Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer etter "ny-installasjon" på acer laptop.

Anbefalte innlegg

Min lillesøster skulle reinstallere Vista på sin Acer Aspire. Dette førte til en god del problemer. Vi fant ikke produktnøkkelen hennes, så jeg brukte et slikt program som finer alle produktnøklene på hele maskinen, og skrev ned det vi fant før hun begynte.

Hun startet så maskinen opp med den eneste cd-en hun fikk med pc'n. Dette førte til at vista begynte å installere. Hun formaterte som vanlig, og alt virket flott. Men når installasjonen var ferdig, så hadde ikke maskinen et eneste preg av å være Acer. Hun måtte installere alt av drivere og verktøy fra hjemmesidene deres selv. Og nå, en liten stund senere, så får hun opp melding om at Vista ikke er aktivert når hun starter opp. Til tross for at hun brukte nøkkelen jeg fant til henne under installasjonen. (mener jeg da hvertfall) Men om hun prøver å aktivere med samme nøkkel nå, så får hun beskjed om at den ikke er gyldig. For å prøve å rette opp i rotet, så tenkte jeg å prøve å ta en ny-installasjon fra den gjemte partisjonen, men den virker ikke lenger. Ved Alt+F10 under oppstart, så får jeg opp en kommandolinje, hvor det står noe med OPTIN= eller noe i den duren.

Så, hva har skjedd her? Hun skulle vel sikkert ikke startet opp med cd-en i? Bare kjørt noe slags program mens pc'n var på? Syns det er rart at hun fikk installert det som en helt vanlig Vista versjon, uten preg fra Acer da.

Og hvorfor får hun ikke aktivert Vista? Nøkkelen vi fant, er den samme som hun i senere tid fikk utlevert der hun kjøpte den. (Underdelen av pc'n er blitt skiftet, så lappen var vekk)

Og hvorfor får jeg ikke startet opp noe recovery greier ved Alt+F10? Har MBR blirr klusset med ved ny-installasjonen?

Hva blir enkleste måte å få pc'n tilbake i den stand den var i når hun kjøpte den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

istedet for å surre mer med det selv, ta kontakt med acer og forklar problemet, dere har jo ikke gjort noe "mystisk" med den så de hjelper dere sikkert med å få den iorden igjen. sikker på at det ikke var acer recovery på den når den ble kjøpt? isåfall når en starter maskinen første gang blir mann bedt pent om å lage en(4cder i mitt tilfelle) recovery cd. det var denne dere skulle ha brukt ville jeg tro. men siden dere enten ikke har laget denne eller det ikke er slik det skal fungere på akkurat den maskinen, ville jeg uansett sendt en mail eller ringt til acer og forklart problemet.

*edit* med en slik cd trenger du ikke cd key og alt skal reinstalleres til default med alt acer crappet:P det var jo poenget, glemte det

Endret av Hulken
Lenke til kommentar

Har ærligtalt ikke prøvd å bruke cd'n i oppstartet tilsatnd enda. Så kan godt være at svaret ligger der. Men uansett, så syns jeg det er utrolig rart at det GIKK ann å komme rundt acer sitt system.

Men du tror jeg kan konrtakte noe slags support? Finnes det gratis telefon support?

ARdata, hvor den ble kjøpt, sa bare at de kunne legge inn nytt image for godt over 1000-lappen...

Lenke til kommentar

Dere har nok tatt en skikkelig reinstall og fjernet alt av annet dritt (yay, slipper acer-vrælet som kommer med). Tar litt tid å installere ting på nytt, men etter min mening er det vel verdt det..

Angående lisensnøkkel, så gjør du som foreslått ovenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...