Gå til innhold

Uerfarne vektere - Det nye politiet?!

Anbefalte innlegg

Det er irrelevant om de oppførte seg eksemplarisk, overdreven maktbruk hører ingensteds hjemme. Det skal være lov å diskutere en billettpris man mener er ukorrekt, uten å bli slept vekk av flere vektere for så å bli banket opp. Jeg mener å huske at den ene av ungdommene fikk filmet episoden med kameraet på mobilen sin, og ut i fra de bildene så ser man tydelig at flere vektere går løs på de. Episoder som dette skal ikke bagatelliseres.

Overdreven maktbruk hører ingensteds hen, helt enig. Problemet er at du ikke ser foranledningen for basketaket.

Uenigheten dreide seg angivelig om et gjenglemt månedskort, ikke om billettpris. Jeg tror ikke noe på at de 2 gutta forteller hele sannheten.

Hvorfor skulle de lyve? Foranledningen for hva som skjedde er uansett til syvende og sist irrelevant, da det aldri kan legitimere hva vi vet skjedde, nemlig at to gutter ble offer for et brutalt angrep av flere vektere. Ingenting kan forsvare en slik maktbruk, absolutt ingenting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bl.a. intervjuet de også to helt vanlige ungdommer som kunne fortelle at de hadde blitt grisebanket av vektere, fordi de var uenige med konduktøren angående prisen på togbillettene. Mener du at slikt er akseptabelt?

Var det uprovosert er det ikke akseptabelt.

Men det vet vi ikke noe om, så vi aner ikke om de vekterene handlet riktig eller galt.

Lenke til kommentar
Bl.a. intervjuet de også to helt vanlige ungdommer som kunne fortelle at de hadde blitt grisebanket av vektere, fordi de var uenige med konduktøren angående prisen på togbillettene. Mener du at slikt er akseptabelt?

Var det uprovosert er det ikke akseptabelt.

Man har kun anledning til å utøve vold dersom man er i en situasjon der man er truet. Flere vekter, to ungdommer. Med mindre ungdommene var bevæpna så hadde ikke vekterne anledning til å utøve vold.

Det er skummelt hvordan folk som er smarte nok til å skrive korrekt norsk allikevel velger egne verdier fremfor norsk lov når de skal bedømme om vektere bryter norsk lov. Er vi virkelig den siste sovjetstat?

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle de lyve?

Har ikke sagt at de lyver, men at de muligens unnlater å fortelle hele sannheten. Hvorfor skulle 6 vektere gå løs på en person som rolig diskuterte et problem?

Det er skummelt hvordan folk som er smarte nok til å skrive korrekt norsk allikevel velger egne verdier fremfor norsk lov når de skal bedømme om vektere bryter norsk lov. Er vi virkelig den siste sovjetstat?

Oppegående som du er, burde du visst at media ikke alltid fremstiller saker fra et objektivt ståsted. Dermed er det ALLTID viktig at man får kjennskap til foranledningen for situasjonen, og at samtlige innvolverte får mulighet til å forklare seg. Reflekterte personer trekker ikke forhastede konklusjoner basert på nyhetsoppslag fra en tabloidavis.

Jeg kjenner 2 vektere som i media ble anklaget for å ha utøvd vold mot 2 narkomane. I begge tilfellene fortalte de narkomane at de hadde blitt brutalt overfalt. Kameradekningen viste at den ene vekteren hadde blitt truet med kniv, mens den andre hadde blitt truet med sprøyte. "Offrene" for påstått vektervold er ikke alltid så uskyldige som de selv hevder...

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle de lyve? Foranledningen for hva som skjedde er uansett til syvende og sist irrelevant, da det aldri kan legitimere hva vi vet skjedde, nemlig at to gutter ble offer for et brutalt angrep av flere vektere. Ingenting kan forsvare en slik maktbruk, absolutt ingenting.

Hvis de ikke vil betale for å reise kollektivt så er de i sin fulle rett når de kaster dem av, hvis de nekter å forlate bussen/toget frivillig. Det er litt merkelig det der, jeg har aldri blitt behandlet dårlig av vektere eller politi, motro om det har noe med at jeg har hatt rent mel i posen de gangene jeg har blitt utsatt for billettkontroll på forskjellige kollektivtrafikktilbud og de gangene jeg har blitt ransaket av politiet. For ja, jeg har blitt utsatt for begge deler. Jeg har også opplevd at vektere har spurt om de fikk se i posene mine når jeg har vært på større kjøpesenter. En rask avklaring av situasjonen, siden jeg hadde rent mel i posen var at de fikk se i posen min. De gjør tross alt en jobb som kommer oss alle til gode - dere vet vel hvem som må betale for at folk stjæler som ravner i butikker? Jo, det er oss lovlydige borgere det. Prisene på varene går opp fordi svinnet er høyt.

Disse guttene er nok misfornøyd med at de ble tatt etter å forsøke å snike, for deretter å prøve å lyve om hva som egentlig skjedde. Det vil i så fall ikke være første gangen.

Lenke til kommentar
[

Oppegående som du er, burde du visst at media ikke alltid fremstiller saker fra et objektivt ståsted. Dermed er det ALLTID viktig at man får kjennskap til foranledningen for situasjonen, og at samtlige innvolverte får mulighet til å forklare seg. Reflekterte personer trekker ikke forhastede konklusjoner basert på nyhetsoppslag fra en tabloidavis.

Oppegående som jeg er, så mener jeg at staten har maktmonopol. Vektere har kun lov til å utøve makt dersom de er i fare. Med mindre de to gutta hadde kniv, så er dette et soleklart eksempel på maktmisbruk. At folk forsvarer voldskriminelle vektere er skremmede.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
Oppegående som jeg er, så mener jeg at staten har maktmonopol. Vektere har kun lov til å utøve makt dersom de er i fare. Med mindre de to gutta hadde kniv, så er dette et soleklart eksempel på maktmisbruk. At folk forsvarer voldskriminelle vektere er skremmede.

At folk forsvarer kriminelle er vel mer skremmende egentlig.

Lenke til kommentar

At folk forsvarer kriminelle er vel mer skremmende egentlig.

Indeed. Jeg har jo ikke forsvart noen kriminelle, men det gjør jo du: Nemlig ved å gi fullstendig støtte til også de kriminelle vekterne. Det virker som om du har en fabelaktig tro på autoriteter. På med uniform, og enkelte folk blir automatisk overveldet av sin kjærlighet for autoritetene. Vel - vektere er stort sett guttunger og jenter i uniform. Mange av dem er bra folk, men noen av dem er hodeløse og når folk ikke engang innser det så føler jeg at fasciststaten og/eller kommuniststaten er et steg nærmere.

Lenke til kommentar

Jeg har som sagt aldri opplevd ubehageligheter med vektere. ALDRI! Jeg har flere ganger vært i billettkontroll, butikkontroll osv. Aldri har vekterne oppført seg på en måte jeg har oppfattet som ubehagelig.

Forskjellen her er at noen forsøkte å snike på kollektivtilbudet, men de ble heldigvis tatt på fersk gjerning. Siden de måtte fjernes med makt så antar jeg at de nektet å forlate åstedet. Det er disse kriminelle utskuddene du forsvarer. Det er slike som har mye av skylden til at lovlydige borgere må betale dyrt for sine billetter. Hadde det vært opp til meg så hadde de blitt kastet i fengsel.

Lenke til kommentar

Hvis de ikke vil betale for å reise kollektivt så er de i sin fulle rett når de kaster dem av, hvis de nekter å forlate bussen/toget frivillig. Det er litt merkelig det der, jeg har aldri blitt behandlet dårlig av vektere eller politi, motro om det har noe med at jeg har hatt rent mel i posen de gangene jeg har blitt utsatt for billettkontroll på forskjellige kollektivtrafikktilbud og de gangene jeg har blitt ransaket av politiet. For ja, jeg har blitt utsatt for begge deler. Jeg har også opplevd at vektere har spurt om de fikk se i posene mine når jeg har vært på større kjøpesenter. En rask avklaring av situasjonen, siden jeg hadde rent mel i posen var at de fikk se i posen min. De gjør tross alt en jobb som kommer oss alle til gode - dere vet vel hvem som må betale for at folk stjæler som ravner i butikker? Jo, det er oss lovlydige borgere det. Prisene på varene går opp fordi svinnet er høyt.

Disse guttene er nok misfornøyd med at de ble tatt etter å forsøke å snike, for deretter å prøve å lyve om hva som egentlig skjedde. Det vil i så fall ikke være første gangen.

Har du i det hele tatt fått med deg hva dette handler om? De ble slept vekk og så banket opp av flere vektere. Det er helt uakseptabelt, uansett foranledning. Hvis du betviler hva som skjedde så kan du jo bare ta en titt på den dokumentaren som ligger på NRKs nettsider.

Vektere skal ikke pågripe folk, det er allerede påpekt flere ganger i denne tråden. Det er skremmende at folk her inne tar til orde for en privatisering av ordensmakten.

Sommertroll: Foranledningen er som sagt irrelevant fordi jeg ikke kan se hvordan den uansett skulle kunne forsvare at seks vektere sleper med seg to ungdommer for så å banke dem opp.

Lenke til kommentar
Har du i det hele tatt fått med deg hva dette handler om? De ble slept vekk og så banket opp av flere vektere. Det er helt uakseptabelt, uansett foranledning. Hvis du betviler hva som skjedde så kan du jo bare ta en titt på den dokumentaren som ligger på NRKs nettsider.

Kan du dokumentere at de ble banket opp?

Vektere skal ikke pågripe folk, det er allerede påpekt flere ganger i denne tråden. Det er skremmende at folk her inne tar til orde for en privatisering av ordensmakten.

Hva skulle de gjort om ungdommene nektet å forlate toget/trikken/bussen? Ringt til politiet? :rofl:

Sommertroll: Foranledningen er som sagt irrelevant fordi jeg ikke kan se hvordan den uansett skulle kunne forsvare at seks vektere sleper med seg to ungdommer for så å banke dem opp.

Jeg har enda ikke sett noen dokumentasjon på at det faktisk er tilfelle heller, så en hypotetisk påstand fortjener hypotetiske svar.

Lenke til kommentar

Har sett dokumentaren jeg. Er ikke så lett å se nøyaktig hva som skjedde. Og jo, vektere kan pågripe/anholde folk under gitte omstendigheter.

Ser du at vekterne sleper med seg personene ut av bussen/trikken, for så å banke dem opp? Basert på den lille mobilsnutten kan man vel neppe trekke såpass bastante konklusjoner... ;)

Lenke til kommentar

Hva skulle de gjort om ungdommene nektet å forlate toget/trikken/bussen? Ringt til politiet? :rofl:

Ja. Er det så morsomt at det er maktmonopol her i landet?

Og når skal du si unnskyld for dine grove påstander om at jeg holder med de kriminelle? Jeg er kanskje litt pompøs når jeg sier dette - men jeg er over gjennomsnittet opptatt av lovlydighet (for alle parter). Jeg blir rett og slett forbanna når noen påstår at jeg holder med de kriminelle - så enten kan du forklare deg, eller så sier du bare unnskyld.

Lenke til kommentar

Kan du dokumentere at de ble banket opp?

Jeg har enda ikke sett noen dokumentasjon på at det faktisk er tilfelle heller, så en hypotetisk påstand fortjener hypotetiske svar.

1. Jeg har allerede henvist til denne dokumentaren. En av ungdommende tok opp hendelsen med kameraet på mobilen sin.

2. De skulle iallefall ikke banket dem opp, det har ikke engang politiet rett til. Og ja, hvis det eskalerte til en situasjon som vektere ikke har noen forutsetning for å takle, så skulle politiet bli tilkalt.

3. Se punkt 1.

Lenke til kommentar
Ja. Er det så morsomt at det er maktmonopol her i landet?

Det som er morsomt er at man skulle ha stoppet toget/trikken/bussen for å vente på politiet, men alle de andre passasjerene fint måtte vente fordi at disse tullingene nektet å forlate stedet. De hadde ikke løst billett så vidt jeg har forstått og nektet videre å forlate stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...