NikkaYoichi Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Nei, jeg forstår ikke hvordan du kan komme til slike konklusjoner når det å ha en diskusjon om et gjenglemt månedskort ikke trenger å bety noe mer enn akkurat det. Jeg tolket det derfor dit at vedkommende hadde lagt igjen månedskortet sitt ved et uhell og nå kom tilbake for å hente det. Det er den naturlige tolkningen, sett i lys av den informasjonen vi har for oss. Strengt tatt så er det litt vel konspiratorisk å skulle anta at en diskusjon er ensbetydende med å snike. Slik jeg tolker situasjonen så sitter snikerne på kollektivt transportmiddel uten gyldig billett. Når de så blir tatt i kontroll så påstår vedkommende at månedskortet ligger igjen hjemme. Hvis han hadde lagt igjen månedskortet på det aktuelle transportmiddelet så hadde vedkommende hatt gyldig reisepass og derfor også sluppet å blitt kastet av antar jeg. Jeg synes det er skammelig at folk prøver å snike på kollektivtrafikken, det er slike som meg som sponser dem. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Nei, jeg forstår ikke hvordan du kan komme til slike konklusjoner når det å ha en diskusjon om et gjenglemt månedskort ikke trenger å bety noe mer enn akkurat det. Jeg tolket det derfor dit at vedkommende hadde lagt igjen månedskortet sitt ved et uhell og nå kom tilbake for å hente det. Det er den naturlige tolkningen, sett i lys av den informasjonen vi har for oss. Strengt tatt så er det litt vel konspiratorisk å skulle anta at en diskusjon er ensbetydende med å snike. Slik jeg tolker situasjonen så sitter snikerne på kollektivt transportmiddel uten gyldig billett. Når de så blir tatt i kontroll så påstår vedkommende at månedskortet ligger igjen hjemme. Hvis han hadde lagt igjen månedskortet på det aktuelle transportmiddelet så hadde vedkommende hatt gyldig reisepass og derfor også sluppet å blitt kastet av antar jeg. Jeg synes det er skammelig at folk prøver å snike på kollektivtrafikken, det er slike som meg som sponser dem. Ja, da er det vel fortjent at de fikk juling av en vekter. Aller helst burde konduktøren knust kneskålene deres og overlevert dem til vekterne som kunne puttet dem i Oslo Sporveiers eget private fengsel og satt dem til å jobbe inn igjen boten. Og gud forby om noen skulle kritisert dette, kan ikke forsvare kriminelle må vite! Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Ja, da er det vel fortjent at de fikk juling av en vekter. Aller helst burde konduktøren knust kneskålene deres og overlevert dem til vekterne som kunne puttet dem i Oslo Sporveiers eget private fengsel og satt dem til å jobbe inn igjen boten. Og gud forby om noen skulle kritisert dette, kan ikke forsvare kriminelle må vite! Det er foreløpig ikke fremlagt noen som helst dokumentasjon på at de faktisk ble banket opp av vektere. Frem til det foreligger slik dokumentasjon så skal du være veldig forsiktig med å fresette injurierende påstander. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Snyltere skal tas, og straffes slik at de ikke gjør det igjen. Snyltere er det verste man finner - nest etter FRP'ere. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Alltid hyggelig å sammenligne politisk rettning med kriminalitet. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Er verdt å huske på at det aldri er vekterene sine forklaringer som kommer frem, det er alltid de andres forklaringer som kommer for offentligheten. De kan si nøyaktig hva de vil - for ingen kan motsi dem eller si det var feil. Og folk tror selvfølgelig på alt sammen. Nei, vi tror ikke på historiene. Her hadde heldigvis noen dokumentert hendelsesforløpet, dette hadde aldri vært en sak hvis ikke noen hadde filmet og tatt bilder av hva som skjedde. Man kan jo bare tenke seg alle saker som aldri blir dokumentert. Blandt annet de narkomanes egen påstander og blind og grov vold utført av vektere. Å banke opp og trakassere mennesker er straffbart i Norge, men tydeligvis ikke for vekterne Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Det er ulovlig å snike på trikk, tog og buss også - samt å nekte å forlate stedet når de blir oppdaget. Hvis vekterne er nødt til å gi dem juling for å få dem til å forlate stedet så er det jammen de kriminelle utskuddene som nekter å gå av som har gjort noe feil. Hadde forlatt stedet hadde de heller ikke fått juling. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 vel guardia sevil i spania var jo en ting som funket helt til de mistet makten Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Kan du utdype? Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Det er ulovlig å snike på trikk, tog og buss også - samt å nekte å forlate stedet når de blir oppdaget. Hvis vekterne er nødt til å gi dem juling for å få dem til å forlate stedet så er det jammen de kriminelle utskuddene som nekter å gå av som har gjort noe feil. Hadde forlatt stedet hadde de heller ikke fått juling. Å banke opp noen fordi de nekter å forlate stedet er uforholdmessig voldsbruk i henhold til forseelsen, og når vekteren i tillegg ikke har i nærheten av de fullmaktene politiet har, er det skandaløst at noen støtter det. Hvis vekterne får problemer skal heller politiet tilkalles. Lenke til kommentar
Hudrin Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 at dette teamet diskuteres så heftig både her og i andre forum viser bare en ting, folket vil ikke ha privatpersoner til og utøve politimakt uansett hvilken paragraf og rett det påropes, det er for lite politi rett og slett, når det er sagt, vekter er utmerket til og ha til og passe på hus for så og ringe politet gi beskrivelser osv,hjelpe til ved brann og evt førstehjelp ved ulykkessteder,hjelpe til i evt. taxikøer osv, altså slikt folk vil oppfatte som nyttige uten at man føler det har gått over en grense som det gjør idag. sikkert mye flinke folk i yrket og like mye dårlige som setter alt i et dårlig lys, bli flinkere til og rydde opp sier jeg bare til de forsjellige selskaper! det tror jeg ville hjelpe enormt. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg har enda ikke sett bransjen ta et oppgjør med seg selv. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Fembarnsmor lagt i bakken av fire vektere Med etterhvert fire vektere fra Vakt Service over seg ble Naima Abdirahman lagt i bakken i oppgangen til Aftenposten på Oslo S torsdag ettermiddag. Like etter får de fire vekterne assistanse av to til, og 32-åringen holdes effektivt nede på gulvet i flere minutter. Flere ansatte i Aftenposten ble vitner til episoden ved 14-tiden torsdag, og politiet ble varslet. Vitnene hørte at kvinnen flere ganger ba om å få snakke med en journalist eller politiet fordi hun mente seg trakassert og utsatt for vold fra vekterne side. Bilder fra overvåkingskameraene på veggene viser også at fem vektere fysisk sperrer veien for Naima og hindrer henne i å gå helt opp til resepsjonen i avisen. Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor FOTO: PER ANNAR HOLM Jeg er alenemor, og trengte å få tatt ut penger jeg hadde stående på kontoen min i Nordea bank på Oslo S. Siden jeg hadde mistet bankkortet mitt, hadde jeg fått med meg en skriftlig bekreftelse stemplet på en kopi av oppholdtillatelsen min fra NAV på Grønland om at jeg virkelig er den jeg er. Men dette godtok ikke banken. Fembarnsmoren har ingen problemer med å innrømme at hun ble både fortvilet og sint, men sier selv hun fulgte vekternes pålegg om å forlate banken da hun ble bedt om dette. Ifølge henne selv skal den ene vekteren da ha sagt : "alle fra Somalia er fattige og tigger penger i stedet for å jobbe og bygge landet som oss andre." Naima Abdirahman sier at grunnen til at hun forsøkte å komme inn til Aftenposten, var at hun mente vekterne hadde brukt unødvendig mye vold, ifølge 32-åringen stengte vekterne døren for henne etter at hun hadde kommet seg på bena igjen. Legetime handlinger eller ytterligere vektervold? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Før jeg sier noe spesifikt om denne saken avventer jeg ytterligere informasjon om hendelsesforløpet (jeg antar Aftenposten vil offentliggjøre bl.a. videomateriale og flere bilder i løpet av de kommende dagene, samt at vitner nok vil melde seg). Men jeg vil på generelt grunnlag uttrykke bekymring for et økende vektervelde i Norge, og jeg vil spesifikt vise til følgende utdrag fra saken; "Da en fotoreporter fra Aftenposten forsøkte å ta bilder av situasjonen, grep vekterne fysisk inn og nektet ham å gjøre jobben sin under henvisning til at det var fotoforbud på stedet. - Her har du ikke lov til å ta bilder uten tillatelse fra gårdeier, forklarte skiftlederen fra Vakt Service i oppgangen til Aftenposten." Dette er klart i strid med norsk lov, og det styrker ikke akkurat vekternes sak. Det gir i alle fall meg et inntrykk av at de hadde noe å skjule. Men som sagt, jeg vil avvente mer informasjon før jeg tar noen stilling til denne saken utenfor dette, men en slik håndtering av fotografer er noe som virkelig hinter om en ukultur, det er på ingen måte et uvanlig fenomen, og det er merkelig at det ikke er noe vektere informeres om. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Er vell ingen bombe at de ikke vil ha seg klistret over førstesiden av aftenposten. Er da folk før som har fått livet ødelagt av folk som vil ha "rettferdighet". Link til hele artikkelen? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 R083r7 linker til artikkelen. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3373291.ece Man kan gjerne ønske å ikke bli fotografert, i så fall får en vende ansiktet bort. En har ikke under noen som helst omstendighet lov til å hindre fotografering med fysisk makt på offentlig sted i Norge. Det kan i verste fall regnes som overfall, og i en sak som dette svekker det i alle tilfeller din troverdighet. Uansett om du skjuler noe eller ei vil mange anta det. Det er en særdeles uklok handling, som dessuten mangler lovhjemmel, det virker endog lovstridig. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Det er iværtfall bra at kravet til vekterutdanningen har blitt mere omfattende slik at de største tomsingene blir silt bort - ikke at det forhindrer enn hver idiot til å bestå. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Hatt jobb som vekter på siden i snart 4 år, og sier meg enig i at det virkelig må ryddes opp i bransjen. Det finnes altfor mange som ikke takler det ansvaret de blir gitt, og misbruker det som kan misbrukes. Spesielt må det ryddes opp på høy-risiko plasser hvor jeg personlig har sett at de domineres av "wannabe-politi"-typen vektere som leker rambo på jobb og ofte fremprovoserer unødvendige situasjoner. Jeg har behandlet nøyaktig den samme kunde-gruppen som disse og har opplevd en brøkdel av situasjonene de har hatt. Kun fordi den gruppen, hvor jeg holder til, blir behandlet med respekt fremfor forhåndsdømming og nedverdigelse. Endret 15. november 2009 av Vizla Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 En har ikke under noen som helst omstendighet lov til å hindre fotografering med fysisk makt på offentlig sted i Norge. ...Det er en særdeles uklok handling, som dessuten mangler lovhjemmel, det virker endog lovstridig. Med mindre du fotograferer fra offentlig område, men inn på et militært "fæstningsværk eller dertil hørende anlæg", vel å merke. Strafferamme på inntil ett års fengsel vil si at fotografen kan pågripes, setter han seg da til motverge er man fort over på nødvergebestemmelsene.. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 En har ikke under noen som helst omstendighet lov til å hindre fotografering med fysisk makt på offentlig sted i Norge. ...Det er en særdeles uklok handling, som dessuten mangler lovhjemmel, det virker endog lovstridig. Med mindre du fotograferer fra offentlig område, men inn på et militært "fæstningsværk eller dertil hørende anlæg", vel å merke. Strafferamme på inntil ett års fengsel vil si at fotografen kan pågripes, setter han seg da til motverge er man fort over på nødvergebestemmelsene.. Jepp, men det tar jeg som en selvfølgelighet. Var det ikke ulovlig å fotografere med fotostativ nærmere en riksgrense enn 200m før? Men det blir en digresjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå