Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Urettmessig innkreving av kringkastingslisens?

Beej80

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan du med hjerte på hånden si at du aldri ser på den TVen?

Blir jo som jeg er hos en kamerat, Ofte, kanskje flere timer om dagen, om vi f.eks KUN ser på tv, og kanskje kameraten min og foreldrene hans ikke bryr seg om tv'en , men jeg brukere den alene? Skal jeg betale for dem da, siden jeg disponerer den?

Lenke til kommentar

Hele forskriften er ganske skrudd.

Her har du §1 og §2 i forskrifter om fjernsynsmottakere.

§ 1. Betalingsplikt

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

§ 2. Betaling av avgiften

Kringkastingsavgiften skal betales for et halvt år av gangen. Avgift for perioden 1. januar til 30. juni betales med forfall 31. januar. Avgift for perioden 1. juli til 31. desember betales med forfall 31. juli.1

Avgiftsplikt inntrer fra og med måneden etter at mottakeren ble anskaffet/tatt i bruk. For nye avgiftspliktige avkortes årets kringkastingsavgift for hver måned vedkommende ikke har hatt fjernsynsmottaker, inkludert den måneden mottakeren ble anskaffet.

Det må betales avgift selv om mottakeren brukes lite. Dette gjelder også om mottakeren har vært i ustand eller ute av drift pga. strømmangel, dårlige mottakingsforhold og lignende, eller om den bare brukes en enkelt gang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hele forskriften er ganske skrudd.

Her har du §1 og §2 i forskrifter om fjernsynsmottakere.

§ 1. Betalingsplikt

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

§ 2. Betaling av avgiften

Kringkastingsavgiften skal betales for et halvt år av gangen. Avgift for perioden 1. januar til 30. juni betales med forfall 31. januar. Avgift for perioden 1. juli til 31. desember betales med forfall 31. juli.1

Avgiftsplikt inntrer fra og med måneden etter at mottakeren ble anskaffet/tatt i bruk. For nye avgiftspliktige avkortes årets kringkastingsavgift for hver måned vedkommende ikke har hatt fjernsynsmottaker, inkludert den måneden mottakeren ble anskaffet.

Det må betales avgift selv om mottakeren brukes lite. Dette gjelder også om mottakeren har vært i ustand eller ute av drift pga. strømmangel, dårlige mottakingsforhold og lignende, eller om den bare brukes en enkelt gang.

Da er saken enkel slik jeg ser det. Du værken har, låner eller leier en fjernsynsmotager, og skal ikke betale lisens.

Lenke til kommentar

Norge, den siste kommuniststat!

Neida, norge er et flott land. Men gud enkelte lover og regler er så utrolig "storebror ser deg" preget!

Dersom det er søsteren din som disponerte TVen fra starten av og du kom flyttende inn og dere ser like mye på den syntes jeg regningen skal gå til henne, men at du kanskje betaler halvparten sånn for å være hyggelig. Enig i at det blir feil at regningen kommer til deg. Men så skriver du veldig lite om hva du og søsteren din har snakket sammen om angående dette og evt hva hun syntes. Dersom hun nekter å betale den og de vet du bor der så er det ikke så ekstremt rart de prøver seg på deg, selvom de i hovedsak bare burde "straffe" søsteren din istede.

Lenke til kommentar

tror de er villige til å sette det på hvem som helst så lenge de får inn pengene.for cirka et år siden fikk jeg en kontrollør på døren. jeg sa jeg ikke hadde tv men jeg fikk alikevel et lisenskrav på døren et par uker senere. jeg sendte brev til NRk og klagde. to brev senere sa de broren min hadde bekreftet jeg hadde tv den aktuelle kvelden. broren min bodde ikke der da og det ble bekreftet av folkeregisteret og telefonkatalogen. mer hørte jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...