Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ny LCD-skjerm/grafikkort med tilfeldig flimring


Anbefalte innlegg

Jeg bestilte og mottok nettopp en ny 24" LCD-skjerm av typen BenQ G2400W, sammen med min nye maskin. I den sitter det også et EVGA Geforce GTX280 Superclocked skjermkort.

 

Skjermen har et problem med at den "flimrer" av og til. Effekten er noe lik den CRT-skjermer får når de vises på filmopptak, bare raskere og med flere "streker". Jeg ser bildet som vises fint, men med flimringen godt synlig som et slags transparent lag over.

 

Foreløpig har jeg bare opplevd dette i forbindelse med spill. Jeg legger også kun ordentlig merke til det når spillets omgivelser er mørke/duse, men jeg mistenker at det skjer i lysere omgivelser og, bare at det er vanskeligere å se.

 

Det er i midlertid ikke konstant - Hvis jeg ikke rører på noe går det noen ganger vekk etter et par sekunder (og kommer tilbake igjen etter ny bevegelse) - men det skjer ofte nok til å være ganske irriterende.

 

Eksempler på steder jeg opplever det er gruven i Crysis og Shattrath i Warcraft.

 

Jeg har ikke klart å reprodusere feilen med 2D-grafikk, ikke engang med skjermbilder av steder det skjer i spillene.

 

Jeg har forsøkt å reinstallere skjermkortdrivere flere ganger, med forskjellige utgaver av forceware og med drivecleaner fra guru3d hver gang, uten noen forskjell.

 

Selv synes jeg det ser ut som en feil med selve skjermen, men siden jeg i utgangspunktet har akkurat null peiling på det, tenkte jeg å høre med andre :) Tanker mottas med takk!

Endret av Merrymac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Bruker du VGA-kabel mellom skjermen og skjermkortet?

 

Hei!

 

Ja, jeg bruker VGA-kabelen som fulgte med skjermen, med DVI-omformer koblet til skjermkortet, naturligvis :)

 

Kan også legge til at jeg ikke har noen konkrete ytelsesproblemer - alt fungerer fint og har ok temperatur ellers.

Lenke til kommentar

Ok. For VGA er en analog tilkobling, og er da mye lettere utsatt for støy. Kan ikke garantere at det er den som er problemet ditt, men det kan høres litt sånn ut på beskrivelsen din.

 

Det er anbefalt å bruke DVI når man har LCD-skjerm, både pga. bildekvalitet og man slipper muligheten for analog støy i bildet. DVI er som du sikkert vet digital, så den vil ikke påvirkes på samme måte som VGA :)

 

Hvis du har muligheten så kan du jo teste med DVI og se om problemet forsvinner :thumbup:

Lenke til kommentar

Tusen millioner takk for hjelpen iskaldcola, dette løste problemet mitt! Jeg mener at bildet har blitt betydelig bedre i samme slengen, så dette reddet dagen og mer til :D

 

Så nå at skjermen min egentlig skulle komme med en DVI-kabel også, men min hadde bare en VGA-kabel medfølgende, så da antok jeg at det var det riktige å bruke.

 

Strålende!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...