manet44 Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Skal snart søke på VG1 nå, og har tenkt og gå Elektro, for så å gå flyfag og avionikk. Det blir da 3 år på skole, men kan jeg etter dette ta lærlingtiden i militæret, og få fagbrev der? Evt noen minus ved det? Har også hørt at det går ann og ta studiekompetanse i forsvaret, hadde det vert mulig i tillegg til å ta fagbrev? Hvor lang tid ville begge delene i såfall ta? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/sta...efal/luftbefal/ her er lærlingetiden på 3 år (vet ikke hvordan løpet ser ut, om det er 2 år + plikttjeneste som sersjant eller hvordan det er), og på de 3 årene får du befalsskole, fagbrev, avtjent førstegangstjeneste og generell studiekompetanse. Det er rett og slett sinnsykt, egentlig. Det er sannsynligvis dritmye arbeid, men skulle du både avtjent førstegangstjeneste, tatt befalsskole, fagbrev og påbygningsår ville det blitt 5 år. Om du går en av de linjene som kreves for lærling befal, er det definitivt verdt å satse på! Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 (endret) å de 3 årene får du befalsskole, fagbrev, avtjent førstegangstjeneste og generell studiekompetanse. Å dæven steikje, da har jeg jo i såfall fagbrev + studiekompetanse på 6 år da Endret 21. oktober 2008 av Nordfonn Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Jepp. Og ikke minst befalsutdanning. Liker du deg i forsvaret får du utdanning med lønn som ingeniør (eller operativt om du foretrekker det) og plikttjeneste etterpå. Forbered deg dog på svært hardt opptak! Du må på FOS og "slåss" om plassene med alle andre som søker lærlingbefal. Feltuka på FOS er hard både fysisk og psykisk, så du må være i over middels form og svært motivert. Men om du er motivert er det sannsynligvis ingen andre ordninger som kan måle seg med lærlingbefal i forsvaret. Det faglige utbytte er etter hva jeg har hørt svært stort, og i tillegg lærer du masse annet. Og du får gjort ferdig førstegangstjeneste. Ulempen er selvfølgelig at du sannsynligvis blir værende i HV til du er 55 etter at du er ferdig med jobben i forsvaret. Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 Ulempen er selvfølgelig at du sannsynligvis blir værende i HV til du er 55 etter at du er ferdig med jobben i forsvaret. Why? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 du er i utgangspunktet vernepliktig til du er 44 år gammel. Befal er vernepliktige til de er 55. HV kaller inn de aller, aller fleste, og er selvfølgelig spesielt ute etter flinke folk. Det kommer litt an på hvor i landet du bor da. I tynt befolkede områder blir flere kalt inn. Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 du er i utgangspunktet vernepliktig til du er 44 år gammel. Befal er vernepliktige til de er 55. HV kaller inn de aller, aller fleste, og er selvfølgelig spesielt ute etter flinke folk. Det kommer litt an på hvor i landet du bor da. I tynt befolkede områder blir flere kalt inn. For og si det på godt norsk; faen. Så jeg kan bli sendt som avioniker til et-eller-annet-der-det-alltid-er-krig - land som f.eks 50 åring? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Nei, på ingen måte. Det tror jeg faktisk ikke grunnloven tillater. Derimot vil du sannsynligvis måtte dra på øvelse en gang i året, og i tilfelle invasjon eller annen krisetilstand vil du måtte hjelpe til. Ikke nødvendigvis som avioniker. Poenget er bare at ved å ta befalsskole er du vernepliktig 11 år ekstra. Vanlige folk er vernepliktige til de er 44, befal til de er 55 (unntatt utskreven befal, de som har gått UB-linja istedenfor GBU). Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 Den øvelsen, hvor lang tid tar den da? 1 dag, 1 helg, 1 uke eller? Btw, takk for gode svar Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Vanligvis en uke, ca. Det er ikke noe å være redd for. Sannsynligvis vil du ende opp med å like forsvaret. Hvis ikke, så klarer man alltids å snike seg unna HV på et vis. Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 Hvis ikke, så klarer man alltids å snike seg unna HV på et vis. Aha, flott. Nei, men det går vel som det går. Har et spm til: Jeg vurderer og ta privatflysertifikat mens jeg går på VG2. Er dette dumt med tanke på lekser, tid osv., eller burde det gå fint? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Det har jeg virkelig ikke peiling på, men det ville nok gått fint for meg i 2.klasse allmenn, så det går nok fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå