Gå til innhold

Skaffe katt, hvor mye kan vi være borte?

Anbefalte innlegg

Vi har lyst på katt, men begge i huset jobber sånn at det hender at ingen er hjemme på et par dager. Vi kan få noen til å sjekke innom daglig. Bor i enebolig, kan lage et hus till katten på overbygd veranda på hageplan. Kan også lage inngang til et rom så den kan være ute eller inne.

Kan planlegge anskaffelsen så den får noen uker "kvalitetstid" med oss før noen er bortreist.

Men spørsmålet er om vi i det hele tatt bør ha katt når vi farter sånn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Nå er katten i hus! Dette er en 10 år gammel gutt. Tidligere eier var mye mer borte enn vi, og hadde uegnet bolig, ville i verste fall måtte ta den "til dyrlegen".

Dette er en rolig, kjempeflott, snill katt, og nå har den slått seg til ro hos oss, alle er fornøyde!

post-133098-1235146537_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Har dere planer om å følge rådene gitt i tråden?

De burde dere.

Ha den som innekatt, nei, det var grunnen til at vi overtar den, den trenger å ha mulighet til å være ute.

Et kort svar på et kort spørsmål er ikke alltid fasiten, mange variabler der ute... Stort sett finner man ut av hva man "burde" gjøre når man står overfor alternativene.

Derimot ble svarene tatt med i betraktningen, tusen takk.

Lenke til kommentar

har utekatt selv, og han klarer fint å være ute alene når vi er borte.

så er det viktig å la katten bli vant med der han bor først da. vite at han veit hvor inngangen er, hvor det er mat og alt sånt.

man kunne jo lagd en kattedør?

jeg husker ikke akuratt når vi begynte å la katten være alene ute, men vi pleide å ta han med når vi dro på hytta, til mormor og alt sånt. på hytta var vi jo gjerne i bare en uke, men vi kunne fint slippe ut katten, og han fant veien hjem igjen...

så jeg vet ikke, katter er jo forskjellige, men kan jo hende det ikke tar så lang tid før de veit hvor hjemme er...

kanskje la en venn være i huset første dagene dere skal være lenge borte...

er jo god ide med sånt kattehus da...

er den en utekatt så vil den jo helt sikkert finne litt 'underholding' ute, så den blir sikkert ikke altfor ensom.

mange katter kan jo være ute flere dager i strekk selv om eierne er hjemme...

men det er vel best å se det an..

katter er jo forskjellige de og!

men jeg tror ikke det skal være noe problem, hvis den har nok mat og drikke stååendes fremme og et sted å være.. kanskje noen leker og.

Lenke til kommentar

Katt + reise bort er IKKE et problem såfremt katta er vant til å bo ute til vanlig.

Jeg hadde katt i mange år når jeg bodde hjemme. Den bodde i eget lite hus ute på verandaen og fikk komme inn å spise og varme seg på morgenen, for så å bli kasta ut når vi dro på jobb og skole. Inn etter jobb etc.

Det var ofte at vi dro bort en helg uten katta, det var ingen problem.

Siste ferien vi var på mens vi hadde katta varte i 2 uker å katta var hjemme og fikk litt mat av naboen, men bodde ute.

For dere som nå tenker "OMG DYREPLAGERI"

1. Rovdyr er utedyr

2. Katter er veldig tilpassningsdyktig

3. Se pkt 1 og 2.

Vi fikk den katta på våren, å når den var passe stor så bynte vi å ha den ute om natta. I løpet av sommeren var den helt vant med å fange egen mat om natta og når vinteren kom var den voksen nok til å klare seg.

Så få deg katt, det er kjempe trivelige dyr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...