Gå til innhold

Hvorfor skjønner ikke maskina mi at det ER en XP2500+?????

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du vet det sikkert allerede, men bare for å være på den sikre siden. Xp2200+ og 2500+ har samme klokkefrekvens, og Windows vil da ta feil av de 2. Det gjør ingenting, da ytelsesøkningen er der alikavell. Forskjellen mellom 2200+ og 2500+ er den økte fsb(fra 266 til 333) og den doble cachen. Det er absolutt ingen grunn til å få windows til å skrive 2500+ istedenfor 2200+, det er bare en ren kosmetisk forskjell.  

Det du heller bær bekymre deg for er at hovedkortet dit, om jeg forstår deg rett, kresjer på 166.  

Og vidarkri, jeg regner med at det var en tabbe? Og at du sletter de 7 siste.

Jasså, så XP2200 og XP2500 har samme klokkefrekvens, det var nytt for meg og til og med Komplett.no? Min XP2200+ går på 1800MHz, mens det faktisk står oppgitt at XP2500+ går på 1833MHz. XP2500+ har jo mer cache og høyere FSB, derfor den økte ytelsen med minimal økning på klokkefrekvensen.

Hvordan forklarer du forskjellen på 33MHz?

Lenke til kommentar

Jasså, så XP2200 og XP2500 har samme klokkefrekvens, det var nytt for meg og til og med Komplett.no? Min XP2200+ går på 1800MHz, mens det faktisk står oppgitt at XP2500+ går på 1833MHz. XP2500+ har jo mer cache og høyere FSB, derfor den økte ytelsen med minimal økning på klokkefrekvensen.

:shrug:

faen da...fuzy logic har det liksom med å forandre fsben selstendig til flere mhz, avhengig av forskjellige oppstarter.....hvis man kan LITT hoderegning, finner man RASKT ut at 33 mzh er ca 2,5 opp/ned på fsben med en multiplier på 13.....altså: RUNDT 1800...

FLISespikkerier!!!hold deg til temaet...å bland for faen meg ikke inn LINUX i det her...

Lenke til kommentar
Du vet det sikkert allerede, men bare for å være på den sikre siden. Xp2200+ og 2500+ har samme klokkefrekvens, og Windows vil da ta feil av de 2. Det gjør ingenting, da ytelsesøkningen er der alikavell. Forskjellen mellom 2200+ og 2500+ er den økte fsb(fra 266 til 333) og den doble cachen. Det er absolutt ingen grunn til å få windows til å skrive 2500+ istedenfor 2200+, det er bare en ren kosmetisk forskjell.  

Det du heller bær bekymre deg for er at hovedkortet dit, om jeg forstår deg rett, kresjer på 166.  

Og vidarkri, jeg regner med at det var en tabbe? Og at du sletter de 7 siste.

Jeg regner med at du vet hvordan man regner ut CPU frekvensen? Det er FSB ganger Multiplayer. Multiplyer kan vere på et helt, eller et halvt tall. Om 2500+ er på 1833Mhz og med en 166Fsb, hva er da multiplyer? jo 11,042168........ Altså kan den ikke være på 1833. Den er derimot på 1826( 11*166)Mhz.

2200+ er på 1795Mhz (13,5 *133), slik at det er avklart. Forskjellen er da 31, så lik er ikke nei, men forskjellen er ikke stor. Grunnen til at Windows fortsatt vil vise 2200+ er at den runder av til nærmeste passende Prossesor, noe den gjør da cpu en ikke er på en konstant hastighet hele tiden. Og som bob_kaare sa, noen ganer forandrer fsb seg, og mange hk produsenter setter faktisk Fsb opp ca 1-2 Mhz for å "jukse" litt i tester. Men jeg forstå egentlig ikke hvorfor denne forskjellen er rellevant i det hele tatt. Når han for oppdatert bios så han kan kjøre med Fsb 166 og multiplyer 11, så vil Cpu bli 1826, uansett hva Windows sier.

Lenke til kommentar

SVJV gjenkjenner ikke Windows prosessoren i det hele tatt, men bruker informasjon fra BIOS og BIOS får info fra CPU.

Hvis BIOS(-data) er fra før CPU ble lansert, sier det seg selv at den er vanskelig å gjenkjenne hvios den har en ny arkitektur.

Enda vanskeligere er det vel for

Har oppgradert et par Abit hovedkort med 2500+. De krevde Biosoppdatering før de gjenkjente CPU, da 2500+ har en ny kjerne som ikke var tilgjengelig da HK ble produsert.

Etter Biosoppdateringen var det bare tut og kjør.

Lenke til kommentar

166 mhz FSB skal vel være 166,67 mhz? Altså 11x166,67=1833,34 mhz.

Kjører min barton nå på 10x200 (den klarer sikkert mere) og det står f.eks. ikke XP2800+ eller XP2900+ som det trolig tilsvarer. But who cares...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...