Gå til innhold

P5be-plus hovedkort med pc8500 minne?

Rambo82

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PC8500 = 1066MHz (effektivt)

Hvis du overklokker E6600, kommer du opp til 3,6GHz før du må overklokke RAM.

Da er det mer sannsynlig at CPU stopper deg først.

Hovedkortet har taklet de rambrikkene jeg har testet på det.

1200+ er ikke noe problem med gode brikker, men kanskje noe unødvendig til normal bruk.

Å kjøre minnebrikker raskere enn 1:1 gir en liten målbar, men ikke nødvendigvis merkbar ytelsesøkning.

(1:1 vil si at FSB og RAM har samme frekvens, Eks.: FSB= 400(1600) RAM = 400(800 effektivt)

Du må også bytte ut de brikkene du har fra før for å få utnyttet de nye.

Skal du kjøre disse to settene sammen, vil det tregeste minnet begrense minnehastighet.

Jeg mener oppgraderingen fra PC6400 til PC8500 koster mer enn det smaker.

Ihvertfall for normal 24/7-klokking.

Er du avhengig av høy FSB for å klokke CPU, pga. lav multiplier, kan PC8000+ være nødvendig.

Oppgradering av CPU, GPU og minnemengde, vil normalt gi mye mer for pengene.

Kan du si noe om hva du bruker pc-en til?

Lenke til kommentar
PC8500 = 1066MHz (effektivt)

Hvis du overklokker E6600, kommer du opp til 3,6GHz før du må overklokke RAM.

Da er det mer sannsynlig at CPU stopper deg først.

Hovedkortet har taklet de rambrikkene jeg har testet på det.

1200+ er ikke noe problem med gode brikker, men kanskje noe unødvendig til normal bruk.

Å kjøre minnebrikker raskere enn 1:1 gir en liten målbar, men ikke nødvendigvis merkbar ytelsesøkning.

(1:1 vil si at FSB og RAM har samme frekvens, Eks.: FSB= 400(1600) RAM = 400(800 effektivt)

Du må også bytte ut de brikkene du har fra før for å få utnyttet de nye.

Skal du kjøre disse to settene sammen, vil det tregeste minnet begrense minnehastighet.

Jeg mener oppgraderingen fra PC6400 til PC8500 koster mer enn det smaker.

Ihvertfall for normal 24/7-klokking.

Er du avhengig av høy FSB for å klokke CPU, pga. lav multiplier, kan PC8000+ være nødvendig.

Oppgradering av CPU, GPU og minnemengde, vil normalt gi mye mer for pengene.

Kan du si noe om hva du bruker pc-en til?

Til spilling og film og internett. men null videoredigering og sånt tull hehe.

Jeg skal ikke bruke de pc6400 brikkene jeg har nå sammen med disse.

Brikkene er visst 1066mhz IKKE 1200mhz som jeg kom til skade for å skrive.

Multiplieren er 9, men den kan jeg ta opp og ned som jeg vil. FSB:400x8=3200mhz (ram=800mhz)eller FSB:356x9=3204mhz på cpu og rammen blir da 756mhz, men vil ha mer guffe ut av rammen uten å måtte overklokke minnet for meget,da er det bedre med mer original mhz slik at de ikke trenger å klokkes så mye over originalt nivå.. skjønner? Rammen kan stilles inn manuelt etter dette også .. 1066,1200,1333 osv.

Lenke til kommentar

Tok utgangspunkt i 9x multiplier og PC6400-brikker. Da kommer du til 3,6GHz før du må overklokke minnebrikkene.

Har hatt 2 kort som dette.

Testa overklokking av en del minnebrikker på de, og jeg tror de brikkene dine bør holde til ca. 450 FSB.

Det var omtrent maks FSB jeg klarte på de kortene med standard kjøling.

Men om du ikke skal over 3,6GHz, kan du heller vurdere å sette FSB < 400.

Du vil få høyere ytelse på minne på 399FSB enn 400+, med mindre du går langt over 400, pga. strapskifte ved FSB400. Lavere latency = kortere forsinkelser = bedre ytelse.

Jo nærmere du kommer FSB 400 uten å gå over, jo bedre ytelse på minne.

Reell effekt kommer litt an på hvilke programmer du kjører.

I benchmarks er effekten tydelig.

Det er ihvertfall noe du kan tenke på når du klokker.

Høyere FSB gir ikke automatisk bedre ytelse på dette kortet.

Til ditt bruksområde, vil jeg si det er unødvendig med raskere minnebrikker.

Overklokking av minne på standard spenning innebærer heller ikke noe faremoment, så lenge overklokken er stabil (memtest86+).

Bruk heller pengene på ny cpu eller grafikkort.

Det er der du vil se de store forskjellene i spill.

CPU burde kunne klokkes høyere enn 3,2?

Spenning på CPU? Kjøling/Temperaturer?

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
Tok utgangspunkt i 9x multiplier og PC6400-brikker. Da kommer du til 3,6GHz før du må overklokke minnebrikkene.

Har hatt 2 kort som dette.

Testa overklokking av en del minnebrikker på de, og jeg tror de brikkene dine bør holde til ca. 450 FSB.

Det var omtrent maks FSB jeg klarte på de kortene med standard kjøling.

Men om du ikke skal over 3,6GHz, kan du heller vurdere å sette FSB < 400.

Du vil få høyere ytelse på minne på 399FSB enn 400+, med mindre du går langt over 400, pga. strapskifte ved FSB400. Lavere latency = kortere forsinkelser = bedre ytelse.

Jo nærmere du kommer FSB 400 uten å gå over, jo bedre ytelse på minne.

Reell effekt kommer litt an på hvilke programmer du kjører.

I benchmarks er effekten tydelig.

Det er ihvertfall noe du kan tenke på når du klokker.

Høyere FSB gir ikke automatisk bedre ytelse på dette kortet.

Til ditt bruksområde, vil jeg si det er unødvendig med raskere minnebrikker.

Overklokking av minne på standard spenning innebærer heller ikke noe faremoment, så lenge overklokken er stabil (memtest86+).

Bruk heller pengene på ny cpu eller grafikkort.

Det er der du vil se de store forskjellene i spill.

CPU burde kunne klokkes høyere enn 3,2?

Spenning på CPU? Kjøling/Temperaturer?

Ja jeg klarer mer enn 3,2 .. har vært oppe i 3.6 men da ble det for varmt syntes jeg. Prøvde med 3.2ghz(1.51v) her nå isted 400x8)og minnet på 1000mhz og 1.95v men da lå cpuen på 74c hehe

Nå bruker jeg 2,8ghz og 1.49v (350x8) minnet er 857mhz ser ut til å virke bra.. fikk mer score i 3d mar 06 iallefall. så tror dette blir 24/7 clock

dashboard-1.jpg

Endret av Rambo82
Lenke til kommentar

Du vil nok få betydelig mer for pengene om du går til innkjøp av ny kjøler enn minnebrikker.

Under forutsetning at du ikke trenger alt for høy spenning for 3,5-3,6GHz f.eks.

Hvis du trenger 1,51V på 3,2GHz, burde CPU klare 2,8GHz på < 1,4V.

Spenning har veldig mye å si for varmeutvikling, så der bør du ikke bruke mer enn at pc er stabil i Prime95/OCCT/Orthos f.eks.

Billige og effektive kjølere :

CM H 212

Denne er hakket bedre, men forskjellen er ikke så veldig stor:

X S1283

Hvis du har plass da.

FrostyTech

Lenke til kommentar
Du vil nok få betydelig mer for pengene om du går til innkjøp av ny kjøler enn minnebrikker.

Under forutsetning at du ikke trenger alt for høy spenning for 3,5-3,6GHz f.eks.

Hvis du trenger 1,51V på 3,2GHz, burde CPU klare 2,8GHz på < 1,4V.

Spenning har veldig mye å si for varmeutvikling, så der bør du ikke bruke mer enn at pc er stabil i Prime95/OCCT/Orthos f.eks.

Billige og effektive kjølere :

CM H 212

Denne er hakket bedre, men forskjellen er ikke så veldig stor:

X S1283

Hvis du har plass da.

FrostyTech

Har en thermaltake Big Typhoon 120vx da.. hehe

Endret av Rambo82
Lenke til kommentar

Så det, men den er ikke så veldig effektiv når du overklokker E6x00 mye.

Mye bedre enn stock kjøling, men en TRUE eller tilsvarende effektiv kjøler, vil holde mye lavere temp når du virkelig begynner å presse max ut av CPU.

Jeg pusher ikke HW. :)

Jeg sier bare at du kan få mer ut av CPU med en bedre kjøler, om det er temp som stopper deg.

Kanskje holde seg til maks 1,5V sånn ca. (CPU-Z).

Helst litt under for 24/7.

Et alternativ er å gå for en 45nm CPU, som E8400/8500/8600/7200/5200 etc., som burde gi mer rom for overklokking og lavere varmeutvikling.

Men da snakker vi om noe høyere kostnader.

Spørsmålet er om det vil ha noen særlig betydning for spillene du spiller.

Jeg ville prøvd å finne omtrentlig minimum spenning for stabilitet på 3GHz.

(De Core 2 Duo og Quad jeg har testa klarer dette stabilt ihvertfall på 1,25-1,35V)

Klarer du det med akseptabel spenning og temp. er det bare å jobbe seg gradvis oppover.

Jeg tror du bruker mye høyere spenning enn du behøver, sånn at du burde kunne klare ihvertfall 3-3,2GHz med den kjøleren.

3GHz er faktisk ikke noe problem med stock kjøler, hverken på Core 2 duo eller Quad, så lenge du kan holde spenninga lav nok.

Lenke til kommentar
Så det, men den er ikke så veldig effektiv når du overklokker E6x00 mye.

Mye bedre enn stock kjøling, men en TRUE eller tilsvarende effektiv kjøler, vil holde mye lavere temp når du virkelig begynner å presse max ut av CPU.

Jeg pusher ikke HW. :)

Jeg sier bare at du kan få mer ut av CPU med en bedre kjøler, om det er temp som stopper deg.

Kanskje holde seg til maks 1,5V sånn ca. (CPU-Z).

Helst litt under for 24/7.

Et alternativ er å gå for en 45nm CPU, som E8400/8500/8600/7200/5200 etc., som burde gi mer rom for overklokking og lavere varmeutvikling.

Men da snakker vi om noe høyere kostnader.

Spørsmålet er om det vil ha noen særlig betydning for spillene du spiller.

Jeg ville prøvd å finne omtrentlig minimum spenning for stabilitet på 3GHz.

(De Core 2 Duo og Quad jeg har testa klarer dette stabilt ihvertfall på 1,25-1,35V)

Klarer du det med akseptabel spenning og temp. er det bare å jobbe seg gradvis oppover.

Jeg tror du bruker mye høyere spenning enn du behøver, sånn at du burde kunne klare ihvertfall 3-3,2GHz med den kjøleren.

3GHz er faktisk ikke noe problem med stock kjøler, hverken på Core 2 duo eller Quad, så lenge du kan holde spenninga lav nok.

såpass. ja oki.. tenkte en 3-3.2ghz 24/7 clock, men etter jul blir det nok nytt hk med ddr3 og sli og en quad core til en 2500-3500,-.. klarer faktisk max 49 fps i crysis warhead.. litt overklokk på gpu og 2,8ghz på cpu.. minnet går på 857mhz.. Takk for hjelpen forresten.. endelig noen som er grei og hjelper litt iallefall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...