Gå til innhold

Hvorfor skjønner ikke maskina mi at det ER en XP2500+?????

Anbefalte innlegg

Da9eL skrev:

jeg har nylig innstallert en AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 333 MHz bus

Socket A (Barton) prosessor, 512kb. når jeg gikk inn på maskinen første gang, stod det at det var en XP2000+, da skjønte jeg mindre - prøvde å klokke den opp og fikk klokket den til XP2200+. Men om jeg klokker mer enn det så streiker maskinen min. hva skal jeg ha Clock Ratio/bfs'en på (den går fra 100MHz til 280MHz) og hva skal jeg ha multiplieren på?

Jeg har samme problemet, bortsett fra at når jeg går inn i maskina, er den på XP1700+ og 1400 mHz. Da står fsb'en på 133. Men når jeg setter fsb'en på 166, kommer den ikke opp på mer en XP2200+ (Men dog med samme klokkefrekvens som en XP2500+) Men da kræsjer maskina, og jeg må installere Windows på nytt.... :evil: Er det hovedkortet (MSI KT4V-L) som ikke skjønner at den har like lav klokkefrekvens som en XP2200+? Og hvorfor kræsjer den når den "nærmer" seg riktig???

MVH

Gibsongud...... 8)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår ikke helt hvorfor det er så viktig for deg at det skal stå XP2500+? Den er jo en 2500+ selv om windows sier 2200+. Det er helt normalt, og pga at windows ingorer den økte cachen på CPU en når den skal finne ut hvilken CPU du har.

Er det slik at den er ustabil på 166Mhz? Oppdatert BIOS en? om ikke gjør det. pass på at minnet står riktig, og at den ikke ble høyere samtidig som du økte fsb.

Du sa at de måtte innstalere windows på nytt, er den stabil etter det?

Lenke til kommentar

Du vet det sikkert allerede, men bare for å være på den sikre siden. Xp2200+ og 2500+ har samme klokkefrekvens, og Windows vil da ta feil av de 2. Det gjør ingenting, da ytelsesøkningen er der alikavell. Forskjellen mellom 2200+ og 2500+ er den økte fsb(fra 266 til 333) og den doble cachen. Det er absolutt ingen grunn til å få windows til å skrive 2500+ istedenfor 2200+, det er bare en ren kosmetisk forskjell.

Det du heller bær bekymre deg for er at hovedkortet dit, om jeg forstår deg rett, kresjer på 166.

Og vidarkri, jeg regner med at det var en tabbe? Og at du sletter de 7 siste.

Lenke til kommentar

Skal på LANparty neste helg, skal få litt mer kyndig hjelp da i tilfelle jeg må flashe biosen. Ja etter jeg reinstallerer windows går maskina stabilt, helt til jeg er så dum å må prøve å stillle opp fsb'en igjen... :-?

Forstår ikke helt hvorfor det er så viktig for deg at det skal stå XP2500+? Den er jo en 2500+ selv om windows sier 2200+. Det er helt normalt, og pga at windows ingorer den økte cachen på CPU en når den skal finne ut hvilken CPU du har.  

Er det slik at den er ustabil på 166Mhz? Oppdatert BIOS en? om ikke gjør det. pass på at minnet står riktig, og at den ikke ble høyere samtidig som du økte fsb.  

Du sa at de måtte innstalere windows på nytt, er den stabil etter det?

Jeg tror nok ikke at selv om windows sier den er en 2200+ at den faktisk ER en 2500+, fordi de har lik klokkefrekvens. Pointet er jo selvsagt ikke at det skal stå XP2500+, men at den har ytelse som en, noe den IKKE har... Kjører på XP 1700+ og det irriterer jeg meg grønn over :grumpy:

Lenke til kommentar

Så problemet er egentlig at hovedkortet ditt ikke klarer å kjøre på 166Mhz, men max 133Mhz uten å kresje?

Ser foresten ut til at du må ha bios 1,6 for å kjøre 2500+, du kan se her. Du ser der at Bios nr3 oppeneifra gir støtte for 2500+, noe som nok betyr at den ikke har det som standard. Du kan her se hvilken CPU er den støtter med nyeste bios(1,8). Så løsningen er altså å oppdatere bios til minst 1,6 helst 1,8.

Lenke til kommentar
jeg har nettopp kjøpt pc (athlon xp troughbread 2700+ 2170 MHz og twinmos 2700) og lurer på hva jeg skal sette FSB på? hovedkort støtter det tror jeg. står iaffall 166/266/333 på frontsidebus

Da skal Fsb stå på 166, mens CPU-ram rationen skal stå på 1:1(de skriver det kansje som 2:2 eller 3:3 osv, men det er jo det samme)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...