Gå til innhold

Trenger hjelp innen IKT/IT valg

Mavo

Anbefalte innlegg

går i tiende og tenker på dette med vidergående hele tiden.

Har mye tenkt på ikt/it, men er ikke sikker på hva jeg vil:/

foreksempel 3 år med allmenn og høyere utdanning innen IT?

eller foremsempel 2 år og 2 år i lære?

vet ikke helt hva jeg skal. Både med lønn/ jobb tilbud etc.

kan noen som er / har vært lærling svare, og noen som har tatt høyere utdanning?

HJEEELP!

Endret av Mavo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har både tatt læretid innen IKT-Driftsfag og høyere utdanning innen IT og må si det var helt greit. På vgs mistet jeg sykt mye studieteknikk og fikk det ganske hardt når jeg begynte på skolen igjen... Skulle jeg valgt på nytt ville jeg nok kanskje valgt almenn. Arbeidserfaringen jeg fikk som lærling var veldig god å ha med seg, men veldig mye at det jeg lærte der var "utgått på dato" når jeg skulle begynne å søke jobb igjen.

Lenke til kommentar
Jeg har både tatt læretid innen IKT-Driftsfag og høyere utdanning innen IT og må si det var helt greit. På vgs mistet jeg sykt mye studieteknikk og fikk det ganske hardt når jeg begynte på skolen igjen... Skulle jeg valgt på nytt ville jeg nok kanskje valgt almenn. Arbeidserfaringen jeg fikk som lærling var veldig god å ha med seg, men veldig mye at det jeg lærte der var "utgått på dato" når jeg skulle begynne å søke jobb igjen.

Høyere utdanning?

Spesiell eller generell studiekompetanse?

Lenke til kommentar
Godt spørsmål.... forkurs -> Ingeniørutdanning. Vet ikke om jeg får registrert det som spesiell eller generell studiekompetanse. Jeg hadde kun GK og VK1 når jeg begynte på forkurs.

trenger 3 år med allmenn for spesiell right?

har 3 altarnativer om jeg ikke tar feil:

1.Om jeg hadde tatt vg1 (hva linje jeg vil), vg2 ikt, og 3 generell studiekompetanse.

hva hadde da generell studiekompetanse hjulpet meg på høyskole?

2.Vg1 (hva linje jeg vil), 2 ikt, og 3-4 året ut i læring-> jobber kan jeg skaffe meg?

3.Tatt 3 år med allmenn og fått spesiell Studiekompetanse, hva hjelper det meg med Høyskolen? hva er forskjellen på spesiell og generell studiekompetanse?

TRENGER SVAR!

Endret av Mavo
Lenke til kommentar

Det finnes et til alternativ; Y-vei.

Da går du IKT på videregående, fullfører læretiden og begynner rett på høyskole. Første året er almenne rettet og skal kompansere for mangel på studiekompetanse.

Jeg går Y-vei første året ved HiN. Tror dog ikke det er så mange skoler som tilbyr Y-vei innen IT, ennå.

Lenke til kommentar
Det finnes et til alternativ; Y-vei.

Da går du IKT på videregående, fullfører læretiden og begynner rett på høyskole. Første året er almenne rettet og skal kompansere for mangel på studiekompetanse.

Jeg går Y-vei første året ved HiN. Tror dog ikke det er så mange skoler som tilbyr Y-vei innen IT, ennå.

Går IKT fra vg1?

Lenke til kommentar

Uansett hvilken vei du jobber deg fram til en bachelor i f.eks datateknikk, om det måtte være generell studie kompetanse, påbygging eller y-vei, stiller du like sterk ved en jobb søknad.

Angående hvilke jobber du kan få har jeg den oppfattningen at en bachelor grad gir deg ikke nødvendigvis en bestemt jobb, men du har bedre odds til å få den jobben du har lyst på. En bachelor grad viser at du har evner til å lære, men ikke nødvendigvis har tilegnet deg spisskompetanse, slik f.eks MCSE eller andre sertifiseringer gir deg.

Hvis du ikke vet hvilken type jobb du vil ha synes jeg påbygging/y-vei er en fin vei å velge. Da får du 2 år med praksis og får oppleve mange aspekter ved en IT karriere.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...