Gå til innhold

Uerfarne vektere - Det nye politiet?!

Anbefalte innlegg

Her syns jeg det skurrer noe fryktelig. Nå skal jeg ikke synse om dine politiske ståsted, men å mene at all kriminalitet skjer på ren og skjær fri vilje medfører en virkelighetsforståelse som ikke lignerer grisen. Ikke alle har muligheten til å unngå kriminalitet for å overleve, og for mange betyr også et kriminelt et mer luksuriøst liv enn et liv i minstelønnjobb.

Ingen her i Norge må begå kriminelle handlinger for å overleve, å påstå noe annet er det reneste sludder! Har du hørt om sosialen? Jeg har vært sosialklient selv jeg, så jeg vet alt om det å ikke ha mer penger enn akkurat nødvendig, jeg ble ikke kriminell av den grunn.

Det jeg skrev var vel mer eller mindre en reaksjon på at noen kan skrive at kriminelle gjør det de gjør av ren og skjær fri vilje. Nasking er et område jeg kan være enig i at beskrivelsen kan passe (noe jeg også skrev), men når over en tredjedel av de som sitter i fengsel i dag er det for narkotikakriminalitet så syns jeg det er drøyt å si at disse har gjort noe av fri vilje. Forøvrig er jeg motstander av konseptet fri vilje, men det er en annen diskusjon.

Her syns jeg det skurrer noe fryktelig. Nå skal jeg ikke synse om dine politiske ståsted, men å mene at all kriminalitet skjer på ren og skjær fri vilje medfører en virkelighetsforståelse som ikke lignerer grisen. Ikke alle har muligheten til å unngå kriminalitet for å overleve, og for mange betyr også et kriminelt et mer luksuriøst liv enn et liv i minstelønnjobb.

Svært mye av det som stjeles er ikke for å overleve. At narkomane i desperasjon stjeler kan jeg forstå, men deres vilje er fortsatt fri. Det er fortsatt en handling de velger å gjøre, selv om de føler at de må.

Dette blir jo en avsporing av det opprinnelige debatten, men som jeg skrev så er jeg enig i at nasking er noe en kan gjøre av "fri vilje" (hvis et slikt begrep i det heletatt eksisterer), men å forklare all kriminalitet med "fri vilje" er alt for lett. Det var dette jeg reagerte på. Har du lyst til å ta debatten om fri vilje kan vi godt gjøre det, men ikke i denne tråden.

Det er klart, men det unskylder ikke vektere å gå utenfor sitt arbeidsfelt og myndighet.

Selvfølgelig ikke, men det tror jeg ikke de fleste vektere gjør heller. Poenget var å presisere at Politiet, med betjenter som har gjennomgått omfattende utdannelse, også gjør grove overtramp.

Såklart, mennesker er mennesker. Men forskjellen er at vektere ikke har oppgaven om å pågripe mennesker i utgangspunktet, noe politiet har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg skrev var vel mer eller mindre en reaksjon på at noen kan skrive at kriminelle gjør det de gjør av ren og skjær fri vilje. Nasking er et område jeg kan være enig i at beskrivelsen kan passe (noe jeg også skrev), men når over en tredjedel av de som sitter i fengsel i dag er det for narkotikakriminalitet så syns jeg det er drøyt å si at disse har gjort noe av fri vilje. Forøvrig er jeg motstander av konseptet fri vilje, men det er en annen diskusjon.

Jeg er av den oppfatning at et hvert menneske kan velge hvilke handlinger det ønsker å utføre. Jeg har gjort noen dumme ting i mitt liv jeg også, men jeg har alltid selv valgt å gjøre dem.

Du er motstander av konseptet fri vilje? Du er altså determinist? (http://en.wikipedia.org/wiki/Determinism)

Hva mener du med at det er drøyt å si at de som sitter i fengsel for narkotikakriminalitet har gjort dette av fri vilje? Er ikke det ganske åpenbart? Noen spør deg: "Vil du frakte denne pakken med kokain til Norge?" Velger du ikke selv om du ønsker å gjøre dette? Jo, i aller høyeste grad.

Lenke til kommentar

Det er en annen tråd. Det vi derimot kan debattere i denne tråden er at rusmisbrukere i Oslo forteller at de blir dratt ned i kjellere og smug og banket opp av vektere. At politiet i Oslo etterforsker vektere. Og at flere vektere som arbeider med verditransport, forteller på nettstedet Facebook hva de driver med. Det ser ut til at ukulturen innen denne bransjen ingen ende vil ta.

Lenke til kommentar
Det ser ut til at ukulturen innen denne bransjen ingen ende vil ta.

Ukulturen vil ta en ende. Tror du ingenting blir gjort? Det er alltid sjefer til å kontrollere vekterene. Det blir gitt beskjed om at man ikke skal legge ut informasjon om jobben på internett. Arbeidsgiverene i vekterfirmaene holder god kontroll. Hva tror du skjer med de som legger ut slik informasjon? Det er oppsigelsesgrunn, enten mister de jobben, eller så får de kraftig beskjed om at slik ikke er tillatt. Samtidig informerer man alle ansatte om taushetsplikt.

At det er en konflikt mellom næringsdrivende og dagdrivere (narkomane og tiggere) i Oslo er ingen nyhet. En rusmisbrukers ord er ikke alltid verdt så mye. Jeg hørte noen skrekkhistorier om vektere som tok med seg narkomane i et underjordisk kompleks 5 etasjer under Oslo S. Politiet etterforsker alle mulige mennesker i alle bransjer.

Det er ikke noe problem med hverken vektere eller bransjen generelt. Slutt å gi inntrykk av at det er motsatt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det er ikke noe problemer eller noen ukultur fordi vi ikke har disse enkeltepisodene i mange av landets største byer. Og det ordene til en beruset mann er ikke like mye verdt som en som er ved full bevissthet. Narkotika føkker med huene til folk - bare se hvor mange av dem som begynner å tro på Jesus. Tror du ikke narkotika påvirker hvordan man oppfatter verden? Tror du ikke narkotika gjør noe med psyken?

Lenke til kommentar
Hvis det ikke er noe problemer eller noen ukultur i denne bransjen, hvordan kan du da forklare alle disse "enkeltepisodene". Og hvorfor er ikke "en rusmisbrukers ord ikke alltid verdt så mye"?

Er det en generell ukultur i politet også? Det finnes råtne epler hos politet også. De aller fleste vektere jeg har møtt har gjort en god jobb.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe problemer eller noen ukultur fordi vi ikke har disse enkeltepisodene i mange av landets største byer. Og det ordene til en beruset mann er ikke like mye verdt som en som er ved full bevissthet. Narkotika føkker med huene til folk - bare se hvor mange av dem som begynner å tro på Jesus. Tror du ikke narkotika påvirker hvordan man oppfatter verden? Tror du ikke narkotika gjør noe med psyken?

Det var ikke bare narkomane som ble intervjuet i forbindelse med brennpunktdokumentaren. Bl.a. intervjuet de også to helt vanlige ungdommer som kunne fortelle at de hadde blitt grisebanket av vektere, fordi de var uenige med konduktøren angående prisen på togbillettene. Mener du at slikt er akseptabelt?

Lenke til kommentar
De aller fleste vektere jeg har møtt har gjort en god jobb.

... og det er min erfaring også. Problemet er nok heller at enkelte fokuserer kun på det negative.

Det var ikke bare narkomane som ble intervjuet i forbindelse med brennpunktdokumentaren. Bl.a. intervjuet de også to helt vanlige ungdommer som kunne fortelle at de hadde blitt grisebanket av vektere, fordi de var uenige med konduktøren angående prisen på togbillettene. Mener du at slikt er akseptabelt?

Tror du virkelig at disse ungdommene oppførte seg så eksemplarisk som de fortalte i dokumentaren? Det tror nemlig ikke jeg.

Lenke til kommentar
De aller fleste vektere jeg har møtt har gjort en god jobb.

... og det er min erfaring også. Problemet er nok heller at enkelte fokuserer kun på det negative.

Tror du virkelig at disse ungdommene oppførte seg så eksemplarisk som de fortalte i dokumentaren? Det tror nemlig ikke jeg.

Det er irrelevant om de oppførte seg eksemplarisk, overdreven maktbruk hører ingensteds hjemme. Det skal være lov å diskutere en billettpris man mener er ukorrekt, uten å bli slept vekk av flere vektere for så å bli banket opp. Jeg mener å huske at den ene av ungdommene fikk filmet episoden med kameraet på mobilen sin, og ut i fra de bildene så ser man tydelig at flere vektere går løs på de. Episoder som dette skal ikke bagatelliseres.

Endret av Coleridge
Lenke til kommentar
Det er irrelevant om de oppførte seg eksemplarisk, overdreven maktbruk hører ingensteds hjemme. Det skal være lov å diskutere en billettpris man mener er ukorrekt, uten å bli slept vekk av flere vektere for så å bli banket opp. Jeg mener å huske at den ene av ungdommene fikk filmet episoden med kameraet på mobilen sin, og ut i fra de bildene så ser man tydelig at flere vektere går løs på de. Episoder som dette skal ikke bagatelliseres.

Overdreven maktbruk hører ingensteds hen, helt enig. Problemet er at du ikke ser foranledningen for basketaket.

Uenigheten dreide seg angivelig om et gjenglemt månedskort, ikke om billettpris. Jeg tror ikke noe på at de 2 gutta forteller hele sannheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...