Gå til innhold

Sjøforsvaret - internasjonale farvann

don_patron

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sant. Når jeg var der for et par år siden så var det disse du måtte søke på for å kunne drikke deg full i Skottland :) Hvis du har yrkesrettet vgs (Elektriker,mekaniker etc) så stiller du sterkt. Også hvis du kan flere språk en norsk/engelsk. Har du ingen av disse bør du, for å bedre oddsen din, ikke stå "midt i klynga" og ta i et tak når befal vil ha små oppdragene sine gjort.

Lenke til kommentar

takk for svar:)

Er enda i den situasjonen at jeg er usikker på hva jeg vil gjøre når jeg skal inn, har enda tid til å bytte valg. Jeg vil gjerne oppleve det å dra til et annet land/noe utenfor den norske grensen. Er det noe annet i forsvaret som tilbyr dette? som er mulig å komme inn på i førstegangstjenesten?

Lenke til kommentar
takk for svar:)

Er enda i den situasjonen at jeg er usikker på hva jeg vil gjøre når jeg skal inn, har enda tid til å bytte valg. Jeg vil gjerne oppleve det å dra til et annet land/noe utenfor den norske grensen. Er det noe annet i forsvaret som tilbyr dette? som er mulig å komme inn på i førstegangstjenesten?

Hvis du vil til utlandet uten å ta sjøveien så finnes det ulike sjåfør og assistentstillinger, men tror det er mange om beinet på disse. I troppen min fikk en som hadde tyske foreldre en sjåførstilling i Belgia på grunn av andrespråket mener jeg. Hvis du ikke har noen "særegne" egenskaper så ville jeg gamblet på vannveien :)

Lenke til kommentar

De nye fregattene har jo vært en del i Spania og USA de senere årene. Vil tro sjansen er stor på en fregatt.

Du kan jo prøve deg på FSR - fjernskriver ratt. Hvis du gjør det bra der kan du søke deg til SIS-kurs (Samband og informasjonssystemer) og bli matros. Er mangel på SIS-matroser. Kurset varer i 3 eller 5 måneder og holdes på Haakonsvern. Skal sannsynligvis ta det i Januar.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Leste og hørte litt om noen som har vært så heldig og fått muligheten til å reise til internasjonale farvann. Hva er egentlig sjansene for dette? og hvor måtte man evt. søke seg for å kunne dra?

For å svare på det første spørsmalet. 1 til 1000 sikkert. Norge driver jo å legger ned forsvaret omtrent.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Leste og hørte litt om noen som har vært så heldig og fått muligheten til å reise til internasjonale farvann. Hva er egentlig sjansene for dette? og hvor måtte man evt. søke seg for å kunne dra?

For å svare på det første spørsmalet. 1 til 1000 sikkert. Norge driver jo å legger ned forsvaret omtrent.

Dette er fjas.

Sjøforsvaret har sjelden sviktet de utenlandske oppdragene på grunn av økonomi. Da har de heller spart inn på de fartøyene som ligger igjen i Norge. Dette har med troverdighet overfor internasjonale partnere å gjøre. Det reiser jevnlig fartøy til utlandet i løpet av et år. Som tidligere nevnt så bør man velge Fregatt, MTB, MCM eller ubåt om man vil reise til utlandet. Ønsker man bare internasjonalt farvann så kan man få dette i Kystvakten også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...