Gå til innhold

Installere OS på en gammel bærbar uten CD-ROM

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med en gammel bærbar PC (Omnibook 500). Må installere OS på nytt, men mangler CD-ROM og maskinen klarer heller ikke boote fra USB.

Ønsker et enkelt OS - surfing og tekstbehandling er det eneste jeg trenger.

Ikke noe problem å ta ut harddisken og koble til en annen maskin via USB-overgang, men klarer ikke å installere Ubuntu på den. Brukte Unetbootin og prøvde å installere Ubuntu 8.04 desktop direkte på Omnibook'ens harddisk, men det virker ikke...

Noen som har noen tips? Er amatør når det gjelder Linux, men er ikke redd for å prøve!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har laptopen mulighet for PXE boot? (oppstart fra nettverk)

Jepp, maskinen har mulighet for PXE boot. Må vel kanskje sette opp en Linux server i Virtual PC først, og så bruke denne som en DHCP-server med TFTP for å pushe et Linux-image (Ubuntu?) ut til den bærbare.

Må bare få meg litt mer tid først, så skal jeg teste! Takk for godt svar

Lenke til kommentar

Jeg satt akkurat opp samme type løsning (TFTP server med ubuntu installasjonsfiler) så om du har noen spørsmål så er det bare å fyre løs :)

Forøvrigt finnes det vel Windows løsninger for PXE server men har ikke testet dette selv...

Lenke til kommentar
Jeg satt akkurat opp samme type løsning (TFTP server med ubuntu installasjonsfiler) så om du har noen spørsmål så er det bare å fyre løs :)

Genialt! Setter nå opp en Ubuntu 8.04 i Virtualbox. Satser på at jeg kan bruke denne som en DHCPd-/TFTP-server. Tenkte jeg skulle følge guiden du viste til først og teste Memtest (har selvfølgelig lagt igjen disken på jobben, så jeg får ikke gjort så mye mer i dag enn å teste at jeg faktisk klarer å boote et image).

Du hører nok fra meg - vi kan holde liv i tråden her, så lærer kanskje andre også! :)

Lenke til kommentar

Allerede møtt første problem: DHCPd-serveren. Kjører ./configure uten problem, men Make ga meg mange errors (både versjon 3.1.1 og den siste versjon 4.1.0

Vet ikke om VirtualBox og Desktop-utgaven av Ubuntu var tingen, men skal prøve igjen med Ubuntu server. Der ligger kanskje allerede en DHCP-server...

Lenke til kommentar
Dersom du har forhåpninger om at vi kan hjelpe deg så bør du reprodusere feilmeldingen verbatimt. Men:

1 - hvorfor kompilerer du fra source, dhcp serverpakker finnes da til Ubuntu ?

2 - har du innstalert build-essential ?

Beklager, men jeg er nesten helt fersk med Linux - Googler litt og finner ganske mye.

1 - Kan ikke bedre, og bruker Google for alt det er verdt!

2 - Nei, hva-hva-hvor?

Har kommet såpass at jeg har konfigurert dhcpd.conf med mine innstillinger. Når jeg starter sudo /etc/init.d/dhcp3-server start så får jeg denne feilmeldingen:

* Starting DHCP server dhcpd3 [fail]

Google har nå bedt meg om å legge til eth0 i dhcpd.interfaces. Kan det stemme?

OBS:

Kjører IFCONFIG og ser jeg at jeg har fått en rar IP-adresse (10.0.2.15). DHCP-serveren er satt til å gi ut i range 192.168.0.200-230.

Har vanligvis DHCP i min router (slått av nå mens jeg tester dhcp-serveren til Ubuntu).

Lenke til kommentar

1 - Innstaler fra pakkebehandleren din.

I en standard Ubuntu innstalasjon kan du bruke Synaptic som er en grafisk frontend for å behandle pakker eller apt-get som er en terminal frontend. Vil anbefale deg å sjekke ut Synaptic. Her kan du søke og innstalere etter programvare på en betydelig enklere måte enn å drive med kompilering og skit.

2 - build-essential er en pakke med programmer som inneholder det man typisk trenger for å kompilere ting på et Ubuntu system. Kan feks innstaleres med overnevnte pakkebehandler med kommandoen

sudo apt-get install build-essential

Det finnes forresten en haug med dhcp servere for Linux. Et søk i pakkebehandleren til (K)Ubuntu gir meg minst 5 stk. dhcp3-server har en grafisk frontend for konfigurasjon som heter gdhcpd ser jeg, kanskje det er den greieste løsningen for deg?

Hva gjelder problemet du er på nå så ville jeg sjekket i loggen til dhcpd etter hint ;)

EDIT:

å bruke en virtualisert maskin kan muligens gi ekstra utfordringer i å få andre maskiner på nettverket ditt å se dhpc serveren. Men det er mulig det går helt greit i virtualbox, har ikke prøvd

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Dersom du har forhåpninger om at vi kan hjelpe deg så bør du reprodusere feilmeldingen verbatimt. Men:

1 - hvorfor kompilerer du fra source, dhcp serverpakker finnes da til Ubuntu ?

2 - har du innstalert build-essential ?

Beklager, men jeg er nesten helt fersk med Linux - Googler litt og finner ganske mye.

1 - Kan ikke bedre, og bruker Google for alt det er verdt!

2 - Nei, hva-hva-hvor?

Har kommet såpass at jeg har konfigurert dhcpd.conf med mine innstillinger. Når jeg starter sudo /etc/init.d/dhcp3-server start så får jeg denne feilmeldingen:

* Starting DHCP server dhcpd3 [fail]

Google har nå bedt meg om å legge til eth0 i dhcpd.interfaces. Kan det stemme?

OBS:

Kjører IFCONFIG og ser jeg at jeg har fått en rar IP-adresse (10.0.2.15). DHCP-serveren er satt til å gi ut i range 192.168.0.200-230.

Har vanligvis DHCP i min router (slått av nå mens jeg tester dhcp-serveren til Ubuntu).

Hmm, jeg ville satt IPen statisk på den virtuelle serveren din.

se filen /etc/network/interfaces

auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.0.200
netmask 255.255.255.0

Du må også legge til hvilket interface du ønsker å kjøre DHCP serveren på. Dette kan gjøres fra /etc/defaults/dhcp3-server om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Hmm, jeg ville satt IPen statisk på den virtuelle serveren din.

se filen /etc/network/interfaces

Det er VirtualBox som ødelegger for meg. Den kjører NAT for alle virtuelle maskinene. Må løse det først, så kan jeg få den virtuelle maskinen på samme LAN som alle andre.

Lenke til kommentar
Hmm, om du vil gjøre det enkelt så kan du kjøre TFTP/DHCP serveren fra windows.

Veldig bra. Må også testes ut. Poenget er jo bare å få Linux inn på den lille bærbare - så kan jeg heller herje med Linux når den først er inne!

Kommer tillbake over helgen - da må dette testes ut!

Lenke til kommentar
Kommer tillbake over helgen - da må dette testes ut!

Sånn da har jeg fått tftpd opp og kjøre, og ser at maskinen klarer å få IP fra DHCP-serveren. Nå må jeg bare finne hvilken Linux-distro jeg skal installere (Xubuntu ser lovende ut).

Må bare få lagd et bootidisk image som tftp-serveren kan dele ut. Ser det er en god del forslag på nett, men må lese litt til før jeg kommer med en konklusjon!

Lenke til kommentar

Her har du en link til netboot imagene til ubuntu. Når du kjører denne får du først lagt inn base systemet før du får en fyldig liste der du kan velge vilken "versjon" av ubuntu du skal ha. (Dvs, ubuntu, kubuntu, xubuntu o.s.v. er alle mulige å installere derfra siden den laster ned alt fra nettet)

Her er link til netboot filene til Ubuntu (jeg linker til beta versjoen av 8.10, 32 bit).

netboot

Lenke til kommentar
Her er link til netboot filene til Ubuntu (jeg linker til beta versjoen av 8.10, 32 bit).

netboot

Fantastisk! Fungerte som en drøm! Installerer nå, og tror det skal gå bra!

Ubuntu's netboot + tftpd32 = en utrolig enkel installasjon uten bruk av CD/USB/Floppy!

Takk for all hjelp. Nå må jeg bare lære meg å knote litt i Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...