type handlinger uten og bli straffet for det.

Vet ikke om folk er klar over det, men politistudenter blir sendt ut i praksis etter bare ett skoleår. Ikke nødvendigvis helt sammenlignbart, men så har vekter tross alt ikke full politimyndighet heller.

Lenke til kommentar
Jeg kan i alle fall si at jeg ikke stjeler i butikker eller angriper andre mennesker, og om en vekter prøver å pågripe meg med makt pga. en mistanke om tyveri vil jeg yte motstand, og være i min rett til å gjøre det.

Men så forventer jeg ikke mistanke om slikt. Og jeg kan for all del åpne handleposer og vise hva jeg har i lommene. :)

Det er vel ingen vektere som vil eller kan pågripe deg ved mistanke. Pågripelse skal alltid gjøres "på fersk gjerning eller ferske spor". Men, har du stjålet en Bugg og blir pågrepet og gjør motstand, så kan du ikke påberope deg nødverge.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen vektere som vil eller kan pågripe deg ved mistanke. Pågripelse skal alltid gjøres "på fersk gjerning eller ferske spor". Men, har du stjålet en Bugg og blir pågrepet og gjør motstand, så kan du ikke påberope deg nødverge.

Det er det jeg vil frem til. Men historien viser vel at vektere har forsøkt å holde igjen folk etter dette prinsippet fordi de oppfatter at den aktuelle personen har stjålet, mens det kan forholde seg annerledes.

Det er det jeg sikter til. :)

Lenke til kommentar
Men, har du stjålet en Bugg og blir pågrepet og gjør motstand, så kan du ikke påberope deg nødverge.

Man kan vel det.

Hvis en vekter hopper opp på ryggen din el, for at du har stjålet en bugg så kan du vel absolutt gjøre motstand i nødverge. Maktbruk tillogmed til polititjenestemenn skal stå i forrhold til forbrytelsen. En politikonstabel skal ikke skyte en som har stjålet en bugg eller urinert på offentlig sted. Og vekterene har enda mindre maktbruk de har lov til å utføre (akkurat like mye som en vanelig borger faktisk)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Men, har du stjålet en Bugg og blir pågrepet og gjør motstand, så kan du ikke påberope deg nødverge.

Jo. Med mindre vekteren ser deg legge denne buggen (hva nå enn det er?) i lomma, så har de ingen ting å gjøre. Dersom butikkalarmen går, må de se deg spasere ut av butikken med et stort smil om munnen.

Lenke til kommentar

Man kan vel det.

Hvis en vekter hopper opp på ryggen din el, for at du har stjålet en bugg så kan du vel absolutt gjøre motstand i nødverge. Maktbruk tillogmed til polititjenestemenn skal stå i forrhold til forbrytelsen. En politikonstabel skal ikke skyte en som har stjålet en bugg eller urinert på offentlig sted. Og vekterene har enda mindre maktbruk de har lov til å utføre (akkurat like mye som en vanelig borger faktisk)

Nå strekker du strikken veldig langt. Jeg har ikke nevnt noe om å hoppe opp på ryggen til noen, men en helt normal pågripelse. Å stjele en Bugg er straffbart, en pågripelse i den forbindelse er ikke straffbart. Så gjør du motstand graver du deg bare dypere ned i grøfta.

Lenke til kommentar

Jo. Med mindre vekteren ser deg legge denne buggen (hva nå enn det er?) i lomma, så har de ingen ting å gjøre. Dersom butikkalarmen går, må de se deg spasere ut av butikken med et stort smil om munnen.

Som jeg har nevnt tidligere, en vekter skal ikke pågripe ved mistanke, men på fersk gjerning eller ferske spor.

En Bugg er forresten en tyggegummi fra den gang jeg var ung.

Lenke til kommentar

Man kan vel det.

Nå strekker du strikken veldig langt. Jeg har ikke nevnt noe om å hoppe opp på ryggen til noen, men en helt normal pågripelse. Å stjele en Bugg er straffbart, en pågripelse i den forbindelse er ikke straffbart. Så gjør du motstand graver du deg bare dypere ned i grøfta.

Se salattyven så ser du at jeg srekker ikke strikken så veldig langt.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Som jeg har nevnt tidligere, en vekter skal ikke pågripe ved mistanke, men på fersk gjerning eller ferske spor.

Ikke ferske spor. Enten så han deg gjøre det, eller så har han ingenting å han skulle sagt.

Lenke til kommentar

Ikke ferske spor. Enten så han deg gjøre det, eller så har han ingenting å han skulle sagt.
"Borgervernet" gjelder fersk gjerning og ferske spor. Paragrafen finner du tidligere i tråden.
Lenke til kommentar

JEg så en "dokkumentarserie/underholdnign serie" (tøyensenteret eller noe) om et kjøpesenter for noen år siden på TV

Han ene vakten der sa at om noen stjal for under 100kr kunne dem ikke gjøre noe med det, annet en å ta tilbake tingene.

Lenke til kommentar
JEg så en "dokkumentarserie/underholdnign serie" (tøyensenteret eller noe) om et kjøpesenter for noen år siden på TV

Han ene vakten der sa at om noen stjal for under 100kr kunne dem ikke gjøre noe med det, annet en å ta tilbake tingene.

Det er ikke riktig lenger. Det finnes ingen nedre grense for pågripelse ved nasking lenger. Om man stjeler for 50 øre eller 1999 kroner spiller ingen rolle, retten til pågripelse er tilstede. Loven om pågripelse for nasking ble endret i 2002.

Lenke til kommentar

Loven åpner for pågripelse av naskere på fersk gjerning eller ferske spor, og ved skjellig grunn til mistanke. En butikkansatt ser en person naske og kontakter da en vekter som går til pågripelse. Vekteren har da ikke sett at denne personen nasket, men kan pågripe ved skjellig grunn til mistanke. Dette har vekteren full rett til, vedkommende må ikke nødvendigvis ha sett hendelsen med egne øyne.

Lenke til kommentar
Jo, du strekker deg langt når du sammenligner med salattyven.

Hvordan da? Det har vært masser av slike eksempler på vektere som bruker mye mer makt enn de har lov til under en pågripelse. Så Det er vel helt greit å nevne slikt som et eksempel.

Det har f.eks kommet framm at vektere mange ganger har banket opp og spylt narkotikamissbrukere med brannslange for at de har tigget eller solgt blader ved et senter. Og det har også kommet framm at vektere har banket opp folk som ikke har betalt for billett og ikke godtar boten.

Ikke komm her å fortell meg at man ikke da kan gjøre motstend i nødverge. En venlig borger har akkurat de samme rettigheter og myndighet som en vekter.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...