Gå til innhold

Skal kjøpe nytt objektiv til min D60, hva bør jeg se etter?

Anbefalte innlegg

Hei, skal gå til innkjøp av et nytt objektiv i prisklassen rundt 5.000 kroner.

Jeg tar bilder av alt forskjellig, nærfotografier, landskap etc, portrett og skulle gjerne kunne tatt bilder av dyr og fugler.

Jeg vet at dette kanskje er for mye for ett objektiv, i så fall, finnes det gode all-around objektiver.

Eneste jeg sitter med nå, er et kitobjektiv, som jeg har hørt mye dårlig om, så det meste blir vel oppgradering.

Skulle også ønske å bli forklart dette med millimeterrangeringer og blender på objektivene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tar bilder av alt forskjellig, nærfotografier, landskap etc, portrett og skulle gjerne kunne tatt bilder av dyr og fugler.

Det du spør om her dekker svært ulike bruksområder. Objektiver som skal kunne brukes til alt mulig har tilsvarende kompromisser på alle områder. Litt av alt i stedet for mye av noe. Slike objektiver har sin nytteverdi de også og blir gjerne kalt ferieobjektiver fordi man hvis man bare skulle velge ett objektiv å ha med på ferie så ville mange valgt ett som kan litt av alt. Et eksempel på et slikt objektiv er Sigmas 18-200mm f/3,5-6,3.

Hvis du vil høyne kvalitetskravet så må du nesten kjøpe flere ulike objektiver med hvert sitt spesialfelt som det gjør svært bra. Her finnes det to "grupper" av objektiver:

1. Objektiver med zoom som dekker et relativt lite område. F.eks 2-3 ganger zoom. Konkrete eksempler er Tamron 17-55mm f/2,8, Sigma 50-150mm f/2,8, Canon 10-22mm f/3,5-4,5. Disse har som regel mye bedre kvalitet enn ferieobjektivene, men ikke så bra som fastobjektivene.

2. Fastobjektiver. Disse kan man ikke zoome med, men de har til gjengjeld enten veldig stor blenderåpning eller svært god forstørrelse til f.eks insekt-bilder. De er som regel svært skarpe og har svært god optisk kvalitet på flere områder. Ulempen er at man må ha rimelig mange for å dekke området fra vidvinkel til tele, samt at det blir mye bytting. Eksempler på slike objektiver er Nikon 50mm f/1,4 og Sigma 70mm f/2,8 macro.

Skulle også ønske å bli forklart dette med millimeterrangeringer og blender på objektivene.

Først det med millimeter: Lavt tall betyr vid vinkel. Høyt tall betyr tele.

Prøv deg frem i praksis her for å se hvor vid vinkel og hvor mye tele det er på de ulike tallene.

Så over til blender, eller blenderåpning som det fulle ordet er. Dette er irisen til objektivet. Jo mindre iris jo mindre hull slipper lys inn til kameraet. Jo lavere tall jo større åpning. Som regel er det det laveste tallet som oppgis fordi det er viktigere enn det største. Et eksempel på relativt stor blenderåpning er f/2,8. f/16 er relativt liten åpning. Et objektiv som er merket f/2,8 (minimumsverdi) har som regel en maksimumsverdi på f/22 eller f/32. Man kan altså fritt velge mellom 2,8 og 32 når man tar bilder. Dette gir forskjellige effekter.

Blenderåpningen påvirker fotograferingen på to måter:

1. Jo større åpning jo mer lys slipper inn per tidsenhet. Det betyr at man bør kombinere kort lukkertid med stor blenderåpning og omvendt. Ofte er det et problem å få kort nok lukkertid og stor nok blenderåpning når det er lite lys. Kort lukkertid er viktig for å "fryse" motivet skikkelig. Hvis det er mye lys så får man som regel kort nok lukkertid uansett.

2. Stor blenderåpning gir mindre dybdeskarphet. Dette gir en veldig fin effekt på en del typer bilder som f.eks portretter. Det gjør at personen som er i fokus er skarp mens bakgrunnen (og evt forgrunnen) er uskarp. Dette gir et meget bra blikkfang på motivet som er skarpt. Andre ganger ønsker man at alt skal være skarpt helt fra bakgrunn til forgrunn og da velger man f.eks f/11.

Lenke til kommentar

Hvordan er bildekvalitetsforskjellen på fastobjektiver og zoomobjektiver? Er det veldig stor forskjell?

Edit:

Hva vil forskjellen på et 150mm macro fastobjektiv og et Sigmas 18-200mm f/3,5-6,3 være, annet enn at man kan zoome og man har høyere brennvidde?

Begge kan vel brukes til tele og macro fotografering i samme grad, eller har jeg misforstått?

Endret av paraax
Lenke til kommentar

Det er svært stor kvalitetsforskjell på de to. Sigma 150mm macro er sylskarp, har praktisk talt ingen fortegning "strekking" av bildet, og svært lite kromatisk feilbrytning. Ok, det ble litt mye fremmedord her, men kort sagt er Sigma 150mm svært mye bedre optisk.

Makro-betegnelsen gir deg mulighet til å fokusere på ting som er veldig nært kameraet. F.eks kan du komme så nært en bie at den fyller hele bildet. Tenk deg at bien sitter på en mandarin. Sigma 18-200 vil ikke gi deg nærmere bilder enn at du får hele mandarinen med på bildet. Med macro har du altså muligheten til å komme mye nærmere innpå små detaljer. Men det er ikke noe i veien for å bruke den til større ting som et skip heller.

Lenke til kommentar

Vel, det er jo ikke Sigma 50-150 som blir anbefalt, det er 150 Macro; )

Uansett, det ser ut som om jeg kanskje går for 150mm Macro linsen. Eneste jeg lurer på er hvordan denne fungerer til andre bilder av natur, landskap og for eksempel portrett foto.

Lenke til kommentar
Vel, det er jo ikke Sigma 50-150 som blir anbefalt, det er 150 Macro; )

Uansett, det ser ut som om jeg kanskje går for 150mm Macro linsen. Eneste jeg lurer på er hvordan denne fungerer til andre bilder av natur, landskap og for eksempel portrett foto.

Ja den har jeg hatt noen ganger, den er fantastisk. veldig rask og stillegånde autofokus (HSM) på den. Gedigen sak for en grei penge.

Lenke til kommentar

Til landskap vil man ofte ha langt lavere brennvidder. F.eks en vidvinkelzoom med 10-24mm. 150mm fastobjektiv passer altså dårlig til landskap. Det blir omtrent som å se gjennom hullet på en tørkerull. Veldig bra når motivet er passe langt unna og passe stort (f.eks en hund 30 meter unna).

Til portrett har den også for mye tele etter min mening. Det er vanlig å bruke ca 50-100 mm til portretter. En mulig måte å omgå dette på er å stille deg langt unna personen. f.eks 5-7 meter unna. Vanlig arbeidsavstand for portrett i studio er ofte 2-4 meter.

Det 150mm macro passer best til er sky insekter, fugler på relativt nært hold, og hmm.. jeg kommer ikke på så mye mer i farta.

Lenke til kommentar
Jeg ser at hvis jeg går opp 30mm til 180, stiger blender til f/3.5. Betyr dette at den er dårligere i dårlig lys?

Ja. Rent konkret betyr det omtrent 67% lengre lukkertid. F.eks 1/100s -> 1/60s. f/3,5 er fortsatt ganske stor/bra blenderåpning.

Og hva er det som tilsier beste blender for et objektiv, altså hva som gir skarpest bilder?

Objektiver bruker ikke å gi best skarphet i ytterkantene av skalaen. F.eks et objektiv som går fra f/2,8 til f/22 har som regel best skarphet i området f/5,6-11. Som en tommelfingerregel er objektivene skarpest mellom når man blender ned 1-2 trinn f/2,8 *2 = 5,6 og ca f/11. Et objektiv som har f/4-32 er dermed ofte skarpest i området f/8-11.

Men ikke gå etter dette som noen regel. Endene av skalaen er nyttig når man skal ha frem bestemte effekter eller fordeler. F.eks maksimal blenderåpning (f/2,8) når det er lite lys eller man vil ha liten dybdeskarphet og stor blenderåpning (f/11-22) når du vil ha skarphet fra nær forgrunn til veldig langt bak, samt når du vil framprovosere lange lukkertider når det er litt for lyst til det.

Lenke til kommentar
Går surr i alle disse objektivene for å være ærlig.

Ok, jeg skal prøve å være konkret:

Vidvinkelzoom til D60: Noe med brennvidde ca 10-20mm

Normalzoom til D60: Behold den du fikk med kameraet (Nikon 18-55 VR ?)

Telezoom: Noe med brennvidde ca 50-150, 70-200 eller 70-300mm

Makro (fast): Nikon 60mm f/2,8 micro

NB. Jeg vet ikke hvilke objektiver som har autofokusmotor så her må noen med mer peiling på Nikon hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Har sett for meg at kanskje et 35/50mm f1.4/1.8 og et 70-300mm VR kan være bra å starte med?

Det første vil vel virke bra for inne og portrettfotografier mens det andre brukes som et allaround objekt.

En ting dog, er det første et sånn voldsomt vidvinkel objektiv, og kan noen av dem brukes til gode macrobilder?

Lenke til kommentar
Har sett for meg at kanskje et 35/50mm f1.4/1.8 og et 70-300mm VR kan være bra å starte med?

Det første vil vel virke bra for inne og portrettfotografier mens det andre brukes som et allaround objekt.

En ting dog, er det første et sånn voldsomt vidvinkel objektiv, og kan noen av dem brukes til gode macrobilder?

På D60 er 35mm ikke vidvinkel, dermed heller ikke 50mm. Av fastbrennvidde-Nikkorene, er det bare den nye 50mm/1.4 AF-S som gir deg autofokus på D60. 70-300mm VR er ikke noe dårlig valg for naturfoto, og er helt flott til portrett på 70-100mm, men du får ikke macrofunksjon med. Den billigste måten for deg å komplettere utstyret, og få med muligheter for nærfotografering, er 70-300VR + Canon 500D 72mm nærlinse + 67-72mm overgang. Mer allround, men mer overlapp med normalzoomen du alt har, og kortere rekkevidde og dårligere tele-egenskaper, er 18-200 VR pluss 500D 72mm.

For et mer høykvalitets-alternativ, kan du velge 60mm/2.8 AF-S Micro Nikkor pluss en brukt 70-300mm VR. Da dekker du veldig mye, men du må være på god talefot med evt insekter du skal fotografere, for du får dem omtrent på frontelementet på 60 mm'ern.

Lenke til kommentar

Gratis - du vil kunne glede deg mye med det objektivet.

Som capricorny nevner, så er en Canon 500D en mulighet.

Jeg har en slik 72mm 500D som jeg bruker på en 105mm og en 180mm,

og må si jeg er veldig fornøyd med resultatet.

En annen mulighet er mellomringer. Ser ut til at det har blitt populært å sette mellomringer på store telelinser i det siste.

Min erfaring med mellomringer er desverre utgått på dato.

Det beste er nå uansett å spare opp til ei macrolinse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...