Gå til innhold

Uerfarne vektere - Det nye politiet?!

Anbefalte innlegg

Det er iværtfall bra at kravet til vekterutdanningen har blitt mere omfattende slik at de største tomsingene blir silt bort - ikke at det forhindrer enn hver idiot til å bestå.

Men det må da mangle noe...

Jeg kjenner flere som jobber som vektere, men ikke har noen form for vekterkurs, og slik har det gått en stund.

En av de har jobbet som vekter i flere år, og har fremdeles ikke vekterkurs.

Mulig at utdanningen har blitt tøffere å komme igjennom, men det hjelper jo utrolig lite, da det ikke er noen som sjekker at vekterne faktisk har det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet tror jeg er at mange vektere faktisk ikke vet hva loven sier om fotografering på offentlig sted. Ærlig talt er det langt fra alle politifolk som vet det (de færreste vet nok hva loven sier om vannscootere, det er ikke et enestående problem). Men all den tid vi har eksempler på at både vektere (og politifolk) urettmessig nedlegger fotoforbud på enkeltsteder er det definitivt en problemstilling.

Forøvrig lurer jeg på hvorfor videoopptak fra denne hendelsen ikke er publisert enda.

Lenke til kommentar

Ja det er en god del folk i vekterbransjen som ikke skulle vært der. F.eks så var jo Jan Kvalen en vekter på tveitasenteret en stund. Denne mannen er altså en torpedo og var eller er "muskelmannen" i tveitagjengen.

En vekter har ikke noe mer myndighet enn en vanelig boger, men det er mange av dem som tydeligvis tror det. Hvis noen blir utsatt for vold av en vekter så er det bare og svare tilbake med vold i selvforsvar egenklig. Med mindre vekteren er en stor fyr da.

Politiet burde egenklig straffe vektere som missbruker sin stilling og bruker vold ekstra hardt pga deres posisjon (akkurat som at en som driver med kampsport får en skjerpet straff hvis han blir dømmt for voldsbruk)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at jeg er enig i at vekteren som angrep "salattyven" ikke gjorde jobben sin, og at det er virkelig synd at vektere velger å misbruke sin stilling, som ved å bruke vold på mistenkte personer på kjøpesentre og lignende.

Men det er viktig å huske på at langt fra alle vektere oppfører seg slik, og de aller fleste av oss, ihvertfall i Securitas, vet vår plass og oppgave, som er å observere og rapportere. Det han gjorde, var helt feil.

Sentervektere har autoritet til å bortvise uønskede personer, som for eksempel berusede eller narkomane. De har også autoritet til å holde fast på butikktyver, så lenge de blir tatt mens de gjør det, og det kan bevises at de er skyldige.

Disse rettighetene kan sammenlignes med at man har rett til å bortvise folk fra sin egen privat eiendom, og har rett til å holde fast på innbruddstyver til politiet ankommer. Den eneste autoritet vi har, er vår borgerrett og eventuell rett som vår kunde gir videre til oss.

Lenke til kommentar

Utvilsomt. Og jeg vil bare ha det sagt at jeg ikke er ute etter alle vektere. Jeg har kjent en del vektere, og jeg kjenner et par den dag i dag, de aller fleste er helt straite og trivelige folk som ikke viser slike takter.

Det jeg er opptatt av er at vi ikke skal skape et samfunn der vekteres autoritet blir total, jeg vil i alle tilfeller ikke ha et samfunn som Sverige, der private vakter (Ordningsvakter) har tilnærmet politiautoritet og lov til å bære batong, som de kan bruke litt for ofte. Et slikt samfunn er helt klart et uønsket samfunn.

Lenke til kommentar

Det er ikke det som er spørsmålet, spørsmålet er om man skal tillate vektere å opptre som politi.

Dog er det selvfølgelig klart at mangelen på politi vil føre til en økt etterspørsel etter vektere. Om det nødvendigvis er slik at det ville blitt bedre uten de rødgrønne vet jeg ikke helt, politikrisen er noe som har vært tverrfaglig forsterket de siste ti årene, og FRP har støttet et par av de regjeringene. Ellers er det vel verdt å nevne at det er noe man ikke løser på dagen, det tar tid å få utdannet flere politifolk. Men så er det også noe regjeringen har satt et fokus på, de utdanner flere politifolk nå enn under noen av Bondevik-regjeringene, og det er jo merkelig at FRP kunne støtte budsjetter som utdannet så få politifolk.

:)

Lenke til kommentar
Kurs hindrer ingen, det må bli mye strengere regler på hva som er lov og ikke. Det må også bli mye strengere intern kontroll på vektere som gjentatte ganger trår over streken.

Det er allerede vanvittig strenge kontroller på alt mulig, så det er ikke nødvendig. Selv om ting skjer, så betyr det ikke at folk lar det skje. Vektere som trår over streken blir fjernet ganske umiddelbart.

Lenke til kommentar
Kurs hindrer ingen, det må bli mye strengere regler på hva som er lov og ikke. Det må også bli mye strengere intern kontroll på vektere som gjentatte ganger trår over streken.

Det er allerede vanvittig strenge kontroller på alt mulig, så det er ikke nødvendig. Selv om ting skjer, så betyr det ikke at folk lar det skje. Vektere som trår over streken blir fjernet ganske umiddelbart.

En vekter som trår over streken blir sjeldent fjernet. Som regel eneste gangene jeg har sett det skje er hvis media blir involvert og lager sak ut av det eller vekter blir tatt til retten og taper. Jeg kjenner til flere vektere som har gang på gang sluppet unna med bruk av unødvendig vold, slengt med leppa eller på andre måter grovt neglesjert sin jobb.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Jepp, men det tar jeg som en selvfølgelighet. Var det ikke ulovlig å fotografere med fotostativ nærmere en riksgrense enn 200m før? ;)

Men det blir en digresjon.

I lov-/regelverket (riksgrenseloven og grenseavtalen) er det faktisk fremdeles regulert/forbudt på den norsk-russiske grensen. Tidligere omfattet det både linsestørrelse, stativ og litt annet småtjafs. Men i dag er det bred enighet om at det ikke skal håndheves selv om det står i lovverket, og lov-/regelverket skal etter hvert skrives om. Provoserende fotografering er selvfølgelig unntaket.

Vi trenger litt digresjoner innimellom. :)

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
En vekter som trår over streken blir sjeldent fjernet. Som regel eneste gangene jeg har sett det skje er hvis media blir involvert og lager sak ut av det eller vekter blir tatt til retten og taper. Jeg kjenner til flere vektere som har gang på gang sluppet unna med bruk av unødvendig vold, slengt med leppa eller på andre måter grovt neglesjert sin jobb.

Det er heller motsatt, slike situasjoner er heller sjeldne. Jeg kjenner til vektere som ble oppsagt pga feilrapportering. Det du beskriver er ikke frekvent i vekterbransjen.

Lenke til kommentar
De har lov til å holde deg tilbake frem til politiet kommer.

Ikke noe mer enn du har lov til å holde meg igjen på gaten. Vi har alle har lov til å holde deg igjen hvis du blir tatt i å gjøre noe i fersk gjerning, ellers går det under frihetsberøvelse. Samme gjelder ransakelse, noe vi kun har lov til hvis det er snakk om at en "pågrepet" person oppfører seg truende med et objekt (kniv, kølle, våpen).

Litt av problemet slik jeg ser det er når det blir det blir opprettet selskap som ansetter en masse folk for og håndheve de rettighetene vi har på en organisert måte slik de gjør, det blir helt feil for min del, vi har ett polti for en grunn!. Ser ikke for meg at våre lover ble laget for at det skulle opprettes en haug av private politi som skulle håndheve dem og rettferdiggjøre sine handlinger med lange ovenpå og ned taler om at vi har rett, vi utøver bare huseiers rett, vi utøver bare vår borgerrett osv osv..på den annen side, det er helt greit at folk blir sysselsatt til og kjøre rundt og se at det ikke brenner når man er bortreist,forventer ikke annet enn en sms om at huset ditt brenner,man har da forsikring, bare greit og vite om man skal bestille hotellrom!.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...