Speik Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Vi har jo en tilsvarende tråd i musikkforumet, og vi kunne gjerne hatt en sentral plass for sjangerdiskusjon her også. Filmhistoriske bevegelser og manifester som f.eks. Dogmefilm hører også hjemme her. Eksempler på spørsmål som hører hjemme i denne tråden: Hva er egentlig en wuxiafilm? Er denne filmen del av den franske ny-bølgen? Er David Lynch-filmer surrealisme? osv.. Tenkte å innvie tråden med å høre hva folk mener om Science Fiction, og hva som skiller sci-fi og fantasy. Er Star Wars sci-fi? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 syns Star wars er litt mer fantasi enn sci-fi, for det er egentlig lite Sci i star wars men på den andre siden er det jo romskip og laster våpen osv, som mange vil kallse sci-fi så det er vel litt av begge deler, men vil ikke kalle det like hardcore sci-fi som star trek eller stargate Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Star Wars er mer adventure men inneholder store deler sci-fi. Noen sier jo at Shining er en thriller, jeg mener det er en skrekkfilm. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 Har alltid sett på SW som en av de store Sci-fi-filmene, men kan hende den ikke hører til i det selskapet, hva vet jeg. The Shining er mye mer skrekkfilm enn thriller, enig der. Kan noen klare litt opp i om det er noe forskjell mellom skrekkfilm, grøsser og horror? Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 The Shining er mye mer skrekkfilm enn thriller, enig der. Kan noen klare litt opp i om det er noe forskjell mellom skrekkfilm, grøsser og horror? Slik som jeg har forstått det er en grøsser en ekkel film med mer psykisk skrekk, mens en skrekkfilm er en film som bruker mer vold til å skremme folk. Horror tror jeg bare er den engelske betegnelsen på skrekkfilm. Skrekkfilm: Hellraiser Dawn of The Dead Saw Grøsser: Ringu The Shining The Exorcist Slik TROR jeg hvertfall det er, men det kan godt være at jeg tar feil. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Har alltid sett på SW som en av de store Sci-fi-filmene, men kan hende den ikke hører til i det selskapet, hva vet jeg. Star Wars er nok ganske.... er ikke helt sikker på hva den skal omtales om. Star Wars ble jo inspirert av blant annet Metropolis (har jeg lest), som for all del er en ganske 100% Science Fiction. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Selv har jeg alltid sett på Star Wars mer som fantasy enn science-fiction. Men det går vel ann å argumentere for begge deler. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 "Star Wars is an epic space opera franchise initially conceived by George Lucas." "Star Wars Episode IV: A New Hope (originally released as Star Wars)[1] is a 1977 space opera[2] film" Kilde: Wiki Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 The Shining er mye mer skrekkfilm enn thriller, enig der. Kan noen klare litt opp i om det er noe forskjell mellom skrekkfilm, grøsser og horror? Slik som jeg har forstått det er en grøsser en ekkel film med mer psykisk skrekk, mens en skrekkfilm er en film som bruker mer vold til å skremme folk. Forskjellen mellom skrekk og grøsser er vel omtrent like stor som forskjellen mellom poteter og pottitter. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Alle filmer som foregår i verdensrommet er sci-fi. Easypeasy. Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Bør sci-fi egentlig være en egen sjanger? Den sier jo ikke annet enn settingen i filmen, eller hur?? Både Jason X og The Hitchhiker's Guide to the Galaxy er science fiction-filmer, men har helt forskjellige formål Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Bør sci-fi egentlig være en egen sjanger? Den sier jo ikke annet enn settingen i filmen, eller hur?? Man har jo undergrupper i sci-fi sjangeren, som for eksempel cyber punk og dystopia. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Er så mange undersjangere og dritt at det blir surrete. Stalker er sci-fi, og den har ingen konkrete spesielle sci-fi elementer, ikke noe veldig synlig værtfall. Det ligger mer tanker og slikt bak. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Det ligger jo nesten i ordet at det skal være litt fremtidsteknologi inn i bildet. Science, anyone? Der scorer jo de originale sci-fi filmene som Journey To The Moon eller hva den het, Metropolis osv høyt. Robocop på jo nevnes :!: Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 "Star Wars is an epic space opera franchise initially conceived by George Lucas.""Star Wars Episode IV: A New Hope (originally released as Star Wars)[1] is a 1977 space opera[2] film" At noe foregår i verdensrommet betyr ikke at film må være sci-fi. Apollo 13, Moonraker, t.eks. er ikke hva jeg vil kalle typiske sci-fi-filmer. Star Wars foregår heller ikke i fremtiden, men i fortiden, så tidsargumentet holder heller ikke helt mål. Nå er vel sci-fi i svært mange tilfeller ansett som en sub-sjanger til fantasy; noe som ikke gjør saken lettere. Jeg vil si det samme som doktor, at Star Wars deler vesentlig flere elementer med fantasy-sjangeren enn med sci-fi-sjangeren. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Alle filmer som foregår i verdensrommet er sci-fi. Easypeasy. så apollo 13 og the right stuff er sci-fi? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Gunfreak: De filmene er ikke "fi", de er filmer basert på sanne historier. Hadde det ikke vært tilfellet så ville de absolutt vært sci-fi-filmer, men de er mer filmatiserte dokumentarer. Se for deg at noen laget Apollo 13 i 1967, da hadde den uten tvil vært en sci-fi. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har alltid trodd at den "fi"-en betydde at sciencen, altså teknologien i filmen, var fiksjon. Apollo 13 inneholder kun teknologi man har i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå