Rikky Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Etterhvert som jeg har fått flere disker i maskinen, har det blitt mye rot og alt for mange partisjoner (Stasjonene går til N: ). Bortsett fra OS-partisjonen har jeg egentlig ikke behov for noe særlig partisjonering av diskene. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal sette opp diskene mine, hvilken jeg skal bruke til OS, hvilke enheter jeg bør koble til hvor osv. Trenger også en del plass til videoredigering. Jeg har følgende enheter: -Hovedkort uten RAID -Sunsway RAID-kontroller, ATA133 -IBM 60 GB -WD 120 GB, 2 MB -Seagate Barracuda V 120 GB, 8 MB I tillegg har jeg CD-brenner, DVD-ROM og snart DVD-brenner. Lenke til kommentar
Legion Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 et lite forslag: Primary master(OS): IBM disken(?), muligens i 2 partisjoner med d: som en dump-partisjon for filer som ikke blir mye brukt. Primary slave: DVD-ROM Secondary master: CD-brenner/DVD-brenner...skal du bruke begge? hvis nei så kan det lønne seg å ha DVD-ROMen på secondary slave. resten av diskene på RAID-kontrolleren, én på hver kabel slik at filoverføring mellom disker bli kjappest. annet altervativ vil være å ha den kjappeste disken som OS disk, av ytelseshensyn Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 30. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2003 Takk for svar En disk på hver kanal på RAID-kortet høres jo fornuftig ut. Jeg skal bruke begge brennerne, DVD-brenneren er ikke så rask på CD-R. Da blir det kanskje noe sånn: Hovedkort Primary 1 WD 120 2 DVD-ROM Secondary 1 DVD-brenner 2 CD-brenner RAID-kontroller Primary 1 Seagate 120 GB 2 - Secondary 1 IBM 60 GB 2 - Vet ikke helt hva jeg skal bruke til OS, bør vel være den raskeste. Er det WD'en eller Seagaten (Den er ATA133, da lønner deg seg vel å sette den på RAID-kontrolleren? Vet at det ikke er mye forskjell, men likevel. Den har også 8MB cache)? Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Dette er mitt forslag: OS på den raskeste disken Gjør om diskene til dynamiske disker. (computer managment) Lag volumer (istedenfor partisjoner) på resterende av den første disken og de andre diskene. Ha swapfilen på en av de andre diskene. De resterende volumene kan man da "mounte" til det sekundære volumet på den første disken, og de vil da fremtre som en eneste stor partisjon. Skulle du ønske deg enda flere disker,gjør da de om til dynamisk disk, og deretter "mount" til det volumet du ønsker økt. Resultatet blir tilsynelatende 3 partisjoner uansett hvor mange disker man benytter, men de kalles volumer. OBS: pass på å ha minst 1Mb ledig (upartisjonert) når du gjør om til dynamiske disker. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Pælm DVD-ROMen, du bruker cdbrenneren til ripping og liknende, og dvd-brenneren til dvd-ting. Mitt forslag: HK: Primary 1 -IBM 60 GB 2 -DVD/CD-brenner Secondary 1 - DVD/CD-brenner 2 - RAID-kontroller Primary 1 WD 120 GB 2 - Secondary 1 - Seagate 120GB 2 - IBMen er da ikke lur å bruke til ting du skal brenne på den brenneren den deler kontroller med. Edit: Ooops. Lenke til kommentar
Legion Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Noe å tenke på: pælmer du DVD-ROMen blir det jo litt masete å gjøre en DVD kopiering, det er jo noe å tenke på... Uten to helt identiske disker vil jeg ikke anbefalle å sette opp noe RAID array heller Lenke til kommentar
Lch Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 A: Man kopierer selvsagt dvden til disk slik at man kan gjøre eventuelle endringer for å tilpasse den (gjerne en DVD-9) til DVD-5. B: Svjv kan de fleste IDE RAID-kontrollere ta single disker, så det er ikke meningen at det skal settes opp et RAID av noe slag, iallefall ikke i mitt forslag. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 30. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2003 Det stemmer, jeg har ikke tenkt å sette opp RAID. Kan det ikke være greit å ha begge brennerne på samme kanal? Kommer nok ikke til å bruke begge samtidig. IBM-disken er tregest vil jeg tro, så det er vel ikke lurt å bruke den til OS? LarsC: Er det noen spesiell grunn til at du har satt brennerne som master? Når det gjelder tilstad sitt forslag må jeg komme tilbake til det, har ikke vært bort det før. Antar at diskene må være tomme for å gjøre det? Og med mounting av flere disker, kan jeg risikere å miste all data hvis en disk tar kveld (ala RAID)? Takk for svar alle sammen! Lenke til kommentar
Lch Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Nei, det hadde visst sneket seg inn en liten leif der. Rettet nå. Hvis du ikke kommer til å gjøre noe med spillerene samtidig, så går det nok å kjøre dem på samme kabel. Grunnen til at jeg har delt dem, var at jeg har hatt mine to på samme kabel, og bannet høylydt hver gang jeg har glemt meg ut og satt inn en cd i dvdspilleren mens cdbrenneren brant. For de cdene har endt opp som ølbrikker. Du booter vel fra Sunswayen? Setter du en annen disk (som du kommer til å bruke oftere) på Primary, er det ikke så lurt å dele den med en av ROMene. tilstad sitt forslag løser ikke selve tilkoblingsproblemet ditt, og personlig liker jeg å ha mest mulig kontroll over allokering selv, så jeg ville kjørt en oppstartspartisjon (FAT32?), og tre store NTFS-partisjoner. Lenke til kommentar
peach Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Er jo ikke vits å ha oppstartspartisjon hvis du bare bruker windows. Alle diskene bør være enten NTFS eller FAT32. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 30. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2003 Tror jeg bruker ditt oppsett LarsC, bortsett fra at jeg nok tar sjansen på å ha begge brennerne på samme kanal. Men er det noen som har noen formening om hva slags disk som gjør seg best som OS-disk? -WD 120 GB, ATA100, 2 MB cache -Seagate 120 GB, ATA133, 8 MB cache Lenke til kommentar
Lch Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Jeg vil tro WDen er kjappest, Seagaten min er iallefall ingen racer, men det er en IV med 2MB. peach: en FAT32-partisjon er kjekk og ha. Ellers er det NTFS all the way, baby. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Det er WD disken som er den raskeste av de to 120GB diskene. Men om du velger fat32 eller ntfs, er et valg du selv må avgjøre. Eg bruker fremdeles fat32 på mine 4 disker, wd100=C, ibm 46=D, ibm 46=E, ibm 46=F. Alle fat32 og cluster 32KB. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Men trenger ikke å ha blanke disker for å konvertere de til dynamiske. Men det anbefales jo å gjøre backup først, men det gjør de jo alltid. Man kan ha paritet på diskene slik at om en ryker vil man likevel ha dataene. Dette fungerer vel mest hensiktsmessig med minst 3 disker. Dette blir jo da svært likt med Raid5, og personlig ville jeg vel valgt det. Men da er man vel muligens avhengig av å ha helt like disker.. NTFS er en forutsetning for å få dette til å virke. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 1. april 2003 Forfatter Del Skrevet 1. april 2003 Vel, nå har jeg koblet enhetene der de skal være: Hovedkort Primary 1 IBM 60 2 - Secondary 1 CDRW 2 DVD-ROM (blir byttet ut med brenner etterhvert) RAID-kontroller Primary 1 WD 120 2 - Secondary 1 Seagate 120 2 - Nå kommer oppryddingen på selve diskene. Nå har jeg Win98 på C: på IBM-disken, og det er vel der bootmenyen ligger hvis jeg ikke tar feil? Jeg har to (gud vet hvorfor) XP-installasjoner på to andre partisjoner. Alle disse skal vekk, jeg skal kun ha en ny XP-install, på WD'en (det funker vel selv om den ikke er på hovedkortet?). Kan jeg installere en clean install på WD'en og formatere de andre diskene, eller bør jeg bruke bootdisk? Tenker på om C: har noe å si, det er vel der han booter nå, hvordan blir det å formatere den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå