baggin Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Hei, Har litt dollar som jeg skulle "fått hjem". Er det noen som kan si noe kvalifisert om når tiden er den rette for å veksle fra USD til NOK? Har sittet litt "på været" den siste tiden og dollaren har jo styrket seg kraftig mot norske krona siste par månedene. Ikke lenge siden den var rundt 5.0. Nå er den 6.7. Kommer den til å forsette å stige? Falle/stabilisere seg? Vet at dette er et område som grenser inn mot tipping. Kan man si noe fornuftig om dette, så bruker man kanskje ikke tiden sin inne på forumet her . Men dog. Tar imot alle innfallsvinkler med takk.... Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Hei, Har litt dollar som jeg skulle "fått hjem". Er det noen som kan si noe kvalifisert om når tiden er den rette for å veksle fra USD til NOK? Har sittet litt "på været" den siste tiden og dollaren har jo styrket seg kraftig mot norske krona siste par månedene. Ikke lenge siden den var rundt 5.0. Nå er den 6.7. Kommer den til å forsette å stige? Falle/stabilisere seg? Vet at dette er et område som grenser inn mot tipping. Kan man si noe fornuftig om dette, så bruker man kanskje ikke tiden sin inne på forumet her . Men dog. Tar imot alle innfallsvinkler med takk.... Jeg tipper dollaren skal bli like sterk som Euro Lenke til kommentar
baggin Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Hva støtter du tippingen på? Eller titter du i kaffegruten? Lenke til kommentar
festen Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Hva støtter du tippingen på? Eller titter du i kaffegruten? Det er nesten garantert at dollaren vil fortsette å styrke seg mot euro. ECB vil sette ned rentene. Og da vil dollaren relativt sett holde seg bedre. I tillegg så er det ekstremt mange derivatkontrakter, det markedet er 600 trillioner. Det har begynt å gå opp i røykt, og gjør at mengden dollar i omløp minsker dramatisk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ3x8Q2w Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Exchange Rate - U.S. Dollar to Norwegian Kroner - 7.2221. Huff, var jo 'bare' rundt 7.0 kl 13. Endret 22. oktober 2008 av Slettet-PJ3x8Q2w Lenke til kommentar
kilik Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Nå som dollaren har styrket seg med nesten 50% kan det fort komme en rekyl tilbake, så jeg ville nok ha solgt nå. Snakker altså om på kort sikt. Vanskelig å si hva som skjer på lang sikt. Rundt 7 kr har vært en normal dollarkurs siden 70-tallet, og vi har jo sett på 8 og 9 kroner tidligere. Lenke til kommentar
festen Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Vi har ikke hatt et sånt miljø før. Jeg tror det kan bli slik at de landene som har trykket mye penger må devaluere. Utviklingen mot yen og dollar er parabolsk , i det siste har det pekt rett opp. Det betyr at hastigheten på kontraksjonen bare øker. Kanskje det korrigerer ned, men det skjedde ikke med Islandske kroner. Nå tror jeg det sitter hedgefond overalt og prøver å bringe Norges Bank i kne, samtidig som de har alt det fundamentale på sin side. Jeg er redd det kan ende med hyperinflasjon eller en kraftig devaluering, der krona ikke er stor nok, sånn Euro og Dollar er. En slik parabol som den vi har nå, pleier ikke å ende bra. Norges Bank kan godt svi av masse penger for å forsvare krona, men det er et slag de er dømt til å tape. Det eneste som hjelper er å devaluere krona, og heve rentene mye og raskt. Jens Stoltenberg er virkelig en idiot, det samme er Kristin Halvorsen. De har gjort jobben ekstra vanskelig for Norges Bank. Enten må krona til 10-20 mot dollaren med et smell, eller så må de heve rentene, med flere prosentpoeng på en gang. Norges Bank må ligge i forkant, og ikke satse på oljeprisen, for ellers kan det oppstå hyperinflasjon. Jeg tror ikke det er mulig å unngå en hard landing i norsk økonomi med å holde en lav rente, den luksusen er forbeholdt land som har hatt litt bedre kontroll på pengepolitikken. Den harde landingen kommer. Norges Bank er virkelig idioter som lot seg presse av regjeringen og banker. De skulle hatt rentene på minimum 8 % nå, helst 10 %. Da hadde ikke alle hedgefondene fått blodsmak i munnen. http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Wednesday Endret 23. oktober 2008 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Nå har også dollaren fått en dårlig utvikling mot YEN. http://research.stlouisfed.org/publications/usfd/ jeg tror vi er på vei mot hyperinflasjon, norge, usa, alle landene som er koblet til dollaren, noen land i Asia kan greie seg. http://research.stlouisfed.org/publications/usfd/ Endret 25. oktober 2008 av festen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå