Gå til innhold

Uerfarne vektere - Det nye politiet?!

Anbefalte innlegg

Med dagens politibemanning ser jeg ikke for meg et vekter-fritt samfunn. Som andre i tråden prøver å påpeke, en vekter kan ha autoritet uten at han dermed kan sammenlignes med en politimann/mann iført turban/dame/dame iført hijab. Dessuten tror jeg mange vektere har en langt lavere terskel for å utøve nødverge i helt åpenbare situasjoner. Min erfaring er at mange tilfeldig forbipasserende ser en annen vei eller blir apatiske. Det samme gjelder når folk detter om på gaten osv, en vekter bør være mer skikket og føle seg mer forpliktet til å hjelpe enn vanlige tilskuere. Finnes mange eksempler på at sistnenvnte gruppe svikter totalt.

Jeg er villig til å akseptere at en og annen salattyv blir lagt hardt i bakken av vektere all den tid politiet ikke har ressurser. Det er ille nok i oslo, mange steder i distriktene er nærmeste politimann på vakt kanskje 10-20 mil unna, og kan heller ikke rykke ut, da han er alene på vakt.

Ser at dette blir litt trøblete i forhold til svært viktige prinsipp, men med dagens situasjon er det i min mening et nødvendig onde. Selvfølgelig kan vi gjøre som engelskmennene og video-overvåke hver kvadratmeter i byene, men jeg synes ikke det er noen bedre løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For og friske litt opp i debatten ser vi nå at Advokatforeningen også peker på noe vesentlig i denne saken. Har Justisminister Knut Storberget sviktet?

Skremmende utvikling

erit Reiss-Andersen tok i juni over som ny leder av Advokatforeningen. I går holdt hun sin første årstale til foreningen, der hun tok opp spørsmålet "Privatisering av justissektoren - en fare for rettsstaten?". Private aktører tar i stadig større grad over oppgaver innen både vakthold og ordenshåndhevelse

I USA har trenden gått enda lenger enn i Norge. Der driver private selskaper 260 fengsler, og det private selskapet Blackwater er svært delaktiv i amerikansk krigføring og andre militære oppgaver. Advokatforeningen er bekymret over at denne privatiseringstrenden også ser ut til å bre om seg i Norge.

Lenke til kommentar
Uerfarne vektere - Det nye politiet?!

Reiss-Andersen har sett Brennpunktfilmen om vektermakt, med flere historier der vektere har utøvd makt. - Hvis noen skal bruke makt i samfunnet, skal vi vite hvorfor, og med hvilke hjemmel vedkommende har anvendt makten. Dessuten skal maktanvendelsen være proporsjonal i forhold til det som har foregått forut, sier Reiss-Andersen, og sikter til sakene NRK Brennpunkt tar opp i sitt program i kveld. - Hvis en person blir spylt i en kjeller og så sendt ut i vinterkulden, så er det tortur i torturkonvensjonens forstand.

Det er vanskelig å se at dette er en nødverge-situasjon, slik det vises i Brennpunkt, sier Berit Reiss-Andersen om Securitas pågripelse av en salattyv på Karl Johansgate. Det er strenge regler for når en person kan påberope seg nødverge, og dermed bruke makt mot et annet menneske, sier Reiss-Andersen, og understreker at rettsutviklingen i favør av vektere er bekymringsfull.

Berit Reiss-Andersen, leder av Advokatforeningen

I saken mot salattyven henla Oslo Politidistrikt saken mot Securitas, fordi vekteren sa han følte seg truet, og handlet i nødverge. Men et videoopptak som en forbipasserende gjorde viser at salattyven er på vei vekk fra stedet, da vekteren hopper opp på skulderen hans.

img650x367.jpg

Vektere havner ofte i politilignende situasjoner, der de benytter makt for å få kontroll på borgerne. Årlig bortviser vektere 36.000 personer i Norge, viser tall fra NHO Service.

Men vektere har minimal utdannelse, påpekter Reiss-Andersen, og mener de er for dårlig kvalifisert til denne delen av jobben. Det kreves at en vekter er 18 år, har fullført 15 timers teorikurs, og har tilfredstillende vandel for å jobbe ute i gatene.

Berit Reiss-Andersen, leder av Advokatforeningen

E: Link

E2: Emnetittel og første post

Bilder hvor 4-5 vektere ligger oppå en person kan se veldig dramatisk ut i avisene, men 4-5 personer kan håndtere en vanskelig person mye mer skånsomt enn 1-2 personer kan. Vektere er helt nødvendig som et tillegg til politiet, politiet har bedre ting å gjøre på enn å passe på et parfymeri, dirigere trafikk eller stå dørvakt.

De som har vært involverte i saker har taushetsplikt og kan ikke snakke om det, avisene står dermed fritt til å skrive akkurat hva de ønsker. Ingen vil motsi dem.

Vekterenes oppgave er klart definert i lovverket som observatører og rapportering, og det stopper der. Punktum. Vektere har på ingen måte noen kompetanse til å utøve politiets oppgaver, og har derfor heller ikke noe mer autoritet enn Ola Nordmann.

En vekter har samme rettigheter som en vanlig borger har, og i de fleste tilfeller har vekteren også eiers rett (samme rettigheter eier har). Det stemmer da bra at de ikke har mer autoritet enn en vanlig forbipasserende person, men så har en vanlig forbipasserende person rettigheter også. Hvem som helst kan for eksempel pågripe en annen person dersom forholdene (juridisk) ligger til rette.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
I USA har trenden gått enda lenger enn i Norge. Der driver private selskaper 260 fengsler, og det private selskapet Blackwater er svært delaktiv i amerikansk krigføring og andre militære oppgaver. Advokatforeningen er bekymret over at denne privatiseringstrenden også ser ut til å bre om seg i Norge.

De norske myndigheter har bedt om det når de igjen og igjen marginaliserer politiets posisjon i samfunnet og nekter å bevilge mer.

De har redd sin seng, nå har de værsågod å ligge i den.

Lenke til kommentar

roberteh, Med tanke på hvor stort behovet er for vektere (det er mer enn 250 vekterselskaper bare i Norge) så er jeg ganske sikker på at politihøyskolen måtte ha senket inntakskravene betydelig for å få nok mannskap hvis politiet skulle overta alle vekteroppgaver. I motsetning til nå hvor de best kvalifiserte (politiet) tar på seg de alvorlige sakene ville en slik forandring føre til at hele politistyrken ble degradert i kvalitet Istedenfor å holde politiet som en egen enhet med strengere kvalitetskontroll ville denne kvalitetskontrollen bli fjernet og det eksisterende politiet vannet ut med et stort flertall nyansatte.

Jeg ville først sjekket om en eventuell forandring var mulig, hvis den var mulig ville jeg sjekket om den var ønskelig. Altså om fordelene veier opp for ulempene, hvis det er tilfelle kan det være en god sak.

Har du tenkt på om det faktisk er mulig å realisere det du prater om? Har du et bra forslag? Grunnen til at jeg spør er at jeg har tenkt mye på dette uten å ha sett andre realiserbare løsninger. Dersom store nok summer ble bevilget kunne politilønninger blitt så gode at alle ville bli politi og politiet kunne dermed ta inn så mange de bare måtte ønske med like streng kvalitetskontroll - men dette er fantasi og ikke realiserbart.

Ellers er jeg mer enig med fedtcreme, jeg tror det han skriver er helt riktig.

Lenke til kommentar
Dersom store nok summer ble bevilget kunne politilønninger blitt så gode at alle ville bli politi og politiet kunne dermed ta inn så mange de bare måtte ønske med like streng kvalitetskontroll - men dette er fantasi og ikke realiserbart.

New York City har sett en drastisk reduksjon i kriminaliteten i de siste 15 årene. Det er et resultat bl.a. av at politiet brød seg om mindre kriminalitet. Dette kalles Fixing Broken Windows. Når man tar graffiti på alvor, når man tar taxibråk på alvor, vold i hjemmet, fartsbøter, folk som går på rødt lys osv - så tar man initiativet i samfunnet. Politiet bryr seg altså om at hele loven blir fulgt, og da tar man vekk noe av handlingsrommet for dem som vil skape uro. Det blir også mindre rom for moralsk relativisme (på godt og vondt - det er fint å kunne støtte seg på litt moralsk relativisme iblandt, hvem gjør vel ikke det?)

Å fjerne graffiti er forresten også en del av fixing broken windows. Om vi begynte å fjerne graffiti, så hadde det blitt vanskeligere for gjengene å sette sitt preg på nabolaget. En gang på 90tallet så hadde man en storoffensiv mot graffiti. Man vant noen slag, men nå har man kuttet i rengjøringsbudsjettene igjen. Resultatet snakker for seg selv når man går øst for Asker..

Dette var kombinert med community policing - at politifolka også fikk gå rundt og småprate med ungdommen i vanskelige strøk. Noen vil ikke prate - so what? De som vil prate blir politiets allierte.. I Oslo kjører politiet stort sett rundt i bilene sine, og snakker kun med kriminelle.

Også matematisk analyse av kriminalitet hjalp på. Det gjør vi heldigvis i Oslo, men det er litt ukjent nøyaktig hvordan data faktisk blir brukt..

Lenke til kommentar

roberteh, I Norge har vi valgt å realisere det tiltaket som sannsynligvis er det beste - oppdeling av oppgavene. Politiet som er de best kvalifiserte tar på seg de vanskelige oppdragene mens mindre kvalifiserte vektere (vekterkurset er ikke en fullverdig politiutdanning) tar på seg oppdrag som ikke krever en politimann.

Dette er blitt gjort for å hindre at vekterne blir det nye politiet, noe som ville skjedd hvis politihøyskolen reduserte eller fjernet inntakskrav og kvalitetskontroll.

Du skal ha ros for at du ser at løsningen ikke er perfekt, men å klage over at noen valgte den beste løsningen er kanskje ikke like godt tenkt over.

jpsalvesen, Det går litt utenfor temaet tror jeg.. Temaet mener jeg var at politistyrken burde økes i størrelse slik at vektere kunne avskaffes og bedre kvalifisert politi ta over.

"Sikkerhetsbransjen har hatt en årlig vekst i perioden 1998-2008 som har variert mellom 5 og 10 prosent."

Kilde

Min kommentar til dette er at økningen i antall vektere er svært stor. Det er nå rundt 12000 vektere i Norge. Hvis veksten fortsetter i 10 år til med en årlig vekst på 7% (ca snittet av laveste og høyeste verdi) vil vi i 2018 trenge dobbelt så mange vektere som vi har nå - altså 24000 vektere. Fortsetter veksten med 7% i enda 10 år vil vi i 2028 trenge 48000 vektere.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
roberteh, I Norge har vi valgt å realisere det tiltaket som sannsynligvis er det beste - oppdeling av oppgavene. Politiet som er de best kvalifiserte tar på seg de vanskelige oppdragene mens mindre kvalifiserte vektere (vekterkurset er ikke en fullverdig politiutdanning) tar på seg oppdrag som ikke krever en politimann.

Men det er jo her problemet har vist seg og være større en intensjonen. Gråsonen her er meget stor. I mange situasjoner blir faktisk "mindre kvalifiserte vektere ", fullgode politibetjenter, mulig ikke på papiret, men i realiteten. I de situasjoner der politiet ofte er underbemannet tar vektere mer og mer over. Dette er ikke en øsnkelig utvikling.

Lenke til kommentar

Men det er jo her problemet har vist seg og være større en intensjonen. Gråsonen her er meget stor. I mange situasjoner blir faktisk "mindre kvalifiserte vektere ", fullgode politibetjenter, mulig ikke på papiret, men i realiteten. I de situasjoner der politiet ofte er underbemannet tar vektere mer og mer over. Dette er ikke en øsnkelig utvikling.

Det er ikke optimalt.. Og vektere kan komme inn i situasjoner hvor de bare må gjøre så godt som de kan. Det kan for eksempel dreie seg om å håndtere kriminelle eller prøve å redde livet til en som faller om med hjerteproblemer og i aller beste fall 1/3 sjanse for å overleve. Klart det hadde vært bedre å ha en politibetjent eller ambulansepersonell der istedenfor.

Såvidt jeg vet er det vanlig at vektere på kjøpesenter og større steder som f.eks. Ikea både har tilgang til hjertestarter og er kurset i å bruke dette. De kan komme til en akutt syk mye hurtigere enn en ambulanse, selv føler jeg meg tryggere når det er vektere i nærheten.

Men jeg er ikke helt sikker på hva det er du vil skal skje, skal vi avskaffe alle vekterstillinger?

Realistisk sett så vil antall vektere fordobles innen relativt kort tid og politiets resursser er allerede strekt tynt.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt moro å lese at det har vært innbrudd hos Kripos - hadde det ikke vært for en vekter så hadde de faen meg ikke oppdaget innbruddet engang. Det var altså en vekter som tilfeldig gikk forbi som oppdaget innbruddet.

Snuten i Norge er en vits, de klarer ikke å holde sin egen honeypot fri for bjørn. :)

Lenke til kommentar
"Sikkerhetsbransjen har hatt en årlig vekst i perioden 1998-2008 som har variert mellom 5 og 10 prosent."

Kilde

Min kommentar til dette er at økningen i antall vektere er svært stor. Det er nå rundt 12000 vektere i Norge. Hvis veksten fortsetter i 10 år til med en årlig vekst på 7% (ca snittet av laveste og høyeste verdi) vil vi i 2018 trenge dobbelt så mange vektere som vi har nå - altså 24000 vektere. Fortsetter veksten med 7% i enda 10 år vil vi i 2028 trenge 48000 vektere.

Nettopp. Og hvor mye godt har alle disse vekterne egentlig gjort?

Lenke til kommentar
Nettopp. Og hvor mye godt har alle disse vekterne egentlig gjort?

En god del tenker jeg. Vektere i publikumsrettet oppdrag må drive service. Service er noe av det viktigste i vekteryrket. Være hjelpsom, høflig og serviceinnstillt. Mot kunden og kundens kunder.

Med dagens politibemanning ser jeg ikke for meg et vekter-fritt samfunn.

Uansett hvor mange politifolk det er i samfunnet vil vi aldri få et vekter-fritt samfunn. På samme måte som: Uansett hvor mange politifolk vi har vil vi alltid trenge noen i kassa på rema1000.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Hvordfor ikke spesialisere politiutdanningen. Hvis man idag utdanner seg til politi så blir man lensmansbetjent eller politibetjent som skal kunne dekke alle politiets grener.

Hvorfor ikke dele opp utdanningen over flere nivå evn. klassifisere nivået på utdanningen basert på hvilken gren man skal jobbe med.

Det finnes emsempler på dette fra det store utland men her i Norge skal man liskom finne opp hjulet på nytt.

M

Lenke til kommentar
Politiutdanningen er allerede stykket opp og oppdelt med tanke på ulike oppgaver og arbeidsoppgaver, for eksempel etterforskning. Og jeg mener politiet må være fleksibel til å kunne håndtere de situasjoner som kan oppstå, tenk om ambulansepersonell hadde spisskompetanse og ikke generelle kunnskaper?

Ja men alle har samme utdanning?

Hvis man hadde delt opp utdanningsnivået slik at man ikke nødvendigvis trenger full utdanning for å patruljere i trafikken, sikkerhetsvakt o.l. Man har muligheten å videreutdanne seg etterhvert. Man får en fin flyt i systemet og man luker ut folkene som ikke egner seg til noe høyere i systemet!

M

Lenke til kommentar
Politiutdanningen er allerede stykket opp og oppdelt med tanke på ulike oppgaver og arbeidsoppgaver, for eksempel etterforskning. Og jeg mener politiet må være fleksibel til å kunne håndtere de situasjoner som kan oppstå, tenk om ambulansepersonell hadde spisskompetanse og ikke generelle kunnskaper?

Ja men alle har samme utdanning?

Hvis man hadde delt opp utdanningsnivået slik at man ikke nødvendigvis trenger full utdanning for å patruljere i trafikken, sikkerhetsvakt o.l. Man har muligheten å videreutdanne seg etterhvert. Man får en fin flyt i systemet og man luker ut folkene som ikke egner seg til noe høyere i systemet!

M

Problemet er bare at myndighetene har sagt at politiet skal være en "generalist", noe som betyr at politiet utdanner seg til en alt-mulig-mann. Lav grad av arbeidsdeling er et viktig prinsipp hos politiet. Jeg er enig med dere, og syns at graden av arbeidsdeling bør økes.

Lenke til kommentar

smoothie, Det er klart at politiet må kunne hjelpe til med så mye som mulig på gata, de kan ikke vite om de kommer til husbråk, vold, hærverk, tyveri eller andre ting.

De politifolkene som skal gå senter-vakt, hvor skal du ta de fra? Og ønsker vi egentlig å ha politi på hver eneste hjørne?

Jeg mener, det er ikke sikkert det er bra at gatene flommer over av politi og militær som kan arrestere deg. Føler meg tryggere med vektere som ikke har like mye myndighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...