Gå til innhold

Sjangertråden - Diskusjon og spørsmål/svar

Speik

Anbefalte innlegg

Vi har jo en tilsvarende tråd i musikkforumet, og vi kunne gjerne hatt en sentral plass for sjangerdiskusjon her også. Filmhistoriske bevegelser og manifester som f.eks. Dogmefilm hører også hjemme her.

Eksempler på spørsmål som hører hjemme i denne tråden: Hva er egentlig en wuxiafilm? Er denne filmen del av den franske ny-bølgen? Er David Lynch-filmer surrealisme? osv..

Tenkte å innvie tråden med å høre hva folk mener om Science Fiction, og hva som skiller sci-fi og fantasy. Er Star Wars sci-fi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

syns Star wars er litt mer fantasi enn sci-fi, for det er egentlig lite Sci i star wars

men på den andre siden er det jo romskip og laster våpen osv, som mange vil kallse sci-fi

så det er vel litt av begge deler, men vil ikke kalle det like hardcore sci-fi som star trek eller stargate

Lenke til kommentar

Har alltid sett på SW som en av de store Sci-fi-filmene, men kan hende den ikke hører til i det selskapet, hva vet jeg.

The Shining er mye mer skrekkfilm enn thriller, enig der. Kan noen klare litt opp i om det er noe forskjell mellom skrekkfilm, grøsser og horror?

Lenke til kommentar
The Shining er mye mer skrekkfilm enn thriller, enig der. Kan noen klare litt opp i om det er noe forskjell mellom skrekkfilm, grøsser og horror?

Slik som jeg har forstått det er en grøsser en ekkel film med mer psykisk skrekk, mens en skrekkfilm er en film som bruker mer vold til å skremme folk. Horror tror jeg bare er den engelske betegnelsen på skrekkfilm.

Skrekkfilm:

Hellraiser

Dawn of The Dead

Saw

Grøsser:

Ringu

The Shining

The Exorcist

Slik TROR jeg hvertfall det er, men det kan godt være at jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Slik som jeg har forstått det er en grøsser en ekkel film med mer psykisk skrekk, mens en skrekkfilm er en film som bruker mer vold til å skremme folk.

Forskjellen mellom skrekk og grøsser er vel omtrent like stor som forskjellen mellom poteter og pottitter.

Lenke til kommentar
"Star Wars is an epic space opera franchise initially conceived by George Lucas."

"Star Wars Episode IV: A New Hope (originally released as Star Wars)[1] is a 1977 space opera[2] film"

At noe foregår i verdensrommet betyr ikke at film må være sci-fi. Apollo 13, Moonraker, t.eks. er ikke hva jeg vil kalle typiske sci-fi-filmer.

Star Wars foregår heller ikke i fremtiden, men i fortiden, så tidsargumentet holder heller ikke helt mål.

Nå er vel sci-fi i svært mange tilfeller ansett som en sub-sjanger til fantasy; noe som ikke gjør saken lettere.

Jeg vil si det samme som doktor, at Star Wars deler vesentlig flere elementer med fantasy-sjangeren enn med sci-fi-sjangeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...