Gå til innhold

Uerfarne vektere - Det nye politiet?!

Anbefalte innlegg

Det er bra vi har vektere her i landet, så lenge de holder seg til instruksen sin og ikke mer. Slik utviklingen har vært de siste årene, at private aktører kjøper seg sikkerhet, er mildt sagt uheldig. Politiet er basert på at alle skal få lik behandling, at svakerestilte har krav på samme behandling som kapitalsterke. Private vekterselskaper åpner for det stikk motsatte.

Nå hadde Storberget en utmerket mulighet til å styrke politiet i statsbudsjettet - det siste budsjettet i hans stortingsperiode. Politiet fikk 800 millioner, hvorav 500 går til nytt nødnett og resten til nye phs-studenter (550 neste år, en økning på ca 100 fra årets kull) og 20 nye sivile ansatte i hele politiet. Det er jaggu ikke mye. Når disse pengene er brukt opp går realveksten til politiet faktisk ned.

Politiet har varslet om dette i flere år, og nå treffer det.

Jeg er redd for at liv går tapt før det blir endring og politiet blir hørt.

Endret av Eirik_a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, ser det for meg. En haug privatpersoner med egen agenda - som har politimyndighet. Nei, den myndigheten skal politiet ha monopol på. Slik sikres den politiske kontrollen. Husk at det ikke er politiet som velger prioriteringer eller bemanningssituasjonen - det er politikerne.

At det er lite politi på gaten er utrolig uheldig, og symptomet på politiets problemer er flere vektere. Det løser man ikke ved å fjerne den politiske kontrollen.

Et annet aspekt er at politiet aldri har vært tiltenkt å løse all kriminalitet i samfunnet. Politiet følger ikke heimevernets motto "overalt, alltid". Politiet skal være tilgjengelig, men ikke synlig til enhver tid.

Endret av Eirik_a
Lenke til kommentar

Her jeg bor ser jeg flere 7eleven ansatte i butikker enn jeg ser politifolk. Det hele handler om hva det er størst etterspørsel av.

Hvor mange politifolk trengs det for å løse politiets oppgaver?

Hvor mange vektere trengs det for å løse vekterens oppgaver?

At det er mye verdi som må transporteres eller mange internasjonale havner som må overvåkes eller mange veier som får ett nytt lag med asfalt betyr ikke at det går på politiets og samfunnets bekostning. Vi gjør en jobb som alle andre!

Lenke til kommentar
Vi gjør en jobb som alle andre!

Ja, det har sannelig offentligheten fått merke. Spørsmålet er vel og den "jobben" dere gjør samsvarer med det som står i jobb beskrivelsen dere. Kan ikke skjønne at det og oppføre deg dritalt mot andre mennesker skal lønnes med penger og pensjons poeng.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vi gjør en jobb som alle andre!

Ja, det har sannelig offentligheten fått merke. Spørsmålet er vel og den "jobben" dere gjør samsvarer med det som står i jobb beskrivelsen dere. Kan ikke skjønne at det og oppføre deg dritalt mot andre mennesker skal lønnes med penger og pensjons poeng.

Det er et mindretall av antall vekteroppdrag som resulterer i "drital" behandling av andre mennesker. De aller fleste vekterne oppfører seg ordentlig og innenfor det mandat som er gitt. At noen få går alt for langt, betyr ikke at hele bransjen er slik.

At Haaland i Stavanger er en notorisk kriminell i politiuniform betyr ikke at samtlige betjenter i Norge er like.

Lenke til kommentar

Og det er forståhvit helt greit, rasshøl finner du over alt, selv her på forumet. Men det at dette er et fåtall hjelper veldig lite for de som blir utsatt for det, og med all respekt og melde, vekter bransjen er ikke akkurat den mest respekterte bransjen der ute, er grunn til at mange er missfornøyd med de.

Lenke til kommentar

Du kan trøste deg med at det er ikke mye penger eller pensjonspoeng å hente i vekteryrket.

Lenke til kommentar

Vel, jeg synes fortsatt POLITIET i hvert fall bør få mer makt. Ikke mer juridisk makt, men altså hardere hjelpemidler. Politihunder, tazer, diverse uskadeliggjørende sprayer, osv.

Da slipper vi nok så mye vektere som det er i dag. Samt at vekterlønnen antakelig vis er høyere enn hos politiet. Gi politiet 50.000 i lønnsforhøyning, minst.

Lenke til kommentar
Vel, jeg synes fortsatt POLITIET i hvert fall bør få mer makt. Ikke mer juridisk makt, men altså hardere hjelpemidler. Politihunder, tazer, diverse uskadeliggjørende sprayer, osv.

Da slipper vi nok så mye vektere som det er i dag. Samt at vekterlønnen antakelig vis er høyere enn hos politiet. Gi politiet 50.000 i lønnsforhøyning, minst.

Ser ikke hvordan å pakke politiet fulle av nye våpen fører til mindre behov for vektere...

Lenke til kommentar

Du vet at det er mangel på politimenn i Norge?

Hvem er det som er nest etter politiet rent autoritetsmessig når det gjelder sikkerhet? Jo. vektere. Det betyr at når politiet ikke er der, må vektere ta på seg ansvar de egentlig ikke burde hatt, eller har lov til.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
Det er tull. Folk som har vært rusfrie i flere år, blir mobbet og trakassert av vektere som kjenner de igjen fra tidligere.

Vel... Er en person tidligere blitt tatt for stjeling, skal han bortvises fra området på en høflig, men bestemt måte. Allikevel har de samme personene en tendens til å vende tilbake, og naturligvis blir vektere lei av å måte gjentatte ganger be de samme personene om å forlate området. Det hjelper fint lite om en person har vært rusfri aldri så lenge når vedkommende tidligere har gjort noe kriminelt på området.

At enkelte vektere mobber og trakkaserer rusmisbrukere, betyr ikke at alle gjør det.

Lenke til kommentar
Du vet at det er mangel på politimenn i Norge?

Fortell meg så hvordan det å utstyre den eksisterende politistyrken med mer våpen skal hjelpe på mangelen av politi.

Hvem er det som er nest etter politiet rent autoritetsmessig når det gjelder sikkerhet? Jo. vektere. Det betyr at når politiet ikke er der, må vektere ta på seg ansvar de egentlig ikke burde hatt, eller har lov til.

Nei. Den eneste rettigheten vektere har som ikke Ola Nordmann har er å bære uniform. Og den rettigheten betyr kun det, å bære uniform. Som jeg har påpekt konsekvent igjennom hele tråden, mangel på politi legitimerer aldri at vektere skal fungere som substitutter for politi. Det er ikke, har aldri vært, og jeg håper det aldri blir, vekterenes oppgave å opprettholde lov og orden på offentlig plass. At nordmenn i det heletatt tenker på en slik måte viser at det er noe fundamentalt galt med hvem vi ser på som autoriteter og ikke. Vekterenes arbeidsfelt er klart begrenset til overvåkning og rapportering, og det stopper der.

Lenke til kommentar

Når det er gått over 1 år siden en person ble tatt for naskeri, vil vedkommende i utgangspunktet ikke lenger kunne bortvises. Oppholder vedkommende seg på området gjentatte ganger innenfor 12-mnd-perioden etter naskeriet, kan man utvide utestengelsen. Uansett, samme regler skal gjelde for 15 år gamle jenter som for (tidligere) rusmisbrukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...