Gå til innhold

tabs versus chords


tralala111

Anbefalte innlegg

Hater sanger med bare akkord.

ser folk på youtube som liker å spille gitar akkord .

For det første så vet du ikke hvilken sang dem spiller engang.

vis de ikke hadde skrevet det....

og den derre strumming pattern på sanger er jo klin umulig å finne ut av..

akkord er vel bedre egnet for de som synger med?

 

jeg som ikke synger,liker heller tabs.

da det høres bedre ut.

 

spilt gitar ca 1 år nå og er ganske flink med guitar pro tabs

og liker å øve på sanger jeg kan finne en god tabs til

 

 

http://www.jamguitar.com/yesterday.htm

 

denne versjonen av yesterday høres ganske bra ut og er dritlett å lære-

 

 

http://bildr.no/view/270473

 

legendariske my way tab

Denne høres bra ut og også lett å lære.

litt vanskeligere enn yesterday men.

 

 

Leter etter tabs med -let it be

men finner ingen gode har lett på 911 tabs og ultimate.

Så vis noen har et par gode tabs slik som de 2 jeg posta.

så all del let me know.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkorder er jo best egna for de som synger i tillegg. Rytmen til forskjellige sanger er faktisk enkelt å finne ut av når du hører hvordan den er i sangen. Er du ikke en dreven sanger er det bedre å finne en tab av melodi.

( akkorder kan jo være tabba, men skjønner hva du mener )

 

Akkorder er for meg noe man kan ha bruk for i allsang etc.

 

Er du en del av et band, eller har en kompis kan jo ene spille rytmegitaren ( akkorder ), og den andre melodien. Jeg føler ihvertfall at er du solo er det mye bedre å spille melodi enn akkord. Pianoet er fint sånn at du kan spille begge deler, men gitaren gjør ting som det vanskelig ^_^

Lenke til kommentar

Nå er det nå ikke meningen at alle gitarister bare skal kopiere riffene og chordene til hverandre heller, da.

Så det er sikkert like greit at du ikke vet hva som er en C-dur eller Emoll. Musikk er noe man må lære seg, og da også noen nye begreper og tankeganger. Du lærer ikke å spille gitar bare ved å kopiere andre sine tabs. Da lærer du hvordan DE spiller gitar.

 

Tabs er for nybegynnere ja, fordi lærer du navnet på akkordene kan du lett spille sammen med andre bare de sier hvilken dur de spiller i. "Dette riffet går i A", oki så slår du en A eller Amoll på gitaren. Istedet for å begynne å skulle tenke hvordan tabs for A ville sett ut.

 

Jeg spiller synth, jeg tenker BARE i akkorder. Men jeg lærte akkordene ved å se på "tabs" bare at mine tabs var hvilke tangenter som skulle holdes for en C, D, E osv.

 

Om bassisten eller andregitaristen sier "vi spiller i C dur på denne låten" må du kunne vite hva C dur betyr, og ikke forvirre deg selv med hvordan tabben ville sett ut og søke på internett.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg tror at hvis man skal fungere i et band sammen med andre musikere, er grunnleggende akkord og skala-kunnskaper absolutt nødvendig. Kanskje ikke i et garasje punk-band, men i de fleste andre situasjoner hvis du vil kommunisere dine musikalske ideer verbalt med andre musikere.

 

Selv spiller jeg trommer og keyboard, og for øyeblikket er jeg i et band hvor jeg er med å komponere låtene, og det hadde aldri fungert hvis gitaristen ikke visste hva en Emoll var.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg trådstarter tenkte litt sånn:

 

http://www.jamguitar.com/yesterday.htm Tabs

 

vs

 

"DM			  G
Det var så mye rart som frista
C		   Am
Når du merka at det brista
DM	G			Am
Og du begynte å gå lei
DM			 G
Vi hølt sammen hele tia
C			  Am
Og det var så lenge sia
DM	  G			Am
Det var spennende og nytt
  DM	 Am		   G	  
Da du var så betatt av meg
   DM	   Am			G
Da jeg enda var spennende for deg"

 

Hvis man bare bruker forskjellige strum patterns får man ikke ut notene til gaute sin stemme, man får bare rytmen, og man må synge selv.

Lenke til kommentar
Hvis man bare bruker forskjellige strum patterns får man ikke ut notene til gaute sin stemme, man får bare rytmen, og man må synge selv.

Du får jo ikke notene til Gautes stemme om du bruker tabs heller da... Jeg sier ja takk, begge deler. Der det passer med akkorder er det tungvint å måtte lese tabs.

Lenke til kommentar

Alt til sitt bruk. :)

 

Tabs er fint om man skal vise andre hva man selv spiller eller om man skal lære seg en bestemt skala eller stil. Eller om man på død og liv skal høres prikk lik ut som originalartisten (og da burde man heller sette på en CD).

 

Men stort sett synes jeg at akkorder holder i lenge. Da kan man gjøre sangen mer i sin egen stil. Dessuten er det ingen 14 åring uten gehør i Statene som skal fortelle meg hvordan jeg skal spille en sang (feil)...

 

 

Det har rett og slett med forskjellen på en en teknisk god gitarist og en musikalsk god gitarist... ;)

Lenke til kommentar

Jeg jobber som gitarlærer og jeg bruker mye begge deler.

Skal jeg lære bort et bestemt riff eller skrive ned hvordan man tar en bestemt voicing av en akkord bruker jeg tab-formatet, men når jeg skal lære bort låter bruker jeg mest akkordskjema.

Så lærer jeg de mer avanserte elevene hvordan akkorder fungerer og hvordan man kan finne forskjellige voicinger til disse slik at man kan spille en gitt låt på mange ulike måter.

 

Når jeg plukker låter lager jeg blekker/akkordskjema. Når jeg spiller låten etterpå blir den annerledes for hver gang. Det er fett.

Lenke til kommentar
Når jeg plukker låter lager jeg blekker/akkordskjema. Når jeg spiller låten etterpå blir den annerledes for hver gang. Det er fett.

Hehehe, kjenner meg igjen i den! Problemet er at man ikke alltid husker "den kule måten man spilte på sist".

 

Men det er derfor man har opptaksmuligheter. ;)

 

Hehe. Alt er jo kult på sin måte. Personlig synes jeg at det er viktig å kunne tabs, spille etter korder og i tillegg plukke ting på øret. En kombinasjon av dette vil trene kreativiteten, øret og allsidigheten. I tillegg vil du få dn egen lille vri på ting ;) Personlig er jeg dårlig på tabs. Synes det blir vanskelig å se musikken i det, desverre. Men det er nok et godt hjelpemiddel for de som kan det. Glem ikke noter da, folkens ;)

Lenke til kommentar

Du blir vel ingen bedre gitarist av å kopiere riffene til Malmsteen eller Stairway to Heaven med tabs? Du lærer å spille andre sin musikk akkurat som de gjør det.

 

Kommer det til å lage noe eget sitter du der som et spørsmålstegn.

"Jammen jeg har jo ingen tabs å kopiere! Hvordan skal jeg spille?"

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Du blir vel ingen bedre gitarist av å kopiere riffene til Malmsteen eller Stairway to Heaven med tabs? Du lærer å spille andre sin musikk akkurat som de gjør det.

 

Kommer det til å lage noe eget sitter du der som et spørsmålstegn.

"Jammen jeg har jo ingen tabs å kopiere! Hvordan skal jeg spille?"

 

1. Om jeg har lyst å lære meg Far Beyond The Sun, da er det greit å ha tabs, vanligvis ønsker vel mange av oss å lære å spille andres låter, rett og slett fordi det er gøy å kunne spille favorittlåta. Kan ikke si noe annet enn at jeg har blitt bedre av å spille etter tabs. Minnet har ihvertfall forbedret seg sterkt, er ikke mange ganger jeg trenger å se på tabben før det sitter. Selv om man spiller via tabs, så tolker man gjerne slik at man får sin egen versjon.

 

2. Så klart, sitter du bare med "blueprinten" til andre musikkere kommer du ingen vei med egen musikk, men det å lage egen musikk krever at man lærer seg mer en bare akkorder, men akkorder er kanskje den enkleste måten å komme inn i "mekk en låt" verden.

 

Det virker som om det er mange som ser negativt på tabs, men hva med konsertpianistene som pugger sheets dagen lang?

 

I mine øyne er en blanding av tabs, akkorder, musikkteori og spille via øret det som kanskje er den ultimate løsningen. Tabs for å lære andre sine mesterverk, akkorder for å spille allsang og lage egen musikk, teori for å forstå hva som bygger opp en låt og greie å kopiere noe bare ved å høre det.

 

Det viktigste er kanskje å lære seg å improvisere, og der trenger vi ikke tabs mer, men en kamerat som kan spille et par akkorder, musikkteori som gjør at man vet hvilken skala man skal soloere i, og kanskje ikke høre med øret, men med hjernen, slik at man nogenlunde hopper til noten man vil høre.

Lenke til kommentar
Du blir vel ingen bedre gitarist av å kopiere riffene til Malmsteen eller Stairway to Heaven med tabs? Du lærer å spille andre sin musikk akkurat som de gjør det.

 

Kommer det til å lage noe eget sitter du der som et spørsmålstegn.

"Jammen jeg har jo ingen tabs å kopiere! Hvordan skal jeg spille?"

 

Jeg er meget enig i det du sier! Men det er jo en subjektv sak hva du verdsetter som gitarist. Jeg for min del synes det å spille rent og fint, spille fine akkorder, sette din egen signutur på ting er det viktoigste. Pluss det å kunne spille sammen med andre musikere. Det er mye viktigere å kunne enn å sitte hjemme på gutterommet å kopiere Malmsteen og Satriani til punkt og prikke. Men det er min mening da. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...