tjodrik Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Hei, jeg er på jakt etter en (komplett) diktsamling av en norsk dikter som skrev/skriver på det vi kan kalle 'folkemål'. Med det mener jeg 'vanlig ikke-stilistisk østlandsmål/Oslo-mål'. Et slikt språk en vanlig norsk arbeidsmann i Oslo-området snakker med sine venner, om du vil. Øystein Sunde er et godt eksempel på det jeg er ute etter, men i dette tifellet er jeg ute etter dikt som ikke ble diktet til melodi. Jeg er altså ikke ute etter noe som Alf Prøysen (som blir for dialektalt, også litt gammaldags), eller mesteparten av de diktene vi leser i skolen nå til dags, da de fleste av dem ble/blir diktet på konservativt riksmål/bokmål. Takker på forhånd for gode forslag! Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Den eneste jeg kommer på som kan passe, er Arild Nyquist. Noen eksempler fra hans dikt: "Ja, nå bor de hos hverandre i samme jævla kåk og muttern elsker Beatles og ofte blir det bråk." "Jeg liker å rusle i skauen under store, susende trær og putte sopp oppi kørja og røde og blåe bær." "for nå er høsten godt i gang og jeg kan gå på epleslang og jeg kan stjæle flaskepærer" En komplett samling får du eventuelt finne selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå